پایان نامه کارشناسی ارشد
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 158 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………. 1
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………. 2
1 ـ بیان مسأله اساسی تحقیق …………………………………………………………………………………… 2
2 ـ تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی …………………………………………………………… 3 3 ـ پیشینه و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………… 4
4 ـ اهداف تحقیق …………. ……………………………………………………………………………… 4
5 ـ سؤالهای تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 4
6 ـ فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………. 5
7 ـ سازماندهی تحقیق …………………………………………………………………………………………. 5
فصل اول: سیاست جنایی تقنینی درباره بزه فرار از خدمت ………………………………………. 6 مبحث اول: جرم انگاری بزه فرار از خدمت ……………………………………………………………………. 8
گفتار اول: فلسفه و مبانی جرم انگاری ……………………………………………………………………………..…… 9
الف ـ مبنای جرم انگاری در شرایط عادی …………………………………………………………………… 9
ب ـ مبنای جرم انگاری در شرایط ویژه …………………………………………………………………..…. 10
گفتار دوم: عدم ضرورت جرم انگاری برخی مصادیق فرار از خدمت……………………………………….. 10
الف ـ جرم انگاری بدون توجه به امکانات نظام عدالت کیفری………………………………….…… 14
ب ـ برخی پیامد های جرم انگاری بدون ضرورت ………………………………….…………………… 15
1 ـ افزایش رقم خاکستری بزهکاری………………………………………………………………………….. 15
2 ـ تورم جمعیت کیفری زندان ها ………………………………………………………………………………… 16
3 ـ بازنمایی اجتماعی منفی نظام عدالت کیفری…………………………………………………………… 16
گفتار سوم: گونههای جرم انگاری………………….……………………………………………………………….... 16
الف ـ جرم انگاری برای شرایط عادی……………………………………………………………………….. 17
ب ـ جرم انگاری با کیفیات مشدده برای شرایط ویژه…………………………………………… ……… 25
گفتارچهارم: استثناءهای جرم انگاری ……………………………………………………………………………… 36
الف ـ معاذیر موجه…………………………………………………………………………………………………………… 36
ب ـ واکنش به سوء استفاده از معاذیر موجه……………………………………………………………………….. 37
مبحث دوم: نحوه پاسخدهی سیاست جنایی تقنینی به بزه فرار از خدمت ……………………………. 39
گفتار اول: انواع پاسخدهی به بزه فرار از خدمت ……………………………………………………………….. 39
الف – پاسخهای سرکوبگر کیفری……………………………………………………………………………….. 39
1ـ طرد و حذف کامل بزهکار ……………………………………………………………………………….. 40
2ـ سلب موقت آزادی بزهکار…………………………………………………………………………………….. 45
2ـ1ـ تحدید کیفر سالب آزادی در رابطه با فرار از خدمت……………………………………………… 47
2ـ 1ـ 1ـ تعدیل در نحوه اجرای کیفر سالب آزادی ………………………………………………………. 50
2ـ1ـ 2ـ تعدیل از طریق کیفرهای موازی حبس……………………………………………………………. 52 ب ـ پاسخهای سرکوبگر غیرکیفری…………………………………………………………………………….. 53
1ـ تحریمهای اداری و انضباطی ………………………………………………………………………………. 53
1ـ1ـ محرومیتهای سالب حقوق شغلی ………………………………………………………………….. 53
1ـ2ـ محرومیت از حقوق اجتماعی در مورد کارکنان وظیفه …………………………………………. 58
گفتار دوم: جهت گیری سیاست جنایی در مجازات عوامل مؤثر در ارتکاب بزه فرار از خدمت………… 60 الف ـ مباشرت در فرار از خدمت ……………………………………………………………………………… 60
ب ـ مباشرت در صدور تصدیق نامه خلاف واقع راجع امور نظام وظیفه…………………………. 60
ج ـ معاونت در فرار از خدمت ……………………………………………………………………………… 61
دـ شروع به جرم ……………………………………………………………………………………………………… 62 گفتار سوم: جرمزدایی و کیفرزدایی تقنینی از بزه فرار از خدمت……………………………………………… 63
الف ـ مفهوم جرمزدایی و انواع آن …………………………………………………………………………….. 63
ب ـ مفهوم کیفرزدایی و انواع آن ……………………………………………………………………………… 65
ج ـ جلوههایی از جرم زدایی و کیفرزدایی تقنینی در پاسخ های کیفری…………………………… 66
1ـ جرمزدایی از فرار از خدمت نظامیان دوره ذخیره و احتیاط در زمان صلح …………………. 66
2ـ کیفرزدایی تقنینی از بزه فرار از خدمت کمتر از 60 روز کارکنان وظیفه …………………. 66
3ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق معافیت از مجازات ……………………………………………………… 68
4 ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق تخفیف مجازات ……………………………………………………… 68
5 ـ کیفرزدایی تقنینی در فرار با تجهیزات و حذف کیفیات مشدده ……………………………… 71
6ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق شمول مقررات صلح بر زمان آتش بس……………………………… 71
7 ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق تمایز بین کارکنان ثابت و وظیفه در پاسخ دهی…………………. 72 دـ جلوه هایی از کیفرزدایی تقنینی در پاسخ های غیر کیفری …………………………………………. 72
1ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق تعدیل در محرومیت ها …………………………………………. 72
2ـ کیفرزدایی تقنینی از طریق تعدیل در مقررات تجدید دوره………………………………………… 73
مبحث سوم: پیشگیری از بزه فرار از خدمت………………………………………………………………… 74
گفتار اول: عوامل خطر در خصوص کارکنان وظیفه…………………………………………………………….. 75
الف- عوامل خطر برون سازمانی مؤثر بر ارتکاب بزه فرار از خدمت …………………………….. 75
1ـ عوامل خانوادگی …………………………………………………………………………………………. 75 1ـ1ـ متشنج بودن محیط خانواده ……………………………………………………………………………… 76
1ـ2ـ طلاق والدین …………………………………………………………………………………………………. 76
1ـ3ـ تأهل و مسائل عاطفی……………………………………………………………………………………….. 76
2- فقر فرهنگی ……………………………………………………………………………………………….. 77
3ـ ناتوانی جسمی و روانی………………………………………………………………………………….. 78
4ـ کاهش عزّت نفس ……………………………………………………………………………………….. 80
ب ـ عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتکاب بزه فرار از خدمت ………………………………….. 81
1ـ وجود خلأ در اوقات فراغت ………………………………………………………………………… 81
2ـ عدم انعطاف محیط سربازی …………………………………………………………………………… 82
3ـ رفتار نامناسب فرماندهان……………………………………………………………………………….. 83
4ـ سودمند نبودن انجام خدمت سربازی ……………………………………………………………… 83
5ـ شرایط اقلیمی و دوری محل خدمت از محل سکونت ……………………………………….. 83
6ـ عدم پرداخت حقوق متناسب با انجام کار به سربازان ………………………………………….. 84
7ـ فقدان آموزش کافی …………………………………………………………………………………….. 85
8ـ نقش دوستان در محیط سربازی ………………………………………………………………………. 85
9ـ طولانی بودن مدت خدمت سربازی…………………………………………………………………. 86
10ـ تجدید دوره……………………………………………………………………………………………… 87
ج ـ موقعیت های جرم زا در خصوص کارکنان وظیفه……………………………………………… 87
1ـ ضعف پلیس در شناسایی و دستگیری متهمین ………………………………………………….. 8
2ـ معافیت برای ازدواج با معلولین………………………………………………………………………… 88
3ـ معافیت فرزندان طلاق…………………………………………………………………………………………. 89
4ـ عدم نظارت بر کارگاه ها و محیط های شغلی …………………………………………………… 90
گفتار دوم ـ عوامل خطر در مورد کارکنان ثابت ………………………………………………………………………………… 91
الف ـ عدم رضایت شغلی ………………………………………………………………………………….. 91
ب ـ سوء مدیریت فرماندهان……………………………………………………………………………………… 92
ج ـ حذف محرومیت از اشتغال در خصوص متخصصین مجرب………………………………………… 92
فصل دوم: سیاست جنایی قضایی درباره بزه فرار از خدمت……………………………………. 93
مبحث اول: جلوههای کیفرزدایی قضایی در خصوص بزه فرار از خدمت…………………………….. 94
گفتار اول: کیفرزدایی قضایی از طریق تعلیق تعقیب …………………………………………………………….. 94 الف ـ ارزیابی میزان استفاده از نهاد تعلیق تعقیب در سال 1389 …………………………………….. 95
ب- ارزیابی میزان استفاده از نهاد تعلیق تعقیب قبل از سال 1386 …………………………………. 95
گفتار دوم: کیفرزدایی قضایی از طریق تعلیق اجرای مجازات…………………………………………………… 97
الف ـ ارزیابی میزان استفاده از نهاد تعلیق اجرای مجازات …………………………………………… 98
ب ـ ارزیابی از جهت نوع تعلیق تعیین شده ………………………………………………………. 101
ج ـ ارزیابی از جهت مدت تعلیق اجرای مجازات ……………………………………………………… 101
دـ ارزیابی از جهت آثار تخطی متهم از شرایط تعلیق ……………………………………………………. 103
گفتار سوم: کیفرزدایی قضایی از طریق منع و موقوفی تعقیب …………………………………………………. 105
الف ـ ارزیابی میزان استفاده از نهاد موقوفی تعقیب ……………………………………………………… 105
ب- ارزیابی میزان استفاده از نهاد منع تعقیب ………………………………………………………………. 105
گفتار چهارم: کیفرزدایی قضایی از طریق استفاده از نهاد آزادی مشروط…………………………………….. 107
الف ـ ارزیابی از جهت تعیین شرایط آزادی مشروط…………………………………………………….. 107
ب ـ ارزیابی از جهت مدت آزادی مشروط ………………………………………………………………….. 108
مبحث دوم: تناسب قضایی جرم و مجازات در ارتباط با بزه فرار از خدمت……………………… 110
گفتار اول: تناسب مجازات در محدوده حداقل و حداکثر و مجازاتهای معین و موازی ………………….. 110
الف ـ ارزیابی تناسب قضایی مجازاتهای اصلی در سال 1379 ……………………………… 114
ب- ارزیابی تناسب قضایی مجازاتهای اصلی در سال 1389 ……………………………… 114
گفتار دوم: تناسب قضایی مجازات از طریق تخفیف و تبدیل اختیاری ……………………………… 118
الف ـ ارزیابی تناسب مجازات از طریق تخفیف و تبدیل کیفر در سال 1379 ………………….. 121
ب- ارزیابی تناسب مجازات از طریق تخفیف و تبدیل کیفر در سال 1389 …………………. 122
گفتار سوم: تناسب قضایی جرم و مجازات از طریق تشدید کیفر…………………………………………………. 124
الف ـ ارزیابی تناسب مجازات در تکرار جرم ………………………………………………………. 127
ب ـ ارزیابی تناسب مجازات در تعدد جرم ………………………………………………………. 132
ـ نتیجهگیری و پیشنهادها ………………………………………………………………………………………….. 136
ـ فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………… 144
ـ فهرست جدول ها
جدول شماره (2ـ1) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع با بررسی آراء دادگاه
نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379 ……………………………………………………… 116
جدول شماره (2ـ2) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع با بررسی آراء دادگاه
نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389 ……………………………………………………… 117
جدول شماره (2ـ3) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع در مقابله با بزهکاری
دومین با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379 …………………. 129
جدول شماره(2ـ4) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع درمقابله با بزهکاری
دومین با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389 …………….. 131 جدول شماره (2ـ 5) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع در مقابله با تعدد
فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379 ……… 133
جدول شماره (2ـ 6) مجازاتهای تعیین شده به تفکیک نوع در مقابله با تعدد
فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389 ……… 135
ـ فهرست نمودارها
نمودار شماره (2ـ1) میزان استفاده از نهاد تعلیق تعقیب با بررسی قرارهای دادسرای نظامی
زاهدان در ارتباط با بزه فرار از خدمت در سالهای 1386ـ 1384 ……………………………… 96
نمودار شماره (2ـ2) میزان استفاده از نهاد تعلیق تعقیب با بررسی قرارهای دادسرای نظامی
زاهدان در ارتباط با بزه فرار از خدمت در سال 1389……………………………………………………. 96
نمودار شماره (2ـ3) میزان استفاده از نهاد تعلیق اجرای کیفر در ارتباط با بزه فرار از خدمت
با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379…………………………….. 100
نمودار شماره (2ـ4 ) میزان استفاده از نهاد تعلیق اجرای کیفر در رابطه با بزه فرار از خدمت
با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389…………………………….. 100
نمودار شماره (2ـ 5) مدت تعلیق اجرای کیفر در رابطه با بزه فرار از خدمت با بررسی
آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379 …………………………………………. 102
نمودار شماره (2ـ 6) مدت تعلیق اجرای کیفر در رابطه با بزه فرار از خدمت با بررسی
آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389 …………………………………………. 102
نمودار شماره(2ـ7) تصریح تفهیم ماده 35 قانون مجازات اسلامی در دادنامهها
در ارتباط با بزه فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و
بلوچستان در سال 1379………………………………………………………………………………………….. 104
نمودار شماره(2ـ 8) تصریح تفهیم ماده 35 قانون مجازات اسلامی در دادنامهها
در ارتباط با بزه فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و
بلوچستان در سال 1379 ………………………………………………………………………………………… 104
نمودار شماره (2ـ 9) میزان استفاده از نهاد منع و موقوفی تعقیب در ارتباط
با بزه فرار از خدمت با بررسی قرارهای دادسرای نظامی استان سیستان و
بلوچستان در سالهای 1389 ـ 1385………………………………………………………………………… 106
نمودار شماره (2ـ 10) مدت آزادی مشروط در آراء در ارتباط با بزه فرار از خدمت با
بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1379 ………………………………. 109
نمودار شماره (2ـ11) مدت آزادی مشروط در آراء در ارتباط با بزه فرار از خدمت با
بررسی آراء دادگاه نظامی استان سیستان و بلوچستان در سال 1389 ……………………………… 109
نمودار شماره (2ـ 12) میزان استفاده از مجازات اصلی، تخفیف و تبدیل
مجازات در رابطه با بزه فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان
سیستان و بلوچستان در سال 1379 ……………………………………………………………………………. 123
نمودار شماره (2ـ 13) میزان استفاده از مجازات اصلی، تخفیف و تبدیل
مجازات در رابطه با بزه فرار از خدمت با بررسی آراء دادگاه نظامی استان
سیستان و بلوچستان در سال 1389……………………………………………………………………………. 123
1 ـ بیان مسأله اساسی تحقیق
بهرغم آنکه نیروهای مسلح مظهر نظم و انضباط هستند، لیکن وقوع جرم در این بخش از جامعه نیز گریز ناپذیر است، یکی از جرایمی که در خصوص نظامیان مطرح بوده و از مهمترین جرایم نیز محسوب میشود فرار از خدمت است. عدم حضور فرد یا افراد نظامی در زمان مورد نیاز گاهی مأموریت یگان را با اختلال جدی روبرو میکند، به همین جهت داشتن یک سیاست جنایی مناسب در قبال بزه فرار از خدمت تأثیر زیادی در مقابله و کنترل آن و افزایش کارآمدی نظام عدالت کیفری و در نتیجه کاهش ظرفیت جنایی این بزه در جامعه نیروهای مسلح خواهد داشت.
قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح بسته به این که بزهکار از نیروهای کادر یا وظیفه بوده و با در نظر گرفتن این که فرار در زمان صلح یا جنگ اتفاق افتاده، ضمانت اجراهای کیفری متفاوتی در نظر گرفته که صرفنظر از مجازات محارب در بقیه موارد با اتکا به ضمانت اجرای کیفری حبس و… درصدد پیشگیری و کنترل این بزه میباشد.
ضمانت اجراهای غیر کیفری در قوانین استخدامی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و قانون خدمت وظیفه عمومی پیش بینی شده که شامل اخراج پرسنل ثابت که ایام فرار آنها بیشتر از شش ماه باشد، تجدید دوره، منع استخدام، منع اعطاء پروانه کسب، منع اعطاء گواهینامه رانندگی، منع دریافت مستمری از دولت و نهادهای وابسته و… برای افرادی که فاقد کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت هستند و قطع حقوق و مزایا، کسر حقوق، و… برای هر دو گروه میباشد.
جهت پیشگیری از بزه فرار از خدمت، شناسایی عوامل خطر مانند عدم انعطاف محیط سربازی، فقدان آموزش حقوقی و قضایی، دوری از خانواده، ناتوانی جسمی و روانی و … مطرح است و در مقابل آن تدابیر حمایتی مانند خوشایندسازی محل خدمت، آموزش پرسنل، افزایش عزّت نفس و توجه به بهداشت و تغذیه… مدنظر میباشد، از طرفی حذف موقعیتهای جرمزا، مانند جرمزدایی از فرار از خدمت متخصصین، معافیت از خدمت وظیفه بدون کارشناسی لازم و… در پیشگیری از این بزه مهم میباشد. با توجه به ضعف در شناسایی و دستگیری متهمین و استفاده زیاد رویه قضایی از سیاست تخفیف و تبدیل مجازات بنظر میرسد، آنچه تأثیر بیشتری در پیشگیری از بزه فرار از خدمت دارد ضمانت اجراهای قویِ غیر کیفری است.
و......
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات:150 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
چکیده:
کارنامه بشر در قرن حاضر در اصل خشونت و به طور پر رنگ تر خشونت علیه زنان و دختران سازمان یافته و مبارزه با آن پر فراز و نشیب است و هر ساله زنان و دختران بسیاری قربانی این خشونت ها می شوند. این پایان نامه به موضوع خشونت علیه زنان و اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان ملل می پردازد و سوال مطرح شده در این تحقیق این است که نظام بین الملل حقوقی چه فرصت هایی در زمینه ممانعت و جلوگیری از خشونت علیه زنان داشته است و با چه چالش هایی در این زمینه مواجه است و فرضیه تحقیق نیزاین است که نظام حقوق بین الملل برای مقابله با خشونت علیه زنان علی رغم تلاش های متعدد توسط نهادهای مربوط که در زمینه امحاء انجام شده هنوز هم چالش های فراوانی در این مسیر وجود دارد .
واژگان کلیدی: خشونت علیه زنان ـ اقدامات سازمان ملل ـ حقوق زنان ـ خشونت مبتنی بر جنسیت.
پیشگفتار :
مساله خشونت علیه زنان آن چنان فراگیر و بدون مرز است که نهادهای جهانی نظیر سازمان ملل متحد و سازمان های دفاع از حقوق بشر را واداشته است که نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند . با وجود این که زنان بیش از نیمی از جمعیت جامعه انسانی را تشکیل می دهند اما تبعیض های فراوانی در طول تاریخ به آن ها روا داشته شده است و حقوق و سلامت و رفاه زنان را تهدید می کند . آمارها نشان می دهند که بیشتر بد رفتاری های خانگی متوجه زنان و دختران است و آنها به صورت روزمره تحقیر و خوار می شوند . و اغلب آن ها از امکانات کمتری مثل حق انتخاب سرنوشت و تحصیل بهره مند هستند .
به دلیل فراوانی خشونت علیه زنان و همچنین آثار مخرب آن نهادها و سازمان های بسیاری روی این مسئله واکنش نشان داده اند از جمله در چهارمین کنفرانس حقوق بشر که در سال 1997 در شهر وین برگزار شد خشونت علیه زنان به دلیل اهمیت و تاثیری که در زندگی اجتماعی و فردی زنان دارد به عنوان یکی ازموضوع های قابل بررسی در کنفرانس مطرح و مبارزه با آن در اولویت قرار گرفت. خشونت علیه زنان از مسایل مهم اجتماعی است که یک جرم علیه حیثیت و شرافت زن محسوب می شود و در بیشتر کشورها حتی کشورهای در حال توسعه هم دیده می شود .
تعدیل خشونت علیه زنان کار پیگیر و خالص می طلبد و چنان چه از زوایای گوناگون بررسی شود ، خشونت زدایی در زندگی خانگی زنان جهان میسر می شود ، اما هیچ الگویی وجود ندارد که موجب از بین رفتن خشونت به زنان در همه جوامع گردد و شاید تنها نهادی که بتواند این الگو با زمینه های فرهنگی، اجتماعی را مشخص کند نهاد سازمان ملل باشد و از اقدامات خود برای از بین بردن خشونت علیه زنان استفاده نماید و این الگوها را در کشورهای مختلف منطبق کند .
فصل اول: طرح تحقیق
کلیات تحقیق
1-1- تبیین مساله:
در
جهان بینی بیشتر کشورها کمال انسانی و عقلی در جنس مرد تجلی یافته و
برابری انسانی زن و مرد را که برابری حقوقی نتیجه ناگزیر آن است را باور
نمی کنند و نگاه این کشورها در قرن 21 علیرغم پیشرفت های چشمگیر انسان در
عرصه علم و فن آوری متأسفانه به فرزندان دختر و پسر یکی نیست و در این میان
زنان و دختران سهم بیشتری از رنج و ظلم را متحمل می شوند و تاریخ شهادت می
دهد که در کشورهای جهان سومی و یا کشورهای در حال توسعه که از لحاظ فرهنگ
غنی نیستند زنان و دختران از خشونت چه در حوزه خصوصی (خانه شوهر- خانه پدر)
و چه در حوزه عمومی (محیط بیرون از خانه) رنج می برند. باورها و فرهنگ های
غلطی که در مورد زنان وجود دارد از جمله زنان ناقص العقل هستند، زنان هرگز
نمی توانند در شایستگی و کمال به مردان برسند، زنان حق حضور در اجتماع را
ندارند، مردان بر زنان سرپرستی دارند و فرهنگ های غلط دیگری که در بخش های
بعدی به آن می پردازیم باعث شده است تا زنان مورد ارعاب، اسارت، تحقیر و
تجاوز قرار گیرند. مردان حق های انسانی مانند حق انتخاب سرنوشت، حق آزادی،
حق تحصیل و داشتن سواد و حق سلامتی و بهداشت را از آنان بگیرند و به همین
دلیل مسئله خشونت علیه زنان به طور اخص تحت عنوان نقض حقوق بشر مورد توجه
سازمان ملل قرار گرفته و از دهه هشتاد میلادی اقدامات مستمری در چارچوب
امکانات ملل متحد مشتمل بر تشکیل گروه های کاری برگزاری گردهمایی ها و
تدوین توصیه نامه و اعلامیه ها انجام شده است. اما هنوز هم بر اساس
گزارش های موجود آمار خشونت علیه زنان بالا است و یک معضل مهم در زندگی است
و بر طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل دو سوم بی سوادان جهان را زنان
تشکیل می دهند. مردان از هر سه زن یک نفر را کتک می زنند، مورد تجاوز جنسی
قرار می دهند و از بین صدها هزار مردمی که قاچاق می شوند زن و کودک هستند و
بیشتر آن ها برای بهره کشی جنسی می باشد و همچنین تبعیض در زمینه وضع
بهداشت زنان و مردان مشهود است.
خشونت علیه هر کسی چه زن، چه مرد و چه کودک غیر قابل قبول می باشد. اما با توجه به این که بر طبق آمار اعلام شده از سوی نهادهای معتبر خشونت علیه زنان یک مسئله اجتماعی بزرگتر را نشان می دهد باید به آن توجه خاص کرد و راه حل های مفیدی برایش پیدا کرد.
همان
طور که در چهارمین کنفرانس سازمان ملل متحد (نشست پکن) در سال 1995 اشاره
شد خشونت علیه زنان نقض قوانین حقوق بشر بوده و آزادی اساسی زنان را از آن
ها می گیرد. در عصر جدید صرفاً مواجه با دگرگونی اشکال بردگی استضعاف زنان
هستیم، کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل به مناسبت روز جهانی لغو بردگی
اعلام کرد: «دست کم و متاسفانه در قرن بیست و یکم هنوز با انواع قدیمی و
حتی گونه های جدید بردگی مواجه هستیم. وی تصریح کرد صدها هزار نفر به گونه
ای در بردگی زندگی
می کنند و می میرند. زنان و کودکان به صورت خاصی در معرض همه گونه بردگی قرار دارند.» (پزشکان بدون مرز، 1388، ص 5 و 9)
با توجه به اعمال خشونت های فراوان نسبت به جنس زن و کمتر نشدن آن با توجه به اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان ملل متحد و میزان موفقیت و حتی ناکامی های آن در این زمینه وظیفه خود را نسبت به حقوق زنان ایفا می نمایم.
1-2- اهداف تحقیق
علی رغم پیشرفت های بسیاری که در زمینه حمایت از حقوق بشر از زمان تاسیس سازمان ملل تاکنون صورت گرفته، بشر همچنان با موانع جدی بر سر تحقق آرمان های حقوق بشر روبرو است. یکی از این موانع پدیده خشونت علیه زنان است که مبارزه با آن حایز اهمیت خاصی برای نظام بین الملل است. از این رو اقدامات و واکنش های سازمان در اعتلای حقوق بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین معرفی و شناسایی فعالیت ها و برنامه های سازمان ملل جهت ارتقای سطح آگاهی های عمومی هدف این تحقیق است تا با استفاده از تجارب و راه حل های پیشنهاد شده با درک بهتر از شرایط جامعه بین المللی در جهت رفع نواقص و مشکلات اقدام شود و با ارائه راهکارهای جدید در برنامه ریزی ها چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی موثر واقع شود.
1-3- سوال تحقیق
نظام حقوق بین الملل تاکنون چه فرصت هایی در زمینه ممانعت و جلوگیری از خشونت علیه زنان داشته است و با چه چالش هایی در این زمینه مواجه است؟
1-4- فرضیه تحقیق
با بررسی و مطالعه نظام حقوق بین الملل برای مقابله با خشونت علیه زنان علی رغم تلاش های متعدد توسط نهادهای مربوط که در زمینه امحاء خشونت انجام شده هنوز هم چالش های فراوانی در این مسیر وجود دارد.
1-5- متغیرهای تحقیق
متغیر مستقل: خشونت علیه زنان
متغیر وابسته : اقدامات سازمان ملل
1-6- تعریف مفاهیم:
1-6-1- حقوق بشر:
از گذشته تاکنون حقوق دانان و فلاسفه معتقدند که انسان ها صرف نظر از نژاد، قوم، مذهب، تابعیت، جایگاه اجتماعی، ثروت، قدرت، دارای حقوقی مانند: آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی قلم و نظایر این ها هستند که رعایت این حقوق چه برا فراد و چه بر دولت ها واجب است.
حمایت و رعایت حقوق بشر مستلزم شناخت این حقوق و اجرای آن بر اساس اسناد حقوقی معتبر ملی و بین المللی است. در حقوق بین الملل، ما از سال 1945 شاهد بحث های حقوقی بشری در اسناد بین المللی هستیم. پس از مذاکرات فراوان بین غرب و شرق برای ارایه تعریف واحد از حقوق بشر به جای تاکید بر ابعاد فردی و جمعی حقوق بشر، حقوق بشر را به حقوق فردی و جمعی تجزیه کردند.
دو میثاق بین المللی به همراه اعلامیه جهانی حقوق بشر در ادبیات حقوق بین الملل به منشور حقوق بشر مشهورند. میثاق اول یا همان میثاق مدنی سیاسی بنا به روایتی جزء حقوق نسل اول، میثاق دوم یا همان میثاق اقتصادی اجتماعی فرهنگی جزء حقوق نسل دوم هستند و در دهه 70 میلادی دیدگاه جدیدی در حوزه حقوق بشر مطرح شد که امروزه تحت عنوان حقوق نسل سوم از آن نام می بریم که عنوان دیگرش حقوق همبستگی است. به طور کل تعریف واحدی از حقوق بشر وجود ندارد و حقوق دانان تعاریف متعددی از آن ارایه می دهند از جمله: مجموعه حقوقی که به سکنه یک کشور اعم از بیگانه و تبعه در مقابل دولت داده شود. زیرا این حداقل حقوقی است که انسان در هر جا که هست باید دارا باشد. در معنی حقوق انسان هم به کار می رود. (جعفری لنگرودی، 1380، ص 231)
حقوق بشر، حقوقی است که از نظر ملل متمدن برای هر فرد به طور ذاتی و اساسی وجود دارد. این حقوق تجزیه و تفکیک ناپذیر هستند و اگر دولتی بخواهد در شمار ملل متمدن قلمداد شود، برای او رعایت این حقوق الزامی است .
بعضی دیگر حقوق بشر را مجموعه ای از امتیازات دارای مضمون و مفهوم والای انسانی صرف نظر از هرگونه وابستگی دینی، نژادی، جنسی و… که از آن برخوردار است تعریف کرده اند. (قربان نیا، 380، ص 214)
1-6-2- خشونت علیه زنان :
استفاده مردان از زور و آزارهای جسمی و جنسی و روانی بر زنان برای قرار دادن آن ها بر وضعیتی بر میل و خواسته خودشان. جنسیت قربانی پایه اصلی خشونت است. مجمع سازمان ملل متحد (UNGA) خشونت علیه زنان را این چنین تعریف کرده است: «هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی، جنسی یا روانی زنان بشود که شامل تهدید با این کارها، اعمال اجبار سلب مستبدانه آزادی چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی می شود.» (مولاوردی، 1385، ص 35)
1-6-3- خشونت جسمی:
خشونت جسمانی علیه زنان به شیوه های گوناگون انجام می شود و کتک خوردن، شکنجه و قتل را در بر می گیرد. این خشونت به هرگونه رفتار غیراجتماعی نیز اطلاق می شود که از لمس بدن زن شروع شده و گاهی تا مرحله تجاوز جنسی، جسم زن را مورد آزار قرار می دهد. (کار، 1387، ص 292)
و......