بررسی تاثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان


فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 1
بیان موضوع 2
اهمیت و ضرورت پژوهش4
سوالها و فرضیه های پژوهش 5
روش پژوهش 6
اهداف پژوهش 7
قلمرو موضوعی پژوهش 7
ابزارگردآوری اطلاعات 8
روش تجزیه و تحلیل داده ها
9
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
مقدمه 13
تعهد سازمانی 14
ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی 14
تعهد عاطفی 14
تعهد مستمر 16
تعهد هنجاری 17
تعاریفی دیگر از تعهد سازمانی 19
تعهد نسبت به مشتری 20
تعهد نسبت به خود 21
تعهد نسبت به مردم 21
تعهد نسبت به وظیفه 22
تعهد نسبت به سازمان 22
اهمیت تعهد سازمانی 22
مدل سه بخشی تعهد سازمانی 23
عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی 25
مطالعه استیرز و پرتر 25
مطالعه بارن و گرین برگ 28
مطالعه باتمن و استراسر 29
مطالعه کاری و همکارانش 30
مطالعه مودی و همکارانش 31
ویژگیهای شخصی 31
ویژگیهای شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی 32
ویژگیهای مرتبط با نقش 33
ویژگیهای ساختاری 34
تجربیات کاری 34
مطالعه آلن و می یر 35
خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی 38
دو دیدگاه کلی در مورد تعهد سازمانی 38
رابطه رفتار ونگرش 40
تمایز بعد رفتاری و بعد نگرشی 40
تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی 41
الگوهای چند بعدی 41
مدل اریلی و چتمن 41
سایر دیدگاه ها درباره تعهد سازمانی 42
تأثیر مالکیت کارکنان بر تعهد سازمانی 44
راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی 47
ویژگی های شغل 48
نظریه های مرتبط با ویژگی های شغل 48
مدل خصوصیات ویژه شغل 49
تئوری ویژگی های شغلی 49
نظریه ویژگی های ضروری شغل 50
الگوی ویژگی های شغلی 51
طراحی مجدد مشخصه های شغلی 54
ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی 55
مشخّصه ها یا ابعاد مختلف شغلی 56
عوامل و عناصر تعدیل کننده 61
نتایج و پیامدهای طرّاحی مجدد شغل 69
اثر بخشی کاری 69
کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت 70
اقدامات مؤثر جهت ارتقاء ابعاد پنج گانه شغلی 71
پیشینه پژوهش 76
معرفی سازمان 80
خلاصه مبانی تئوریک پژوهش 81
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه 84
روش پژوهش 85
جامعه آماری پژوهش 85
روش نمونه گیری 85
ابزار گردآوری اطلاعات 85
روایی و پایایی 87
آزمون پایایی پژوهش 88
روش تجزیه و تحلیل داده ها 90
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 92
بررسی توصیفی اطلاعات 93
بررسی استنباطی اطلاعات 96
آزمون فرضیه اصلی 96
آزمون فرضیه اول 97
آزمون فرضیه دوم 98
آزمون فرضیه سوم 99
آزمون فرضیه چهارم 100
آزمون فرضیه پنجم 101
آزمون فریدمن 101
رگرسیون و مدل سازی خطی 102
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش
مقدمه  108
یافته های پژوهش 109
یافته های حاصل از تحلیل توصیفی پژوهش 109
یافته های حاصل از تحلیل استنباطی پژوهش 110
یافته های حاصل از انجام آزمون فریدمن 112
یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون داده ها 112
نتایج بدست آمده از پژوهشهای قبلی انجام شده در این خصوص 113
پیشنهادات 115
پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران 117
منابع  119
پیوستها  126
فهرست جداول
1: مدل سه بخشی تعهد سازمانی 26 - شکل 2
2: عوامل سه گانه اثرگذار برتعهد سازمانی 27 - شکل 2
3: پیش شرط های تعهد سازمانی 31 - شکل 2
4: دیدگاههای نگرشی و رفتاری در زمینه تعهد سازمانی 39 - نمودار 2
5: تأثیر برنامه های مالکیت بر تعهد سازمانی کارکنان 46 - شکل 2
6: مدل مشخّصه های شغلی هاکمن  الدهام 53 - شکل 2
7: نتایج بالا بودن و پایین بودن توان انگیزشی شغل بعنوان تابعی از مهارت و دانش کارکن 63 - شکل 2
8: اثر تعدیل کنندگی شدت نیاز به رشد 65 - شکل 2
9: روابط موجود بین رضایت ناشی از عوامل زمینه ای شغل و شدت نیاز به رشد 67 - شکل 2
10 : مدل کامل مشخصه های شغلی 75 - شکل 2
1: توزیع فراوانی سوالات پرسشنامه تحقیق حاضر 86 - جدول 3
1: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب جنس 93 - جدول 4
2: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب میزان تحصیلات 94 - جدول 4
3: توزیع فراوانی کارکنان بر حسب وضعیت تاهل 95 - جدول 4
4: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهدسازمانی و ویژگیهای شغلی کارکنان 96 - جدول 4
5: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهد سازمانی و تنوع وظایف 97 - جدول 4
6 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهد سازمانی و هویت وظایف 98 - جدول 4
7: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهد سازمانی و اهمیت وظایف 99 - جدول 4
8: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهد سازمانی و استقلال و اختیار در کار 100 - جدول 4
9: نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین تعهد سازمانی و بازخور 101 - جدول 4
10 : نتایج آزمون فریدمن 102 - جدول 4
11 : نتایج متغیرهای ورودی و خروجی در مدل رگرسیون چندگانه 104 - جدول 4
12 : نتایج ضرایب همبستگی چندگانه در مدل رگرسیون 104 - جدول 4
13 : نتایج آنالیز واریانس  105 - جدو ل 4
14 : نتایج ضرایب مدل رگرسیونی 105 - جدول 4
15 : نتایج خروج قدم به قدم متغیرهای مستقل تحقیق از مدل رگرسیونی 106 - جدول 4





مقدمه

با توجه به شرایط پیچیده و پویای جهان امروز و ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات که باعث
تبدیل شدن جهان به دهکده ای کوچک شده است و پیشرفت شگرف دانش و فناوریهای گوناگون بشری و
به تبع آن بالا رفتن سطح زندگی و توقعات انسان و همچنین تغییرات پرشتاب فرهنگی در جوامع سنتی ،
می توان نتیجه گرفت که دیگر نم یتوان سازمان ها را که نمودی از جامعه هستند ، بدون در نظر گرفتن
شرایط پویای محیط داخلی و خارجی اداره کرد. بلکه افراد سازمانها نیز به همان اندازه دستخوش تغییر و
تحولات قرار خواهند گرفت که دراین بین بیشتر تحولات شامل واگذاری اختیار قدرت تصمیم گیری به
افراد در سازمان است زیرا افرادی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و رشد علمی جوامع زندگی می کنند
افرادی آگاه و توانمند هستند که خواهان اختیارند . اگر چه امروزه بدلیل اینکه کارکنان در زیر فشار
مالی زیادی به سر می برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسائل اقتصادی کار است ، ولی به تدریج کارکنان
علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم وخواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خود هستند تا بدین طریق
احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که امروزه با حجم گسترده ای در
است « تعهدسازمانی » مطالعات روان شناسی صنعتی وسازمانی در غرب گسترش یافته، مساله
. (1383 : (اسماعیلی، 66
تعهد سازمانی عامل موثری در رفتار سازمانی کارکنان و بازده سازمان هاست و عبارت از نگرش های
مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمانی است که در آن مشغول به کارند . شخص دارای تعهد سازمانی
، نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد . در این راستا هر عاملی که تعهد و تعلق خاطر کارکنان را
افزایش دهد مهم و شایان توجه است. به همین منظور در این پژوهش به بررسی رابطه ویژگیهای شغلی با
تعهد سازمانی پرداخته ایم تا بتوان از طریق ارتقا ابعاد ویژگی های شغلی که شامل تنوع مهارت، اهمیت
وظیفه، هویت وظیفه، استقلال و بازخور میباشد ، تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.


و.....

 
 

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت

تعداد صفحات: 141 صفحه
 
 

لطفا از این پروژه در راستای تکمیل تحقیقات خود و در صورت کپی برداری با ذکر منبع استفاده نمایید.


دانلود فایل

مقایسه تطبیقی سرمایه اجتماعی در بانک های ایران مورد مطالعه

مقایسه ی تطبیقی سرمایه ی اجتماعی در بانک های ایران مورد مطالعه بانک های ملی، ملت و سینا

چکیده

این پژوهش به منظور اندازه‌گیری و بررسی مقایسه‌ای سرمایه اجتماعی در بانک‌های دولتی، خصوصی و قبل و بعد بانک تازه خصوصی شده، انجام شده است.این پژوهش، توصیفی و از شاخه پیمایشی می‌باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کارکنان شعب بانک ملی (دولتی)­، بانک سینا (خصوصی) و بانک ملت (تازه خصوصی شده) در شهر تهران می باشد. در این پژوهش­، سرمایه اجتماعی با توجه به مدل ناهاپیت و گوشال به سه دسته ابعاد شناختی، ساختاری و ارتباطی تقسیم بندی شده است که در بررسی ابعاد ساختاری سرمایه اجتماعی از مولفه‌های پیوند شبکه، ترتیبات شبکه و ثبات شبکه و بمنظور بررسی ابعاد شناختی از مولفه‌های اهداف مشترک و فرهنگ مشترک و همچنین برای بررسی ابعاد ارتباطی تنها مولفه اعتماد به منظور اهمیت بیشتر آن مورد سنجش قرار داده است. نتایج تحقیق نشان داد: از نظر سرمایه اجتماعی بین این بانک‌ها تفاوت معنی‌داری وجود ندارد و صرف نظر از معنی دار بودن آن­ها و با توجه به میانگین سرمایه اجتماعی بدست آمده در این بانک‌ها، بانک ملی ( دولتی) با میانگین 19/3 رتبه اول، بانک ملت (تازه خصوصی شده) با میانگین 15/3 رتبه دوم و بانک سینا ( خصوصی) با میانگین 14/3 در مرتبه سوم قرار می‌گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده در قبل و بعد از خصوصی سازی در بانک ملت، سرمایه اجتماعی دارای تفاوت معنی­داری می­باشد که میانگین آن در قبل از خصوصی‌سازی 22/3 می­باشد که به میانگین 15/3 در بعد از خصوصی­سازی کاهش می­یابد. با توجه به اینکه تفاوت معنی­داری از نظر سرمایه اجتماعی بین بانک­های مورد بررسی وجود ندارد و از سوی دیگر مقایسه سرمایه اجتماعی درقبل و بعد از خصوصی­سازی در بانک ملت نشان­دهنده­ی تفاوت معنی­داری در این بانک می­باشد بنابراین خصوصی­سازی بر سرمایه اجتماعی تأثیرگزار می­باشد. لذا سرمایه اجتماعی تحت تأثیر دولتی و خصوصی بودن نمی­باشد بلکه آنچه که بر آن تأثیرگزار است آغاز خصوصی­سازی می­باشد. و این موید آن است که روند خصوصی‌سازی در کشور باعث کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود و این به علت سیر بی‌رویه خصوصی‌سازی می‌باشد که جایگاه شغلی کارمندان و امنیت شغلی آن‌ها را به چالش کشیده است و شرایط و مزایای آن‌ها را به خطر می‌اندازد که این فشار بر منابع انسانی باعث کاهش سرمایه اجتماعی و بخصوص اعتماد کارمندان به سازمان می‌شود و خصوصی‌شدن را به معنای تحت فشار قرار دادن کارمندان معنی می‌کند و به نوعی خصوصی­گریزی تبدیل می کند.

 سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی سازمانی، مؤلفه ارتباطی، مؤلفه ساختاری، مؤلفه شناختی، خصوصی‌سازی

پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد

رشته  مدیریت

دانلود فایل