پایان نامه کارشناسی ارشد
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 181 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست
چکیده——————————————————– ن
فصل اول:کلیات پژوهش
1-مقدمه——————————————————- 2
2-بیان مسئله—————————————————- 3
3-اهمیت و ضرورت تحقیق——————————————5
4-چهارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق——————————– 7
5-اهداف جزئی تحقیق———————————————-8
6-سوال یا فرضیه تحقیق——————————————– 9
7-تعریف عملیاتی ونظری( مفهومی) متغیرها ومفاهیم————————-10
8-محتوای تحقیق————————————————- 12
فصل دوم:ادبیات تحقیق
2-1- مبانی نظری ———————————————– 14
2-1-1- مقدمه—————————————————14
2-1-2- اصول اساسی مدیریت کیفیت جامع ——————————18
2-1-3- مفهوم کیفیت———————————————- 20
2-1-4- مدیریت کیفیت جامع—————————————–23
2-1-5-فرض ها و اصول مدیریت کیفیت جامع—————————–24
2-1-6- ویژگی های مدیریت کیفیت جامع——————————–28
2-1-7-عناصر ساختاری مدیریت کیفیت جامع——————————28
2-1-8- مراحل اجرایی مدیریت کیفیت جامع —————————— 29
2-1-9- کیفیت از دیدگاه مشتری—————————————32
2-1-10- کیفیت از دیدگاه تامین کننده ——————————— 34
2-1-11-پیشگامان مدیریت کیفیت جامع———————————-36
2-1-12- اصول مدیریت کیفیت —————————————48
2-1-13- موانع تحقق اهداف مدیریت کیفیت جامع—————————54
2-1-14-علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع———————————55
2-1-15-مدل های مدیریت کیفیت جامع———————————-56
2-2- تعریف صنایع کوچک و متوسط ———————————–68
2-3-تاریخچه صنایع کوچک ومتوسط————————————70
2-4–اساس نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران—————–76
2-5-نطریه های موجود درباره علل اقبال به بنگاه های کوچک و متوسط————-83
2-6-پیشینه تحقیق————————————————–86
فصل سوم:روش تحقیق
3-1-مقدمه——————————————————-101
3-2-روش تحقیق————————————————–101
3-3-جامعه آماری—— ——————————————-103
3-4-نمونه آماری—————————————————103
3-5-روش گرد آوری اطلاعات—————————————–104
3-6-ابزار جمع اوری داده ها و اطلاعات———————————–104
3-7-روایی ابزار تحقیق———————————————–105
3-8-پایایی ابزار تحقیق ———————————————–105
3-9-بیان متغیر ها————————————————— 107
3-10-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های آماری ——————–107
3-11-جدول تناظر فرضیه های تحقیق با سوالات پرسش نامه———————-108
3-12-فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط———–108
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه—————- ————————————- 116
4-2-تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق————————————-117
فصل پنجم:بحث و تفسیر نتایج
مقدمه————————————————————134
5-1-خلاصه پژوهش————————————————–134
5-2-یافته ها بر اساس سوالات تحقیق————————————–139
5-3-پیشنهادات (علاوه بر پیشنهادات بخش قبلی)——————————109
5-4-محدودیت های محقق ———————————————141
5-5-جنبه نوآورانه تحقیق———————————————-141
فهرست جداول:
جدول شماره 3-1- جدول تناظر سوالات تحقیق با ضرایب آلفای کرونباخ—————106
جدول شماره 3-2- جدول تناظر سوالات تحقیق با سوالات پرسش نامه—————–108
جدول(3-3) مقایسه بعضی از فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع ——————-113
جدول(3-4) فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع ——————————-114
جدول 4-1- تجزیه و تحلیل نرمال بودن توزیع به تفکیک فرضیه ها——————–117
جدول4-2- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی یک——————————–119
جدول4-3- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی دو———————————121
جدول4-4- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی سه——————————–122
جدول4-5- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی چهار——————————-124
جدول4-6- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی پنج——————————–125
جدول4-7- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی شش——————————-127
جدول4-8- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی هفت——————————-128
جدول4-9- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی هشت——————————129
جدول4-10- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی نه——————————–131
جدول 4–11- رتبه میانگین متغیرها—————————————–131
جدول 4–12- آزمون فریدمن——————————————-132
جدول 4–13- استنباط پاسخ دهندگان از کنترل کیفیت جامع———————–132
فهرست اشکال:
چارچوب مفهومی تحقیق شکل(1-1)—————————————7
شکل 2-1- مفهوم کیفیت———————————————-35
2-2- چارچوب ارتباط بین ابعاد، دیدگاهها و فعالیتهای کیفیت ——————–36
2-3- تابع زیان تاگوچی———————————————–44
شکل (2-4)مدل ملی کیفیت مالکوم بالدریج(سال2002)————————–57
شکل(2-5): مدل تعالی EFQM——————————————59
شکل(2-6):مدل کیفیت سرآمدی کسب و کار کانادا—————————–61
شکل(2-7): مدل مدیریت کیفیت جامعEX———————————–62
شکل(2-8): مدل اجرایی سه قدم تا بهبود————————————64
شکل (2-9): مدل جان اوکلند——————————————-65
شکل (2-10): مدل چنگال مدیریت کیفیت جامع——————————-66
فهرست نمودار ها:
نمودار شماره(4-1): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور اول—————–119
نمودار شماره(4-2): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور دوم—————–120
نمودار شماره(4-3): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور سوم—————–122
نمودار شماره(4-4): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور چهارم—————-123
نمودار شماره(4-5): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور پنجم—————–125
نمودار شماره(4-6): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتورششم——————126
نمودار شماره(4-7): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتورهفتم——————128
نمودار شماره(4-8): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور هشتم—————–129
– مقدمه
کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس نیازهای روز کشور و الزامات جهانی انتخاب شوند. در دهه های اخیر تغییراتی در ساختار صنعتی کشورها رخ داده است و رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط[1] در استراتژی توسعه صنعتی کشورها جایگاه خاصی برای خود باز کرده است. با توجه به تجربه موفقی که کشورهای تازه صنعتی شده از این رویکرد کسب کرده اند و با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشورایران کوچک و متوسط هستند وهمچنین بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده اند، صنایع کوچک و متوسط جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشوردارا هستند و می توانند نقشی اساسی و محوری در برنامه های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایفا کنند.
از سوی دیگرطی چند دهه گذشته افزایش قدرت خرید مشتریان باعث شد که آنها متقاضی کالاها و خدماتی با کیفیت بالاتر شوند. علاوه بر آن قوت گرفتن تجارت جهانی باعث ایجاد کالاهایی با کیفیت بالا[2] و قیمت پایین شد و این عوامل باعث ترغیب سازمان های دنیا برای بهبود خدمات و کیفیت کالاها گردیدکه صنایع کوچک و متوسط نیز از این امر مستثنا نیستند. فناوری ها وروش هایی نظیر مدیریت کیفیت جامع نتیجه چنین تغییرو تحولاتی است (بایازیت و ایتال[3]، 2005،ص 96).
مدیریت کیفیت جامع امروزه بهترین الگوی مدیریت در کشورهای پیشرفته صنعتی است که موجب ارتقای کیفی محصولات به شکل رقابتی شده وباعث شده است تا مدیران در الگوی مدیریت خود تحول ایجادنموده بجای مدیریت نقش رهبری را به خود بگیرند وابعاد سه گانه تحول تکنولوژیک ،تحول انسانی ،تحول مدیریتی را درهم آمیخته وبه سوی تعالی مستمر ورقابتی پیش بروند .این الگوی مدیریت در کشورهای صنعتی در پیشرفته ترین صنایع وشرکتهای خدماتی به کار گرفته شده است وباعث تحول اساسی در این بنگاه ها شده است.در این تحقیق با توجه به موارد فوق امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع [4]درصنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل موردبررسی قرارمی گیرد.
2- بیان مسئله :
توسعه صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی ها نشان داده است که صنایع کوچک از طریق چهار کانالِ کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که اقبال به این صنایع بیشتر شود.
هر چند صنایع بزرگ به جهت داشتن مزیت های ناشی از اثر مقیاس انبوه، اثر دامنه تولید، اثر تجربه و اثر سازماندهی، هنوز هم مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی هستند؛ اما مزیت های صنایع کوچک به علت وجوداثر حمل ونقل، اثر اندازه بازار، اثرتنظیم، مؤثربودن انتخاب و اثر کنترل، این صنایع رادر تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.
در سه دهه پیش نگاه اقتصاددانان به صنایع بزرگ به عنوان موتور رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، نوآوری و رقابت جهانی بودولی روند رو به افزایش تمرکز، تقریبا در هر کشور توسعه یافته ای موجب نگرانی اقتصاددانانی شد که خطر از دست رفتن مردم سالاری راگوشزد می کردند. بنابراین درک این واقعیت توسط بعضی اقتصاددانان صاحبنظر، مبنی بر اینکه تحولی اساسی در فعالیتهای اقتصادی با فاصله گرفتن از صنایع بزرگ و فعال شدن صنایع کوچک در حال وقوع است، همه توجه ها را به خود جلب کرد. بخصوص در ایالات متحده، صنایع کوچک نه تنها جایگزین صنایع بزرگ در ایجاد ۱۸ میلیون شغل جدید در دهه ۱۹۸۰ شدند بلکه گوی سبقت را در اکثر فعالیتهای نیازمند نوآوری و رقابت های بین المللی از صنایع بزرگ ربودند.
در کشورهای درحال توسعه، توسعه صنایع کوچک می تواند به عنوان استراتژی مناسبی جهت پیشرفت باشد و از طریق رفع فقر، افزایش درآمد، ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروی انسانی غیر ماهر، انباشت سرمایه از طریق افزایش بازدهی، بهبود بهره وری در بخش روستایی، و همچنین از طریق جلوگیری از گسترش شهر نشینی و مهاجرت های بی رویه، به فرآیند توسعه کشورهای جهان سوم از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمک نموده و رشد اقتصادی این کشورها را تسریع می بخشداز این رو حرکت به سمت صنایع کوچک در ایران نه تنها امری بهینه و سودآور بلکه در شرایط فعلی کشورما، امری لازم و ضروری است.
در ایران علیرغم آنکه صنایع کوچک بیش از 98% واحدهای کوچک صنعتی و بیش از50% کارکنان شاغل در بخش صنعت را در خود جای داده است، نه تنها صنایع کوچک از جایگاه ویژهای در توسعه صنعتی و اقتصادی برخوردار نیست، بلکه با مشکل ورشکستگی وتعطیلی زیادمواجه میباشد.طبق آمارمرکزآمار ایران طی سالهای 78-1373، تعداد 129997 واحد کوچک صنعتی تعطیل شدهاند و این امر منجر به از دست رفتن 274827 فرصت شغلی در کشور شده است.
به نظر میرسد که مهمترین عامل ورشکستگی و تعطیلی صنایع کوچک، عدم سودآوری[5] آنها بوده که ناشی از عوامل مختلفی است که عدهای از آنها درونزا و متأثر از محیط داخلی کارگاههای صنعتی بوده و عدهای دیگر برونزا و در نتیجه سیاستگذاریهای نه چندان مناسب مسئولین امر میباشد.
یکی از عوامل مهم و درونزا که امروزه یکی از مهمترین مسائل جهت ادامه حیات بنگاه هاست جلب رضایت مشتری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا است. توجه به کیفیت فرآورده ها موضوع تازه ای نیست، ازصدها سال پیش مشتریان هنگام خرید، اجناس را خوب برانداز و بررسی نموده و تازگی، سفتی، نرمی و مناسب بودن آنها را آزمایش می کردند. همه مردم هنگام خرید معیارهایی را که از پدر و مادر یاد گرفته و آنها نیز از نیاکان خود آموخته اند بکار می بندند (رضایی نژاد، 1378،ص 13).
در همین راستا، افزایش رقابت پذیری صنایع کوچک ومتوسط به یک مسأله حیاتی تبدیل می گردد. بدون یک صنایع کوچک ومتوسط رقابتی، امکان تسریع در اشتغالزایی که بطور جدی برای معکوس کردن روند فزاینده بیکاری در کشور مورد نیاز است ممکن نخواهد بود. بدیهی است رقابت پذیری ارتباط مستقیم با افزایش تولید، مدیریت کیفیت جامع و مجموعه ای از سایر عوامل دارد.
استقرار کنترل کیفیت جامع در یک بنگاه باید در هشت حوزه سبک مدیریت[6]، بهبودمنابع[7] ،رضایت مشتریان[8] ،کیفیت و بهبود مستمر[9] ،مشارکت همه کارکنان[10] ،ارتباط با تأمین کنندگان[11] ،فرآیند تولید[12] ، بهبود منابع انسانی [13] انجام شود
این تحقیق در پی آن است که بنگاه های کوچک و متوسط رادراین هشت حوزه موردمطالعه قرار دهد تا مشخص گردد که آیا استقرار مدیریت کیفیت جامع درصنایع کوچک ومتوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل امکان پذیر است ؟
و همچنین رتبه هرکدام از این حوزه ها را در این صنایع مشخص سازد .
در تحقیق پیشرو مقالات وپژوهش های انجام شده در کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده که در امر ارتقاء صنایع از جمله صنایع کوچک خود موفق بوده اند مورد توجه قرار گرفته است .
تعداد منابع زیاد
و......
پایان نامه کارشناسی ارشد
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 120 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات پژوهش 1
1-1-………………………………………………………………………………. مقدمه. 2
1-2-تعریف مسئله. 2
1-3- بیان مسئله پژوهش. 3
1-4- ضرورت و اهمیت پژوهش. 5
1-5- اهداف پژوهش. 6
1-6-سوالات پژوهش. 6
1-7-روش پژوهش. 7
1-8- قلمرو زمانی پژوهش. 7
1-9- قلمرو مکانی پژوهش. 7
1-10- قلمرو موضوعی پژوهش. 7
1-11- جامعه آماری و روش نمونه گیری. 7
1-12-ابزار و روش گردآوری دادهها. 8
1-13- روش تحلیل دادهها. 8
1-14- شرح واژهها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش. 8
1-14-1-سیستم شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی. 8
1-14-2- قاچاق. 9
1-14-3- امکانسنجی. 9
فصل دوم تاریخچه و ادبیات موضوعی پژوهش 10
2-1- مقدمه. 11
2-2-شناسایی از طریق امواج رادیویی : بررسی ادبیات موضوع و تاریخچه 11
2-3- سیستمهای شناسایی. 14
2-3-1- سیستمهای شناسایی مبتنی بر RFID.. 16
2-4-مقایسه سیستمهای شناسایی مبتنی بر بارکد و سیستمهای شناسایی مبتنی بر RFID.. 17
2-5-اجزای اصلی سیستمهای مبتنی بر RFID و نحوه عملکرد آن 19
2-5-1- تگ یا برچسب یا شناسه. 19
2-5-1-1- فرکانسهای تگ. 20
2-5-1-2- اشکال تگهای RFID.. 23
2-5-1-3- دستهبندی تگهای RFID.. 24
2-5-2- دادهخوان یا برچسب یا قرائتگر. 26
2-5-3- نرمافزار مدیریت اطلاعات و بانک اطلاعاتی یا زیر سیستم پردازش داده یا میانافزار. 27
2-5-4-آنتن. 27
2-6- چگونگی عملکرد. 28
2-7-کارایی RFID در بنادر. 29
2-7-1-اطلاعات. 29
2-7-2-بازرسی. 31
2-7-3-حوزه میانراهها. 32
2-7-4-حوزه برنامهریزی. 34
2-7-5-حوزه امنیت. 35
2-7-6-حوزه مدیریت محوطه و بارگیری. 37
2-8-مزایای شناسایی از طریق امواج رادیویی. 38
2-8-1-مزیتهای مستقیم:. 38
2-8-2-مزیتهای غیرمستقیم:. 38
2-9-مشکلات و چالشهای شناسایی از طریق امواج رادیویی. 38
2-9-1-تطابق تکنولوژی. 39
2-9-2-هزینههای سرمایهگذاری. 39
2-9-3-چالشهای مرسوم و کلی. 39
2-9-3-مسائل زیستمحیطی. 40
2-9-4-اهمیت سهامداران. 40
2-9-5-مسائل مشتری. 40
2-9-6-قیمت بالا. 41
2-9-7-تداخل. 41
2-9-8-مسئله ایمنی. 41
2-9-9-مشکلات اجتماعی. 42
2-9-10-عدم وجود استانداردها. 42
2-10-آینده شناسایی از طریق امواج رادیویی. 42
2-11-رادیوشناسه در ایران. 43
2-12-RFID در زنجیره تامین. 48
2-13- امکانسنجی. 51
2-13-1- بعد فنی. 52
2-13-2- بعد مالی و اقتصادی. 53
2-13-3- بعد نیروی انسانی. 54
2-14- قاچاق کالا. 54
2-14-1- انواع قاچاق کالا. 55
2-15- پیشینه پژوهش. 58
2-15-1- پژوهشهای داخلی. 58
2-15-2- پژوهشهای خارجی. 60
فصل سوم روش پژوهش 63
3-1-مقدمه. 64
3-2- روش پژوهش. 65
3-3- قلمرو زمانی پژوهش. 66
3-4- جامعه آماری. 66
3-6- ابزارهای گردآوری دادههای پژوهش. 66
3-7- مقیاس و طیف اندازه گیری پژوهش. 68
3-7-1- مقیاسها. 68
3-7-2- طیفها. 68
3-8- روایی یا اعتبار ابزار اندازهگیری. 69
3-9-پایایی. 69
3-10- روشهای تحلیل دادهها. 70
فصل چهارم تحلیل دادهها 71
4-1-مقدمه. 72
4-2- روشهای آماری توصیفی. 72
4-3- نتایج تحلیل دادهها. 72
4-3-1-تحلیل دادهها از نظر فنی:. 73
4-3-2-تحلیل دادهها از نظر مالی و اقتصادی. 75
4-3-3-تحلیل دادهها از نظرنیروی انسانی. 77
4-4- تکنیک AHP. 79
4-4-1- اولویتبندی ابعاد امکانسنجی. 79
4-4-2- اولویتبندی شاخصهای بعد فنی. 79
4-4-3- اولویتبندی شاخصهای بعد مالی و اقتصادی. 81
4-4-4- اولویتبندی شاخصهای بعد نیروی انسانی. 82
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادها 84
5-1-مقدمه. 85
5-2- تفسیر نتایج آزمون. 85
5-2-1- اولویتبندی ابعاد امکانسنجی. 85
5-2-1-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه فنی. 86
5-2-2-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه مالی و اقتصادی. 87
5-2-3-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه نیروی انسانی. 88
5-3- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده. 89
5-4- محدودیتهای پژوهش. 90
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………………97
پیوست 1 – پرسشنامه اول. 98
پیوست2 – پرسشنامه AHP. 101
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 – عیوب گردآوری اطلاعات به صورت دستی 15
جدول 2-2-برخی مشخصات و ویژگی های فرکانسهای مختلف تگ 22
جدول 2-2- معایب و مزایای برخی از انواع تگهای RFID 25
جدول 3-2 اطلاعات کلی در ارتباط با پرسشنامه 67
جدول 3-3- طیف لیکرت 69
جدول 4-1- نتایج تحلیل مولفههای متغیر فنی در امکانسنجی پیادهسازی فناوری RFID 73
جدول 4-2- نتایج تحلیل مولفههای متغیر مالی در امکانسنجی پیادهسازی فناوری RFID 75
جدول 4-3- نتایج تحلیل مولفههای متغیر نیروی انسانی در امکانسنجی پیادهسازی فناوری RFID 77
جدول 4-4- اولویتبندی ابعاد امکانسنجی با استفاده از تکنیک AHP 79
جدول 4-5- اولویتبندی شاخصهای بعد فنی با روش AHP 80
جدول 4-6- اولویتبندی شاخصهای بعد مالی و اقتصادی با روش AHP 81
جدول 4-7- اولویتبندی شاخصهای بعد نیروی انسانی با استفاده از روش AHP 82
فهرست اشکال و نمودارها
عنوان صفحه
شکل 2-1- اجزای اصلی سیستم RFID و چگونگی عملکرد 29
شکل 2-2- RFID در زنجیره تامین 50
نمودار 4-1- امکانسنجی پیادهسازی RFID از ابعاد مختلف 78
فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه
فناوری RFID[1](شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی )مشتمل بر یک سیستم ردیابی است که در آن به طور معمول از تگ[2]ها ( تراشههای الکترونیکی که روی محصول یا بستهبندی آن قرار میگیرند) جهت انتقال دادهها به یک گیرندهی بیسیم با قابلیت اتصال به کامپیوتر استفاده میشود. در سالهای اخیر ، با توجه به پیشرفتهای حاصل در این زمینه و ارزانسازی و کوچک شدن ابعاد تگهای RFID، کاربردهای این فناوری به ویژه در ردیابی محصولات تجاری گسترش فراوانی یافته است و در بسیاری از کاربردها در حال جایگزین شدن به جای سیستمهای بارکد است. بر اساس مطالعات وو در سال 2005 RFID جزو ده تکنولوژی اصلی فناوری اطلاعات در جهان محسوب گردیده است (Wu,2005).معینی در سال 2006 از RFID به عنوان موفقترین تکنولوژی در تاریخ زنجیره تامین خردهفروشی یاد نموده است (Moeeni,2006). در این فصل به شرح بیان مسئله پژوهش اهداف این پژوهش، سوالات پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، کاربرد نتایج پژوهش ، قلمرو پژوهش و روش پژوهش پرداخته میشود.
1-2-تعریف مسئله
تکنولوژی RFID، یک روش در حال پیدایش در مقایسه با سیستم بارکد است و از شبکههای سنسوری برای مشخص کردن اشیا به وسیله امواج فرکانس رادیویی استفاده میکند. نوآوریهای تکاملی ایجاد شده است و انتظار می رود که این تکنولوژی به دلیل ذخیره اطلاعات، قابلیت بازیابی و روش های تحلیل دادهها جایگزین تکنولوژی بارکد شود این تکنولوژی در صنایع زیادی استفاده میشود، نظیر زمانبندی مسابقه، کنترل پاسپورت، حمل و نقل و غیره (برازنده ، 1389). لذا RFID در بخشهای مختلفی مثل بخش مدارک پزشکی و یا حتی مدارک کتابخانه ای در کتابخانهها یا بنگاههای سازمانی مثمر ثمر بوده و راهگشا خواهد بود. RFID در حمل و نقل و تولید از اواسط دهه 80 به طور موفق استفاده شده است و کاربرد آن به سرعت با کاهش هزینهها و شناسایی مزایای رو به رشد است (پیشداد، کریم پور، 1387).در راستای اهمیت مفهوم حضور کامپیوتری در همهجا برچسبهای شناسایی با کمک فرکانس رادیویی می توانند رابطه متقابل ما با ساختارهای پردازشی را حتی در برخی موارد درونی نیز تغییر دهند. این فواید سرمایهگزاران، مخترعین و تولیدکنندگان را ترغیب می کند تا شناسایی با کمک فرکانس رادیویی را برای حوزه وسیعی از کاربردها توسعه دهند. برچسبهای شناسایی با کمک فرکانس رادیویی می توانند به ما کمک کنند تا با محمولههای تقلبی مقابله کنیم (Langheinrich,2009). این پژوهش سعی دارد تا امکان پیادهسازی فناوری RFID در مبارزه با قاچاق کالا را بسنجد تا محققین و همچنین تصمیمگیران در زمینه مبارزه با قاچاق کالا بتوانند از آن به عنوان منبعی قابل ارجاع برای پژوهشهای آینده خود استفاده کنند.
تعداد منابع زیاد
و......