بررسی امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط

پایان نامه کارشناسی ارشد


عنوان پایان نامه:

امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات:  181 صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست

چکیده——————————————————–      ن

فصل اول:کلیات پژوهش

1-مقدمه——————————————————- 2

2-بیان مسئله—————————————————-      3

3-اهمیت و ضرورت تحقیق——————————————5

4-چهارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق——————————–       7

5-اهداف جزئی تحقیق———————————————-8

6-سوال یا فرضیه تحقیق——————————————–      9

7-تعریف عملیاتی ونظری( مفهومی) متغیرها ومفاهیم————————-10

8-محتوای تحقیق————————————————-      12

فصل دوم:ادبیات تحقیق

2-1- مبانی نظری ———————————————– 14

2-1-1- مقدمه—————————————————14        

2-1-2- اصول اساسی مدیریت کیفیت جامع ——————————18

2-1-3- مفهوم کیفیت———————————————-    20

2-1-4- مدیریت کیفیت جامع—————————————–23

2-1-5-فرض ها و اصول مدیریت کیفیت جامع—————————–24

2-1-6- ویژگی های مدیریت کیفیت جامع——————————–28

2-1-7-عناصر ساختاری مدیریت کیفیت جامع——————————28

2-1-8- مراحل اجرایی مدیریت کیفیت جامع —————————— 29

2-1-9- کیفیت از دیدگاه مشتری—————————————32        

2-1-10- کیفیت از دیدگاه تامین کننده  ———————————     34

2-1-11-پیشگامان مدیریت کیفیت جامع———————————-36

2-1-12- اصول مدیریت کیفیت —————————————48

2-1-13- موانع تحقق اهداف مدیریت کیفیت جامع—————————54

2-1-14-علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع———————————55       

2-1-15-مدل های مدیریت کیفیت جامع———————————-56

2-2- تعریف صنایع کوچک و متوسط  ———————————–68

2-3-تاریخچه صنایع کوچک ومتوسط————————————70

2-4اساس نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران—————–76

2-5-نطریه های موجود درباره علل اقبال به بنگاه های کوچک و متوسط————-83

2-6-پیشینه تحقیق————————————————–86      

فصل سوم:روش تحقیق

3-1-مقدمه——————————————————-101

3-2-روش تحقیق————————————————–101

3-3-جامعه آماری—— ——————————————-103

3-4-نمونه آماری—————————————————103

3-5-روش گرد آوری اطلاعات—————————————–104     

3-6-ابزار جمع اوری داده ها و اطلاعات———————————–104

3-7-روایی ابزار تحقیق———————————————–105

3-8-پایایی ابزار تحقیق ———————————————–105

3-9-بیان متغیر ها————————————————— 107

3-10-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های آماری ——————–107

3-11-جدول تناظر فرضیه های تحقیق با سوالات پرسش نامه———————-108    

3-12-فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط———–108

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-مقدمه—————- ————————————-    116

4-2-تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق————————————-117

فصل پنجم:بحث و تفسیر نتایج

مقدمه————————————————————134

5-1-خلاصه پژوهش————————————————–134

5-2-یافته ها بر اساس سوالات تحقیق————————————–139

5-3-پیشنهادات (علاوه بر پیشنهادات بخش قبلی)——————————109

5-4-محدودیت های محقق ———————————————141

5-5-جنبه نوآورانه تحقیق———————————————-141

فهرست جداول:

جدول شماره 3-1- جدول تناظر سوالات تحقیق با ضرایب آلفای کرونباخ—————106     

جدول شماره 3-2- جدول تناظر سوالات تحقیق با سوالات پرسش نامه—————–108

جدول(3-3) مقایسه بعضی از فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع  ——————-113

جدول(3-4) فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع ——————————-114

جدول 4-1- تجزیه و تحلیل نرمال بودن توزیع به تفکیک فرضیه ها——————–117

جدول4-2- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی یک——————————–119

جدول4-3- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی دو———————————121

جدول4-4- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی سه——————————–122

جدول4-5- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی چهار——————————-124

جدول4-6- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی پنج——————————–125

جدول4-7- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی شش——————————-127

جدول4-8- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی هفت——————————-128

جدول4-9- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی هشت——————————129

جدول4-10- تجزیه و تحلیل فرضیه شماره ی نه——————————–131

جدول 4–11- رتبه میانگین متغیرها—————————————–131

جدول 4–12- آزمون فریدمن——————————————-132

جدول 4–13- استنباط پاسخ دهندگان از کنترل کیفیت جامع———————–132

فهرست اشکال:

چارچوب مفهومی تحقیق شکل(1-1)—————————————7        

شکل 2-1- مفهوم کیفیت———————————————-35

2-2- چارچوب ارتباط بین ابعاد، دیدگاه‌ها و فعالیت‌های کیفیت ——————–36

2-3- تابع زیان تاگوچی———————————————–44

شکل (2-4)مدل ملی کیفیت مالکوم بالدریج(سال2002)————————–57

شکل(2-5): مدل تعالی EFQM——————————————59

شکل(2-6):مدل کیفیت سرآمدی کسب و کار کانادا—————————–61

شکل(2-7): مدل مدیریت کیفیت جامعEX———————————–62

شکل(2-8): مدل اجرایی سه قدم تا بهبود————————————64

شکل (2-9): مدل جان اوکلند——————————————-65

شکل (2-10): مدل چنگال مدیریت کیفیت جامع——————————-66

فهرست نمودار ها:

نمودار شماره(4-1): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور اول—————–119

نمودار شماره(4-2): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور دوم—————–120

نمودار شماره(4-3): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور سوم—————–122

نمودار شماره(4-4): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور چهارم—————-123

نمودار شماره(4-5): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور پنجم—————–125

نمودار شماره(4-6): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتورششم——————126

نمودار شماره(4-7): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتورهفتم——————128

نمودار شماره(4-8): میانگین نمرات سوال های پرسش نامه فاکتور هشتم—————–129

– مقدمه

کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس نیازهای روز کشور و الزامات جهانی انتخاب شوند. در دهه های اخیر تغییراتی در ساختار صنعتی کشورها رخ داده است و رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط[1] در استراتژی توسعه صنعتی کشورها جایگاه خاصی برای خود باز کرده است. با توجه به تجربه موفقی که کشورهای تازه صنعتی شده از این رویکرد کسب کرده اند و با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشورایران کوچک و متوسط هستند وهمچنین بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده اند، صنایع کوچک و متوسط جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشوردارا هستند و می توانند نقشی اساسی و محوری در برنامه های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایفا کنند.

از سوی دیگرطی چند دهه گذشته افزایش قدرت خرید مشتریان باعث شد که آنها متقاضی کالاها و خدماتی با کیفیت بالاتر شوند. علاوه بر آن قوت گرفتن تجارت جهانی باعث ایجاد کالاهایی با کیفیت بالا[2] و قیمت پایین شد و این عوامل باعث ترغیب سازمان های دنیا برای بهبود خدمات و کیفیت کالاها گردیدکه صنایع کوچک و متوسط نیز از این امر مستثنا نیستند. فناوری ها وروش هایی نظیر مدیریت کیفیت جامع نتیجه چنین تغییرو تحولاتی است (بایازیت و ایتال[3]، 2005،ص 96).

مدیریت کیفیت جامع امروزه بهترین الگوی مدیریت در کشورهای پیشرفته صنعتی است که موجب ارتقای کیفی محصولات به شکل رقابتی شده وباعث شده است تا مدیران در الگوی مدیریت خود تحول ایجادنموده بجای مدیریت نقش رهبری را به خود بگیرند وابعاد سه گانه تحول تکنولوژیک ،تحول انسانی ،تحول مدیریتی را درهم آمیخته وبه سوی تعالی مستمر ورقابتی پیش بروند .این الگوی مدیریت در کشورهای صنعتی در پیشرفته ترین صنایع وشرکتهای خدماتی به کار گرفته شده است وباعث تحول اساسی در این بنگاه ها شده است.در این تحقیق  با توجه به موارد فوق امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع [4]درصنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل موردبررسی قرارمی گیرد.

2- بیان مسئله :

توسعه صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی ها نشان داده است که صنایع کوچک از طریق چهار کانالِ کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که اقبال به این صنایع بیشتر شود.

هر چند صنایع بزرگ به جهت داشتن مزیت های ناشی از اثر مقیاس انبوه، اثر دامنه تولید، اثر تجربه و اثر سازماندهی، هنوز هم مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی هستند؛ اما مزیت های صنایع کوچک به علت وجوداثر حمل ونقل، اثر اندازه بازار، اثرتنظیم، مؤثربودن انتخاب و اثر کنترل، این صنایع رادر تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.

در سه دهه پیش نگاه اقتصاددانان به صنایع بزرگ به عنوان موتور رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، نوآوری و رقابت جهانی بودولی  روند رو به افزایش تمرکز، تقریبا در هر کشور توسعه یافته ای موجب نگرانی اقتصاددانانی شد که خطر از دست رفتن مردم سالاری راگوشزد می کردند. بنابراین درک این واقعیت توسط بعضی اقتصاددانان صاحبنظر، مبنی بر اینکه تحولی اساسی در فعالیتهای اقتصادی با فاصله گرفتن از صنایع بزرگ و فعال شدن صنایع کوچک در حال وقوع است، همه توجه ها را به خود جلب کرد. بخصوص در ایالات متحده، صنایع کوچک نه تنها جایگزین صنایع بزرگ در ایجاد ۱۸ میلیون شغل جدید در دهه ۱۹۸۰ شدند بلکه گوی سبقت را در اکثر فعالیتهای نیازمند نوآوری و رقابت های بین المللی از صنایع بزرگ ربودند.

در کشورهای درحال توسعه، توسعه صنایع کوچک می تواند به عنوان استراتژی مناسبی جهت پیشرفت باشد و از طریق رفع فقر، افزایش درآمد، ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروی انسانی غیر ماهر، انباشت سرمایه از طریق افزایش بازدهی، بهبود بهره وری در بخش روستایی، و همچنین از طریق جلوگیری از گسترش شهر نشینی و مهاجرت های بی رویه، به فرآیند توسعه کشورهای جهان سوم از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمک نموده و رشد اقتصادی این کشورها را تسریع می بخشداز این رو  حرکت به سمت صنایع کوچک در ایران نه تنها امری بهینه و سودآور بلکه در شرایط فعلی کشورما، امری لازم و ضروری است.

در ایران علی‌رغم آنکه صنایع کوچک بیش از 98% واحدهای کوچک صنعتی و بیش از50% کارکنان شاغل در بخش صنعت را در خود جای داده است، نه تنها صنایع کوچک از جایگاه ویژه‌ای در توسعه صنعتی و اقتصادی برخوردار نیست، بلکه با مشکل ورشکستگی وتعطیلی زیادمواجه می‌باشد.طبق آمارمرکزآمار ایران طی سالهای 78-1373، تعداد 129997 واحد کوچک صنعتی تعطیل شده‌اند و این امر منجر به از دست رفتن 274827 فرصت شغلی در کشور شده است.

به نظر می‌رسد که مهمترین عامل ورشکستگی و تعطیلی صنایع کوچک، عدم سودآوری[5] آنها بوده که ناشی از عوامل مختلفی است که عده‌ای از آنها درون‌زا و متأثر از محیط داخلی کارگاه‌های صنعتی بوده و عده‌ای دیگر برون‌زا و در نتیجه سیاستگذاری‌های نه چندان مناسب مسئولین امر می‌باشد.

یکی از عوامل مهم و درونزا که امروزه یکی از مهمترین مسائل جهت ادامه حیات بنگاه هاست جلب رضایت مشتری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا است. توجه به کیفیت فرآورده ها موضوع تازه ای نیست، ازصدها سال پیش مشتریان هنگام خرید، اجناس را خوب برانداز و بررسی نموده و تازگی، سفتی، نرمی و مناسب بودن آنها را آزمایش می کردند. همه مردم هنگام خرید معیارهایی را که از پدر و مادر یاد گرفته و آنها نیز از نیاکان خود آموخته اند بکار می بندند (رضایی نژاد، 1378،ص 13).

در همین راستا، افزایش رقابت پذیری صنایع کوچک ومتوسط به یک مسأله حیاتی تبدیل می گردد. بدون یک صنایع کوچک ومتوسط رقابتی، امکان تسریع در اشتغالزایی که بطور جدی برای معکوس کردن روند فزاینده بیکاری در کشور مورد نیاز است ممکن نخواهد بود. بدیهی است رقابت پذیری ارتباط مستقیم با افزایش تولید، مدیریت کیفیت جامع و مجموعه ای از سایر عوامل دارد.

استقرار کنترل کیفیت جامع در یک بنگاه باید در هشت حوزه سبک مدیریت[6]، بهبودمنابع[7] ،رضایت مشتریان[8] ،کیفیت و بهبود مستمر[9] ،مشارکت همه کارکنان[10] ،ارتباط با تأمین کنندگان[11] ،فرآیند تولید[12] ، بهبود منابع انسانی [13] انجام شود

این تحقیق در پی آن است که بنگاه های کوچک و متوسط رادراین هشت حوزه موردمطالعه قرار دهد تا مشخص گردد که آیا  استقرار مدیریت کیفیت جامع درصنایع کوچک ومتوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل  امکان پذیر است ؟

و همچنین رتبه هرکدام از این حوزه ها را در این صنایع مشخص سازد .

در تحقیق پیشرو مقالات وپژوهش های انجام شده در کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده که در امر ارتقاء صنایع  از جمله صنایع کوچک خود موفق بوده اند مورد توجه قرار گرفته است .

تعداد منابع زیاد

و......


دانلود فایل

امکان­ سنجی پیاده­ سازی فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی RFID در مبارزه با قاچاق کالا

پایان نامه کارشناسی ارشد


موضوع :

 امکان­ سنجی پیاده­ سازی فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی  RFID در مبارزه با قاچاق کالا


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 120  صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :


 فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                  صفحه

فصل اول کلیات پژوهش 1

1-1-………………………………………………………………………………. مقدمه. 2

1-2-تعریف مسئله. 2

1-3- بیان مسئله پژوهش. 3

1-4- ضرورت و اهمیت پژوهش. 5

1-5- اهداف پژوهش. 6

1-6-سوالات پژوهش. 6

1-7-روش پژوهش. 7

1-8- قلمرو زمانی پژوهش. 7

1-9- قلمرو مکانی پژوهش. 7

1-10- قلمرو موضوعی پژوهش. 7

1-11- جامعه آماری و روش نمونه گیری. 7

1-12-ابزار و روش گردآوری داده­ها. 8

1-13- روش تحلیل داده­ها. 8

1-14- شرح واژه­ها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش. 8

1-14-1-سیستم شناسایی از طریق فرکانس­های رادیویی. 8

1-14-2- قاچاق. 9

1-14-3- امکان­سنجی. 9

فصل دوم تاریخچه و ادبیات موضوعی پژوهش 10

2-1- مقدمه. 11

2-2-شناسایی از طریق امواج رادیویی : بررسی ادبیات موضوع و تاریخچه   11

2-3- سیستم­های شناسایی. 14

2-3-1- سیستم­های شناسایی مبتنی بر RFID.. 16

2-4-مقایسه سیستم­های شناسایی مبتنی بر بارکد و سیستم­های شناسایی مبتنی بر RFID.. 17

2-5-اجزای اصلی سیستم­های مبتنی بر RFID و نحوه عملکرد آن   19

2-5-1- تگ یا برچسب یا شناسه. 19

2-5-1-1- فرکانس­های تگ. 20

2-5-1-2- اشکال تگهای RFID.. 23

2-5-1-3- دسته­بندی تگهای RFID.. 24

2-5-2- داده­خوان یا برچسب یا قرائت­گر. 26

2-5-3- نرم­افزار مدیریت اطلاعات و بانک اطلاعاتی یا زیر سیستم پردازش داده یا میان­افزار. 27

2-5-4-آنتن. 27

2-6- چگونگی عملکرد. 28

2-7-کارایی RFID در بنادر. 29

2-7-1-اطلاعات. 29

2-7-2-بازرسی. 31

2-7-3-حوزه میان­راه­ها. 32

2-7-4-حوزه برنامه­ریزی. 34

2-7-5-حوزه امنیت. 35

2-7-6-حوزه مدیریت محوطه و بارگیری. 37

2-8-مزایای شناسایی از طریق امواج رادیویی. 38

2-8-1-مزیت­های مستقیم:. 38

2-8-2-مزیت­های غیرمستقیم:. 38

2-9-مشکلات و چالش­­های شناسایی از طریق امواج رادیویی. 38

2-9-1-تطابق تکنولوژی. 39

2-9-2-هزینه­های سرمایه­گذاری. 39

2-9-3-چالش­های مرسوم و کلی. 39

2-9-3-مسائل زیست­محیطی. 40

2-9-4-اهمیت سهامداران. 40

2-9-5-مسائل مشتری. 40

2-9-6-قیمت بالا. 41

2-9-7-تداخل. 41

2-9-8-مسئله ایمنی. 41

2-9-9-مشکلات اجتماعی. 42

2-9-10-عدم وجود استانداردها. 42

2-10-آینده شناسایی از طریق امواج رادیویی. 42

2-11-رادیوشناسه در ایران. 43

2-12-RFID در زنجیره تامین. 48

2-13- امکان­سنجی. 51

2-13-1- بعد فنی. 52

2-13-2- بعد مالی و اقتصادی. 53

2-13-3- بعد نیروی انسانی. 54

2-14- قاچاق کالا. 54

2-14-1- انواع قاچاق کالا. 55

2-15- پیشینه پژوهش. 58

2-15-1- پژوهش­های داخلی. 58

2-15-2- پژوهش­های خارجی. 60

فصل سوم روش پژوهش 63

3-1-مقدمه. 64

3-2- روش پژوهش. 65

3-3- قلمرو زمانی  پژوهش. 66

3-4- جامعه آماری. 66

3-6- ابزارهای گردآوری داده­های پژوهش. 66

3-7- مقیاس و طیف اندازه گیری پژوهش. 68

3-7-1- مقیاس­ها. 68

3-7-2- طیف­ها. 68

3-8- روایی یا اعتبار ابزار اندازه­گیری. 69

3-9-پایایی. 69

3-10- روش­های تحلیل داده­ها. 70

فصل چهارم تحلیل داده­ها 71

4-1-مقدمه. 72

4-2- روش­های آماری توصیفی. 72

4-3- نتایج تحلیل داده­ها. 72

4-3-1-تحلیل داده­ها از نظر فنی:. 73

4-3-2-تحلیل داده­ها از نظر مالی و اقتصادی. 75

4-3-3-تحلیل داده­ها از نظرنیروی انسانی. 77

4-4- تکنیک AHP. 79

4-4-1-  اولویت­بندی ابعاد امکان­سنجی. 79

4-4-2-  اولویت­بندی شاخص­های بعد فنی. 79

4-4-3- اولویت­بندی شاخص­های بعد مالی و اقتصادی. 81

4-4-4-  اولویت­بندی شاخص­های بعد نیروی انسانی. 82

فصل پنجم نتیجه­گیری و پیشنهادها 84

5-1-مقدمه. 85

5-2- تفسیر نتایج آزمون. 85

5-2-1- اولویت­بندی ابعاد امکان­سنجی. 85

5-2-1-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه فنی. 86

5-2-2-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه مالی و اقتصادی. 87

5-2-3-نتیجه تحلیل اطلاعات از دیدگاه نیروی انسانی. 88

5-3- پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده. 89

5-4- محدودیت­های پژوهش. 90

پیوست­ها…………………………………………………………………………………………………………………97

پیوست  1 – پرسشنامه اول. 98

پیوست2 – پرسشنامه AHP. 101


فهرست جداول

عنوان                                                                                                                           صفحه

جدول  2-1 – عیوب گردآوری اطلاعات به صورت دستی 15

جدول 2-2-برخی مشخصات و ویژگی های فرکانس­های مختلف تگ 22

جدول 2-2- معایب و مزایای برخی از انواع تگهای RFID 25

جدول 3-2 اطلاعات کلی در ارتباط با پرسشنامه 67

جدول 3-3- طیف لیکرت 69

جدول 4-1-  نتایج تحلیل مولفه­های متغیر فنی در امکان­سنجی پیاده­سازی فناوری RFID 73

جدول  4-2-  نتایج تحلیل مولفه­های متغیر مالی در امکان­سنجی پیاده­سازی فناوری RFID 75

جدول 4-3- نتایج تحلیل مولفه­های متغیر  نیروی انسانی در امکان­سنجی پیاده­سازی فناوری   RFID 77

جدول 4-4- اولویت­بندی ابعاد امکان­سنجی با استفاده از تکنیک AHP 79

جدول 4-5-  اولویت­بندی شاخص­های بعد فنی با روش AHP 80

جدول 4-6- اولویت­بندی شاخص­های بعد مالی و اقتصادی با روش AHP 81

جدول 4-7- اولویت­بندی شاخص­های بعد نیروی انسانی با استفاده از روش AHP 82

 

فهرست اشکال و نمودارها

عنوان                                                                                                                         صفحه

شکل 2-1- اجزای اصلی سیستم RFID و چگونگی عملکرد 29

شکل 2-2- RFID در زنجیره تامین 50

نمودار 4-1-  امکان­سنجی پیاده­سازی RFID از ابعاد مختلف 78

فصل اول کلیات پژوهش

مقدمه

فناوری RFID[1](شناسایی از طریق فرکانس­های رادیویی )مشتمل بر یک سیستم ردیابی است که در آن به طور معمول از تگ­[2]ها ( تراشه­های الکترونیکی که روی محصول یا بسته­بندی آن قرار می­گیرند) جهت انتقال داده­ها به یک گیرنده­ی بی­سیم با قابلیت اتصال به کامپیوتر استفاده می­شود. در سال­های اخیر ، با توجه به پیشرفت­های حاصل در این زمینه و ارزان­سازی و کوچک شدن ابعاد تگ­های RFID، کاربردهای این فناوری به ویژه در ردیابی محصولات تجاری گسترش فراوانی یافته است و در بسیاری از کاربردها در حال جایگزین شدن به جای سیستم­های بارکد است. بر اساس مطالعات وو در سال 2005 RFID جزو ده تکنولوژی اصلی فناوری اطلاعات در جهان محسوب گردیده است (Wu,2005).معینی در سال 2006 از RFID به عنوان موفقترین تکنولوژی در تاریخ زنجیره تامین خرده­فروشی یاد نموده است (Moeeni,2006). در این فصل به شرح بیان مسئله پژوهش اهداف این پژوهش، سوالات پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، کاربرد نتایج پژوهش ، قلمرو پژوهش و روش پژوهش پرداخته میشود.

1-2-تعریف مسئله

تکنولوژی RFID، یک روش در حال پیدایش در مقایسه با سیستم بارکد است و از شبکه­های سنسوری برای مشخص کردن اشیا به وسیله امواج فرکانس رادیویی استفاده می­کند. نوآوری­های تکاملی ایجاد شده است و انتظار می رود که این تکنولوژی به دلیل ذخیره اطلاعات، قابلیت بازیابی و روش های تحلیل داده­ها جایگزین تکنولوژی بارکد شود این تکنولوژی در صنایع زیادی استفاده می­شود، نظیر زمان­بندی مسابقه، کنترل پاسپورت، حمل و نقل و غیره (برازنده ، 1389). لذا RFID در بخش­های مختلفی مثل بخش مدارک پزشکی و یا حتی مدارک کتابخانه ای در کتابخانه­ها یا بنگاه­های سازمانی مثمر ثمر بوده و راهگشا خواهد بود. RFID در حمل و نقل و تولید از اواسط دهه 80 به طور موفق استفاده شده است و کاربرد آن به سرعت با کاهش هزینه­ها و شناسایی مزایای رو به رشد است (پیشداد، کریم پور، 1387).در راستای اهمیت مفهوم حضور کامپیوتری در همه­جا برچسب­های شناسایی با کمک فرکانس رادیویی می توانند رابطه متقابل ما با ساختارهای پردازشی را حتی در برخی موارد درونی نیز تغییر دهند. این فواید سرمایه­گزاران، مخترعین و تولیدکنندگان را ترغیب می کند تا شناسایی با کمک فرکانس رادیویی را برای حوزه وسیعی از کاربردها توسعه دهند. برچسبهای شناسایی با کمک فرکانس رادیویی می توانند به ما کمک کنند تا با محموله­های تقلبی مقابله کنیم (Langheinrich,2009). این پژوهش سعی دارد تا امکان پیاده­سازی فناوری RFID در مبارزه با قاچاق کالا را بسنجد تا محققین و همچنین تصمیم­گیران در زمینه مبارزه با قاچاق کالا بتوانند از آن به عنوان منبعی قابل ارجاع برای پژوهش­های آینده خود استفاده کنند.


تعداد منابع زیاد

و......


دانلود فایل