فهرست مطالب
عنوان شمارهصفحه
فصل اول ;کلیات تحقیق
1-1- مقدمه…………………………………….. 3
1-2 – بیان مساله ………………………………. 4
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق………………………… 5
1-5 – اهدف تحقیق……………………………….. 6
1-6-سوالات تحقیق………………………………… 7
1-7-قلمرو تحقیق………………………………… 7
1-8- تعریف واژه ها……………………………… 7
فصل دوم; ادبیات وپیشینه تحقیق
2-1-مقدمه …………………………………….. 10
2-2-1-بخش اول : ادبیات نظری غنی سازی شغلی…………. 11
2-2-2-طرح ریزی شغل……………………………… 11
2-2-3-تئوری های در زمینه ی ویژگی های کار………….. 11
2-2-4-طرح ریزی مجدد شغل…………………………. 12
2-2-5-غنی سازی شغلی…………………………….. 12
2-2-6-ابعاد غنی سازی شغلی……………………….. 13
2-2-7-چگونگی غنی سازی شغل……………………….. 13
2-3-بخش دوم : ادبیات نظری رضایت شغلی……………… 14
2-3-1-رضایت شغلی……………………………….. 14
2-3-2-عوامل مؤثر در رضایت و نارضایتی شغلی در سازمان… 15
2-3-3-انواع رضایت شغلی………………………….. 16
2-3-4-نظریه های رضایت شغلی………………………. 16
2-3-5-ابعاد رضایت شغلی………………………….. 18
2-3-6-افزایش رضایت شغلی…………………………. 19
2-3-7-تعیین رضایت شغلی………………………….. 20
2-3-8-آثار وجود رضایت شغلی………………………. 21
2-4-بخش سوم : ادبیات نظری تعهد سازمانی……………. 23
2-4-1-تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی……………….. 23
2-4-2-مراحل توسعه تعهد سازمانی…………………… 25
2-4-3-اجزاء تعهد سازمانی………………………… 26
2-4-4-اهمیت تعهد سازمانی………………………… 27
2-4-5-عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی…………………. 28
2-4-6-نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی……………… 29
2-4-7-تعهد سطح پایین……………………………. 30
2-4-8-تعهد متوسط……………………………….. 33
2-4-9- تعهد سطح بالا…………………………….. 34
2-4-10- شاخص های تعهد…………………………… 36
2-4-11-ابعاد تعهد سازمانی……………………….. 38
2-4-12-دیدگاههای تعهد سازمانی……………………. 40
2-4-13- مدلها و الگوهاو نظریات تعهد سازمانی……….. 41
2-4-بخش دوم پیشینه تحقیق ……………………….. 47
الف-پیشینه داخلی……………………………….. 47
ب-پیشینه خارجی…………………………………. 51
2-5- نتیجه گیری………………………………… 52
فصل سوم ؛ روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه ……………………………………. 56
3-2-روش تحقیق …………………………………. 57
3-3- جامعه آماری و نمونه………………………… 57
3-4- ابزار گرد آوری اطلاعات………………………. 58
3-5- روایی پرسشنامه ……………………………. 58
3-6- پایایی پرسشنامه …………………………… 59
3-7- روش تجزیه وتحلیل…………………………… 60
فصل چهار;تجزیه وتحلیل داده ها
4-1-مقدمه……………………………………… 62
4-2-بررسی جمعیت شناختی……………………………. 63
4-3-آمار توصیفی………………………………….. 67
4-4-آزمون نرمالیته……………………………….. 68
4-5-آمار استنباطی………………………………… 69
4-5-1بررسی فرضیه اول تحقیق………………………… 69
4-5-2 بررسی فرضیهفرعی دوم تحقیق……………………. 72
4-5-3بررسی فرضیهفرعی سوم تحقیق…………………….. 75
4-5-4بررسی فرضیهاصلی……………………………… 78
فصل پنجم; نتیجه گیری
5-1-مقدمه……………………………………….. 80
5-2- یافته های تحقیق……………………………… 80
5-3-محدودیت های تحقیق…………………………….. 83
5-4-پیشنهادات……………………………………. 83
5-5-توصیه برای پژوهشهای آتی……………………….. 85
منابع و پیوست ها…………………………………. 84
چکیده پایان نامه به زبان انگلیسی…………………… 108
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول شماره 2-1 -نتایج احتمالی سطوح مختلف تعهد……….. 31
جدول شماره 2-2 -تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد……. 38
جدول شماره 2-3-جمع بندی پیشینه داخلی و خارجی………… 53
جدول شماره 3-1 -تفکیک سوالات پرسشنامه……………….. 58
جدول شماره 3-2 – محاسبه آلفای کرونباخ………………. 60
جدول4-1-بررسی وضعیت جنسیت…………………………. 63
جدول4-2-بررسی وضعیت سن……………………………. 64
جدول4-3-بررسی وضعیت سابقه…………………………. 65
جدول4-4-بررسی وضعیت سطح تحصیلات…………………….. 66
جدول4-5-آمار توصیفی مربوط به فرضیه اول……………… 67
جدول4-6-آمار توصیفی مربوط به فرضیه دوم……………… 67
جدول4-7- آمار توصیفی مربوط به فرضیه سوم…………….. 67
جدول 4-8-آزمون کولموگوروف-اسمیرنف………………….. 68
جدول 4-9-آزمون فرضیه فرعی اول ……………………. 69
جدول 4-10-برازش مدل رگرسیونی تعهد سازمانی و رضایت شغلی.. 70
جدول 4-11-معنی دار بودن رگرسیون به وسیله آزمون F…….. 70
جدول 4-12-محاسبه معادله رگرسیون دو متغیر……………. 71
جدول 4-13- جدول آماره آزمون tمربوط به ضریب رگرسیون…… 71
جدول 4-14-بررسی همبستگی فرضیه فرعی دوم……………… 72
جدول 4-15-برازش مدل رگرسیونی غنی سازی شغل و رضایت شغلی.. 73
جدول 4-16-معنی دار بودن رگرسیون به وسیله آزمون F…….. 73
جدول 4-17-محاسبه معادله رگرسیون دو متغیر……………. 74
جدول 4-18- جدول آماره آزمون tمربوط به ضریب رگرسیون…… 74
جدول 4-19-بررسی همبستگی فرضیه فرعی سوم……………… 74
جدول 4-20-برازش مدل رگرسیونی غنی سازی شغل و تعهد سازمانی 76
جدول 4-21-معنی دار بودن رگرسیون به وسیله آزمون F…….. 76
جدول 4-22-محاسبه معادله رگرسیون دو متغیر……………. 77
جدول 4-23- جدول آماره آزمون tمربوط به ضریب رگرسیون…… 77
جدول 4-24-نتایج فرضیات تحقیق………………………. 78
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
شکل2-1-دیدگاههای نگرشی و رفتاری در زمینه تعهد سازمانی… 27
شکل2-2-مدل برداشت فرد از تعهد خود و برداشت دیگران نسبت به تعهد او……………………………………………… 27
شکل2-3-اشکال تعهد سازمانی…………………………. 39
شکل2-4 عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی………. 45
شکل2-5-عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی 46
شکل2-6-مدل مفهومی تحقیق…………………………… 54
شکل4-1-بررسی وضعیت جنسیت………………………….. 63
شکل4-2-بررسی وضعیت سن…………………………….. 64
شکل4-3-بررسی وضعیت سابقه………………………….. 65
شکل4-4-بررسی وضعیت سطح تحصیلات……………………… 66
تعداد منابع زیاد
و......
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 152 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1)مقدمه. 3
1-2) بیان مسئله. 3
1-3) ضرورت انجام پژوهش… 6
1-4) اهداف پژوهش… 6
1-5) فرضیههای پژوهش… 7
1-6) روش پژوهش… 6
1-7) قلمرو پژوهش… 7
1-8) جامعه و نمونه آماری.. 7
1-9) روش گردآوری اطلاعات.. 7
1-10) ابزارهای گردآوری وتحلیل اطلاعات.. 8
1-11) تعریف مفاهیم واصطلاحات پژوهش… 8
1-12) خلاصه فصل اول …………………………………………………………………………………..9
فصل دوم: مبانی نظری ومروری بر پیشینه پژوهش
2-1) مدیریت سود ……………………………………………………………………………………11
2-1-1) مقدمه. 11
2-1-2) مبانی نظری پژوهش ….……………………………………………………………………….. 11
2-1-3) تاریخچه مدیریت سود. 12
2-1-4) نظریههای مدیریت سود. 13
2-1-5) تعریف مدیریت سود. 17
2-1-6) حدود و دامنه مدیریت سود. 18
2-1-7) انواع مدیریت سود. 21
2-1-8) انگیزههای مدیریت سود. 23
2-1-8-1) انعقاد قرارداد بین مالک و مدیر. 24
2-1-8-2) طرحهای پاداش مدیران. 24
2-1-8-3) قرارداد با بستانکاران. 25
2-1-8-4) هزینههای سیاسی.. 25
2-1-8-5) انگیزههای مالیاتی.. 26
2-1-8-6) تغییرات در مدیران ارشد اجرائی.. 26
2-1-8-7) انگیزههای مربوط به نخستین عرضه عمومی.. 27
2-1-8-8) اندازه شرکت.. 27
2-1-8-9) ساختار مالکیت.. 28
2-1-8-10) جریانهای نقد آزاد(FCF) 28
2-1-8-11) سایر محرکها 29
2-1-9) دیدگاههای موافقان و مخالفان مدیریت سود. 29
2-1-9-1) دیدگاه موافقان. 29
2-1-9-2)دیدگاه مخالفان ………………………………………………………………………………..30
2-1-10) ابزارهای مدیریت سود. 30
2-1-11)مدیریت سود وکیفیت افشاء. 32
2-12) روشهای کشف مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی …………………………………………33
2-2) عدم تقارن اطلاعاتی …………………………………………………………………………..38
2-2-1) مقدمه. 38
2-2-2) شکل گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی.. 39
2-2-3) تعاریف عدم تقارن اطلاعاتی …………………………………………………………………….40
2-2-4) اقسام عدم تقارن اطلاعاتی.. 42
2-2-4-1) گزینش نادرست.. 43
2-2-4-1-1) غربال کردن. 44
2-2-4-1-2) علامت دادن. 45
2-2-4-2) خطر اخلاقی.. 45
2-2-5) علل وقوع پدیده عدم تقارن اطلاعاتی.. 46
2-2-5-1) آشوبگران و نقدبازان بازار. 48
2-2-5-2) اطلاعات نا متقارن(به ویژه وجوداطلاعات محرمانه) 48
2-2-6) اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام ………………………………………………….49
2-2-6-1) اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش مطلق سهام. 49
2-2-6-2) اختلاف قیمت پیشنهادی خرید وفروش نسبی سهام. 50
2-2-7) مبانی نظری تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش… 50
2-3) چرخه عمر شرکت ………………………………………………………………………………….53
2-3-1) مقدمه. 53
2-3-2) چرخه عمر شرکت.. 54
2-3-3) مراحل چرخه عمر شرکت ……………………………………………………………………….54
2-3-3-1) مرحله تولد یا ظهور. 55
2-3-3-2) مرحله رشد. 55
2-3-3-3) مرحلهی بلوغ. 56
2-3-3-4) مرحله افول یا سکون. 56
2-3-4) ارتباط بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعات در چرخه عمر شرکت : 57
2-3-5) خلاصه فصل دوم ………………………………………………………………………………..59
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1) مقدمه. 78
3-2) روش پژوهش… 78
3-3) فرضیههای پژوهش… 78
3-4) مدل مفهومی پژوهش… 79
3-5) جامعه و نمونه آماری.. 79
3-6) قلمرو پژوهش… 80
3-7) روش گردآوری اطلاعات.. 80
3-8) تعریف عملیاتی متغیرها و نحوه اندازه گیری آنها 80
3-9) روش تجزیه و تحلیل داده ها 87
3-10) خلاصه فصل سوم …………………………………………………………………………………88
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها
4-1) مقدمه. 90
4-2) یافتههای توصیفی.. 91
4-3) آزمون نرمال سازی دادههای پژوهش… 95
4–4) آزمون ضریب همبستگی.. 96
4-5) آزمون ناهمسانی واریانس فرضیههای پژوهش… 97
4–6) آزمون Fلیمر(چاو) وآزمون هاسمن.. 97
4-7) آزمون هم خطی فرضیههای پژوهش… 99
4-8) آزمون فرضیههای پژوهش… 100
4-8-1) آزمون فرضیه اول پژوهش… 100
4-8–2) آزمون فرضیه دوم پژوهش… 102
4-8-3) آزمون فرضیه سوم پژوهش… 103
4-8-4) آزمون فرضیه چهارم پژوهش… 105
4-9) خلاصه نتایج آزمون فرضیههای پژوهش… 107
4-10) خلاصه فصل چهارم. 108
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
5-1) مقدمه. 110
5–2) تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش… 110
5-3)بحث و نتیجه گیری.. 111
5–4) محدودیتهای پژوهش… 112
5–5) پیشنهادهای پژوهش… 113
5–5–1) پیشنهادهای کاربردی پژوهش… 113
5–5–2) پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. 114
منابع. 116
پیوست.. 121
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(2-1) اقسام و پیامدهای وقوع عدم تقارن اطلاعاتی و نقش و مسئولیت حسابداری جهت مدیریت آنها 42
جدول خلاصه ای از تحقیقات داخلی وخارجی.. 69
جدول(4-1): علامت اختصاری متغیرهای پژوهش… 91
جدول(4-2): آمار توصیفی متغیرهای پژوهش… 91
جدول(4–3): آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در مرحله رشد. 94
جدول(4–4): آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در مرحله بلوغ. 94
جدول(4-5): آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در مرحله افول. 95
جدول(4-6): نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S) 95
جدول(4-7): نتایج آزمون ضریب همبستگی.. 96
جدول(4-8): نتایج آزمون ناهمسانی واریانس فرضیههای پژوهش… 97
جدول(4-9): نتایج آزمونF لیمر(چاو) و آزمون هاسمن.. 99
جدول(4-10): آزمون همخطی فرضیههای پژوهش… 99
جدول(4-11): خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول پژوهش… 101
جدول(4-12): خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم پژوهش… 102
جدول(4-13): خلاصه نتایج آزمون فرضیه سوم پژوهش… 104
جدول(4-14): خلاصه نتایج آزمون فرضیه چهارم پژوهش… 106
جدول(4-15): خلاصه نتایج آزمون فرضیههای پژوهش… 107
فهرست نمودار ها
عنوان صفحه
نمودار(2-1) نحوه تعادل در دو منبع، مجله تحقیقات مالی (1381)، شماره 13-14. 51
نمودار (2-2) تفاوت قیمت خرید و فروش، مجله تحقیقات مالی (1381)، شماره 13-14. 52
نمودار (2-3) ارتباط بین قابلیت کنترل و انعطاف پذیری در چرخه عمر واحد تجاری.. 55
نمودار(4-1): نرمال بودن جملات پسماند برای فرضیه اول پژوهش… 100
نمودار(4-2) : نرمال بودن جملات پسماند برای فرضیه دوم پژوهش… 102
نمودار(4-3): نرمال بودن جملات پسماند برای فرضیه سوم پژوهش… 104
نمودار(4-4): نرمال بودن جملات پسماند برای فرضیه چهارم پژوهش… 106
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1)مقدمه
گزارشهای مالی، منابع مهم اطلاعاتی برای تصمیم گیریهای اقتصادی به شمار میرود که مدیران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود از آنها استفاده میکنند از آنجایی که اطلاعات بصورت یکسان در اختیار استفاده کنندگان قرار نمیگیرد، بین مدیران و سرمایه گذاران عدم تقارن اطلاعات ایجاد میشود. عدم تقارن اطلاعات وضیعتی است که مدیران در مقایسه با سرمایه گذاران، دارای اطلاعات افشا نشده بیشتری در مورد عملیات و جوانب مختلف شرکت در آینده می باشند. همین امر سبب میشود که مدیران انگیزه و فرصت مدیریت سود را داشته باشند؛ مدیران از مدیریت سود می توانند برای گرفتن امتیازاتی از سهامداران استفاده کنند، به عنوان مثال برای افزایش پاداش یا کاهش احتمال برکناری مدیر بخاطر عملکرد ضعیف آن و غیره.
مضافاً اینکه آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری می کنند، مردم عادی هستند که تنها راه دسترسی آنها به اطلاعات مهم، اطلاعیه هایی است که از جانب شرکت ها منتشر می شود. حال اگر در بین سرمایه گذاران افرادی باشند که از نظر بار اطلاعاتی نسبت به سود در وضعیت بهتری باشند قادر خواهند بود تا بر عرضه و تقاضای بازار تأثیر گذاشته و به اصطلاح، منجر به بروز شکاف قیمتها می شود.
چرخه عمر شرکت از جمله مواردی است که باید در تجزیه و تحلیل فعالان بازار مورد توجه قرار گیرد. نظریه چرخه عمر بر این فرض استوار است که بنگاه های اقتصادی نیز مانند تمامی موجودات زنده چرخه عمر دارند، شرکتها در مراحل مختلف چرخه عمر خود از نظر مالی و اقتصادی دارای نمودگرها و رفتارهای خاصی هستند، بدین معنی که رفتار مدیر در افشاء اطلاعات و همچنین در اعمال مدیریت سود یک شرکت تحت تأثیر مرحله ای از چرخه عمر است که شرکت در آن قرار دارد.
1-2) بیان مسئله
مطالعات نشان میدهد که مدیران از طریق انتخاب سیاستهای خاص حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و مدیریت اقلام تعهدی، سودهای گزارش شده را تعدیل می کنند. یکی از اهداف اساسی وضع استانداردهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکا بر صورتهای مالی تصمیمات نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند، پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه از گزارشگری میباشد که منابع تمام استفاده کنندگان به صورتی مطلوب رعایت شود (مشایخی و صفری، 1385، 36).
تقارن اطلاعاتی درصورتی وجود دارد که مدیران و بازار اطلاعات یکسانی درباره شرکت دارند. بنابراین مدیران و بازار، عدم اطمینان درباره شرکت را یکسان تحمل میکنند. اما در صورت وجود عدم تقارن اطلاعاتی، مدیران به دلیل دارا بودن اطلاعات خصوصی و محرمانه درباره شرکت، اطلاعات بیشتر و بهتری نسبت به بازار، در اختیار دارند .یعنی به اطلاعات شرکت قبل از اطلاع بازار دسترسی دارند. اطلاعات خاص شرکت، درطول زمان از طریق رویدادهای افشا کننده اطلاعات به بازار انتقال مییابد. بازار تا قبل از افشا مقداری عدم اطمینان درباره شرکت دارد. عدم تقارن اطلاعاتی شرکت برابر است با کل عدم اطمینان درباره شرکت، زیرا احتمال میرود مدیران و بازار به یک اندازه از تأثیر متغیرهای بازار بر ارزش شرکت آگاهی داشته باشند. واکنش بازار به اعلان سود میتواند اولین معیار عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ازطریق افشای اطلاعات باشد. عدم تقارن اطلاعاتی میتواند بر حسب محیط اطلاعاتی، کثرت اعلانهای عمومی و تعداد معاملات شرکت تعیین شود و همچنین تحت تأثیر رفتار مدیران یا بازار قرار گیرد. به عنوان نمونه، وقتی اعلان عمومی خبری درباره شرکت انجام میگیرد با فرض ثابت بودن سایر عوامل، ممکن است بازار درباره وضع واقعی شرکت آگاهتر شود و عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یابد (احمدپور و عجم، 1389).
یکی از نکات مهمی که همواره در مورد بازارهای سرمایه به ویژه بورس اوراق بهادار مطرح میشود، بحث کارایی بازار است که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار، اثرات خود را بر روی قیمت سهام منعکس میکنند. شاید بتوان از دیدگاه فرضیه بازار کارا، دلیل وجودی حسابداری را عدم تقارن اطلاعاتی بیان کرد که در آن یکی از طرفین مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد. این امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درونی به وجود میآید. آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری میکنند، مردم عادی هستند که تنها راه دسترسی آن ها به اطلاعات مهم، اطلاعیه هایی است که از جانب شرکتها منتشر میشود. یک نمونه از این نوع اطلاعیهها را میتوان اعلان سود برآوردی هر سهم دانست که در آن سود پیشنهادی هر سهم از جانب شرکت پیش بینی شده و به اطلاع عموم رسانده میشود. حال اگر در بین سرمایه گذارانی که در بازارهای سرمایه مشغول فعالیت بوده، افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان مثال از اعلان هایی که قرار است درباره سود صورت پذیرد مطلع باشند قادر خواهند بود تا بر عرضه و تقاضای بازار تأثیر گذاشته و به اصطلاح، منجر به بروز شکاف قیمت ها شوند. دلیل اصلی آن نیز وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه است که بر طبق آن افراد مطلع ازاعلان سود(یا هرخبر با اهمیت دیگر) را نسبت به سایرین در موقعیت تصمیم گیری مناسب تری قرار میدهد(قائمی و وطن پرست، 1384).
باتوجه به اینکه سود یکی از مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری های اقتصادی است، آگاهی استفاده کنندگان از قابل اتکا بودن سود میتواند آنها را در اتخاذ تصمیمات بهتر در مورد سودآوری و تجزیه و تحلیل صورتهای مالی یاری دهد.
یکی از اهداف اساسی وضع استانداردهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکا بر صورتهای مالی تصمیمات نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند. پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه از گزارشگری است که منافع تمام استفاده کنندگان بصورتی مطلوب رعایت شود. از سوی دیگر مدیران برای رسیدن به اهداف خاصی که منطقاً منافع عده ای خاص را تامین میکند ممکن است سود را طوری گزارش کنند که با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت داشته باشد. حسابرسان وظیفه دارند از طریق بررسی انطباق صورتهای مالی با چارچوب مشخص شده در استانداردهای حسابداری بر مطلوبیت صورت های مالی صحه بگذارند. در حالی که انعطاف پذیری موجود در استانداردهای حسابداری نیز در بعضی از موارد برای انتخاب روش حسابداری بر قضاوت حرفه ای حسابداران تاکید کرده است. درواقع مشکل از آنجا ناشی میشود که مدیریت سود در بعضی مواقع باعث گمراه کننده شدن صورتهای مالی میشود، درحالی که صورتهای مالی از نظر قرار گرفتن در چارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی توانند بر صورتهای مالی اشکالی بگیرند (یعقوب نژاد وهمکاران، 1391).
تمامی موجودات زنده از جمله نباتات، جانوران و انسانها همگی از منحنی عمر یا چرخه عمر پیروی میکنند. اینگونه موجودات متولد میشوند، رشد میکنند، به پیری میرسند و درنهایت میمیرند. تئوری چرخه عمر چنین فرض میکند که شرکتها و بنگاههای اقتصادی همچون تمامی موجودات زنده که متولد میشوند، رشد میکنند و میمیرند، دارای منحنی عمر یا چرخه عمرهستند.
در نظریه های اقتصاد و مدیریت چرخه عمر شرکتها و مؤسسات به مراحلی تقسیم میشوند. موسسات و شرکتها با توجه به هر مرحله از حیات اقتصادی خود سیاست و خط مشی مشخصی را دنبال میکنند. این سیاستها به گونه ای در اطلاعات حسابداری شرکتها منعکس میشود. درحوزه حسابداری نیز برخی از پژوهشگران تأثیر چرخه عمر شرکت بر اطلاعات حسابداری را مورد بررسی قرار داده اند. این پژوهشگران چهار مرحله را برای توصیف چرخه عمر شرکت به شرح ذیل تبیین نموده اند: مرحله تولد یا ظهور، مرحله رشد، مرحله بلوغ، مرحله افول یا سکون (کرمی وعمرانی، 1389).
ما در این تحقیق رابطه بین مدیریت سود وعدم تقارن اطلاعاتی را طی مراحل چرخه عمر شرکت مورد بررسی قرار میدهیم.
مساله اصلی تحقیق بررسی این موضوع است که چه رابطه ای بین مدیریت سود وعدم تقارن اطلاعاتی در طی مراحل چرخه عمر وجود دارد؟
تعداد منابع زیاد
و......