بررسی انتخاب پورتفوی بهینه با استفاده از سیستم خبره فازی مبتنی بر قاعده

پایان نامه کارشناسی ارشد

عنوان :

 انتخاب پورتفوی بهینه با استفاده از سیستم خبره فازی مبتنی بر قاعده


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 167   صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :


فصل اول: کلیات طرح

1-1 بیان مسئله. 2

1-2 هدف­های تحقیق. 2

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن. 3

1-4 فرضیه­های تحقیق. 3

1-5 مدل تحقیق. 4

1-7 روش تحقیق. 6

1-8 قلمرو تحقیق. 6

1-9 جامعه و حجم نمونه. 6

1-10 محدودیت­ها و مشکلات تحقیق. 7

فصل دوم: مطالعات نظری

مقدمه. 9

2-1 ادبیات نظری تحقیق. 10

2-1-1 سرمایه­گذاری.. 10

2-1-2 چرا سرمایه­گذاری می­کنیم؟. 10

2-1-3 اهمیت مطالعۀ سرمایه گذاری.. 11

2-1-4 فرآیند سرمایه گذاری.. 11

2-1-5 ساختار فرآیند تصمیم گیری.. 12

2-1-5-1 تجزیه و تحلیل اوراق بهادار. 12

2-1-5-2 مدیریت پرتفوی.. 13

2-1-6 مدل مارکویتز. 14

2-1-7 انتقادات وارد بر نظریۀ مدرن پرتفوی.. 16

2-2 سیستم­های خبره 17

2-2-1 تعاریف مختلف از سیستم خبره 20

2-2-2 مزایای سیستم­های خبره 20

2-2-2-1 مزایای سازمانی.. 20

2-2-2-2 مزایای کاربر. 23

2-2-3 محدودیت­های سیستم­های خبره 23

2-2-4 سیستم­های خبره و هوش مصنوعی.. 23

2-2-5 روش کلی تحلیل سیستم­های خبره (روش ابتکاری) 26

2-2-6 مدل کلی سیستم­های خبره 26

2-2-7 عناصر یک سیستم خبره 27

2-2-8 کاربردهای سیستم خبره 28

2-2-9 استفاده از قواعد برای بازنمایی دانش… 30

2-2-10 سیستم­های خبره فازی.. 30

2-2-11 بررسی نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی سیستم خبره 32

2-2-12 مقایسه سیستم ­های خبره و سیستم­های پشتیبان تصمیم گیری.. 33

2-2-13 تفاوت بین DSS و سیستم­های خبره 34

2-3 تحلیل­های بازار سهام. 35

2-3-1 تحلیل بنیادی.. 35

2-3-1-1 نقاط قوت تحلیل بنیادی.. 38

2-3-1-2 نقاط ضعف تحلیل بنیادی.. 39

2-3-1-3 برخی از شاخص­های بنیادی مورد استفاده 39

2-3-2 تحلیل تکنیکال چیست؟. 47

2-3-2-1 فلسفه یا منطق. 49

2-3-2-2 اندیکاتور (شاخص) 50

2-3-2-3 یک اندیکاتور یا شاخص چه چیزی را ارائه می کند؟. 50

2-3-2-4 چرا از شاخص ها استفاده می کنیم؟. 51

2-3-2-5 نکاتی درباره استفاده از شاخص های تکنیکال. 51

2-3-2-6 شاخص­های پیشرو (هدایتگر) 52

2-3-2-7 شاخص­های پسرو (تحکیم کننده) 53

2-3-2-8 اندیکاتورهای پیشرو در مقابل پسرو. 53

2-3-2-9 نوسان نماهای مومنتوم (اندازه حرکت) 54

2-3-2-10 گونه­های نوسان نماها 54

2-3-2-11 برخی اصطلاحات مهم. 55

2-3-2-12 اصطلاحات مورد استفاده در زمینه قیمت.. 59

2-3-2-13 مزایا و معایب تحلیل تکنیکال. 60

2-3-2-14 انعطاف پذیری و سازگاری تحلیل تکنیکال. 61

2-3-2-15 تحلیل تکنیکال و کارایی آن در بازه­های زمانی مختلف… 62

2-3-2-16 پیش بینی­های اقتصادی.. 62

2-3-2-17 برخی انتقادها در مورد تحلیل تکنیکال. 63

2-3-2-18 چگونه تحلیل­های تکنیکال و فاندامنتال را با هم هماهنگ کنیم؟. 67

2-3-2-19 شاخصهای تکنیکال مورد استفاده 68

2-4 پیشینه تحقیق. 74

2-4-1 مدیریت پرتفوی.. 74

2-4-2 تجزیه و تحلیل مالی.. 77

2-4-3 برنامه ریزی مالی.. 78

2-4-4 رتبه بندی اوراق قرضه. 78

2-4-5 ارزیابی ریسک ورشکستگی.. 79

2-4-6 سرمایه گذاری.. 79

2-4-7 اعطای اعتبار. 80

فصل سوم: روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)

مقدمه. 82

3-1 روش تحقیق. 82

3-2 جامعه آماری.. 83

3-3 حجم نمونه و روش اندازه گیری.. 83

3-4  ابزار جمع آوری اطلاعات.. 83

3-5  روش تجزیه و تحلیل داده ها 84

3-6  فرضیه ها 85

3-7 متغیرها 85

3-7-1 شاخص­های بنیادی مورد استفاده 85

3-7-2 شاخص­های تکنیکال مورد استفاده 86

3-9  مدل تحقیق. 87

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق

مقدمه. 89

4-1 مرحله اول حذف سهام­های غیر قابل قبول. 89

4-2 مرحله ارزیابی سهام. 90

4-2-1 فازی سازی ورودی­ها 98

4-2-2 فازی زدایی.. 101

4-4 پرتفوی نهایی.. 104

4-5 تجزیه و تحلیل فرضیه­های تحقیق. 126

4-5-1 فرضیۀ اول. 126

4-5-2 فرضیۀ دوم. 126

4-5-3 فرضیۀ سوم. 127

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه. 138

5-1 نتیجه­گیری.. 138

5-2 محدودیت­ها و مشکلات تحقیق. 141

5-3 پیشنهادهای حاصل از نتایج یافته­های پژوهش… 141

5-4 پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 142

فهرست منابع فارسی.. 144

فهرست منابع انگلیسی.. 145

چکیده انگلیسی.. 149

جدول 2-1 برخی از سیستم های خبره تجربی.. 20

جدول 2-2 برخی سیستم های خبره تجاری.. 21

جدول 2-4 کاربردهای سیستم خبره 32

جدول2-5 سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در مقایسه با سیستم های خبره 39

جدول 4-1 طبقه بندی صنعت.. 105

جدول 4-2 قواعد. 110

جدول 4-3 اعدا فازی مثلثی.. 114

جدول  4-4 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار ریسک گریز) 119

جدول 4-5 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار ریسک گریز) 119

جدول 4-6 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار ریسک گریز) 120

جدول 4-7 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار ریسک گریز) 120

جدول 4-8 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار ریسک گریز) 121

جدول 4-9 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار ریسک گریز) 121

جدول 4-10 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار ریسک گریز) 122

جدول 4-11 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار ریسک گریز) 122

جدول 4-12 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار ریسک گریز) 123

جدول 4-13 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار ریسک گریز) 123

جدول 4-14 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار ریسک گریز) 124

جدول 4-15 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار ریسک گریز) 124

جدول 4-16 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 125

جدول 4-17 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 125

جدول 4-18 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 126

جدول 4-19 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 126

جدول 4-20 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 127

جدول 4-21 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 127

جدول 4-22 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 128

جدول 4-23 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 128

جدول 4-24 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 129

جدول 4-25 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 129

جدول 4-26 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 130

جدول 4-27 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 130

جدول 4-28 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 131

جدول 4-29 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 131

جدول 4-30 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 132

جدول 4-31 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 132

جدول 4-32 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 133

جدول 4-33 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 133

جدول 4-34 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 134

جدول 4-35 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 134

جدول 4-36 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 135

جدول 4-37 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 135

جدول 4-38 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 136

جدول 4-39 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 136

جدول 4-40 بازده پورتفوی برای دورهی سرمایه گذاری 6 ماهه. 137

جدول 4-41 آلفای جنسن پورتفوی 6 ماهه. 138

جدول 4-42 بازده پورتفوی برای دورهی سرمایه گذاری 12 ماهه. 139

جدول 4- 41 آلفای جنسن پورتفوی 12 ماهه. 140

فهرست اشکال












صفحه


عنوان

شکل 1-1 مدل تحقیق. 4

شکل 2-1 حوزه تفضیلی هوش مصنوعی.. 27

شکل 2-2 مفهوم سیستم خبره مبتنی بر دانش… 29

شکل 2-3 ساختار یک سیستم خبره مبتنی بر قاعده 30

شکل2-4 یک سیستم خبره فازی.. 35

شکل2-5 بازار بدون روند. 63

شکل 2-6 بازار روند دار. 64

شکل2-7 مفهوم حمایت و مقاومت.. 66

شکل 4-1 پایگاه قواعده سیستم خبره فازی.. 111

شکل 4-2 تحلیل حساسیت در پایگاه قواعد. 112

شکل 4-3 نمایی از متغیر های ورودی.. 116

 



فصل اول

کلیات طرح

 

1-1 بیان مسئله

یکی از راه­های سرمایه گذاری و تشکیل سبدی  از دارایی­ها، سرمایه­گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. در کشورهای پیشرفته بخش عمده­ای از سرمایه گذاری­ها از طریق بازارهای مالی (بورس­ها) انجام می­پذیرد. انتخاب و گزینش سهام شرکت­های حاضر در بورس اوراق بهادار و تشکیل پرتفوی سهام بهینه بستگی به عوامل متعددی دارد که تصمیم­گیری را برای تحلیل­گران و کارشناسان پیچیده می­نماید. تحقیقات و مطالعات بسیاری در حوزۀ تعیین اولویت معیارهای انتخاب سهم و تشکیل پرتفوی بهینه با توجه به معیارهای مختلف و استفاده از مدل­های مدرن در تعامل با یکدیگر انجام گرفته است. با این وجود مدل­های کمی همزمان رویکردهای بنیادی و تکنیکال را برای ساخت پرتفوی درنظر می­گیرند. مسألۀ اصلی این تحقیق ارزیابی سهام و ساخت پرتفوی با استفاده از یک سیستم خبره است که هر دو رویکرد را مد نظر قرار می­دهد. حال سؤال این است که آیا می­توان با استفاده از این سیستم و ورودی های انتخاب شده پرتفویی انتخاب کرد که پر بازده­ترین سبد سهام باشد و آیا این تصمیم­گیری با سرعت و دقت بیش­تری نسبت به مدل­های کلاسیک انتخاب پرتفوی انجام خواهد شد؟

 

1-2 هدف­های تحقیق

هدف اصلی این مطالعه ساخت پرتفوی بهینۀ سهام با استفاده از سیستم خبرۀ فازی مبتنی بر قاعده می باشد. اهداف دیگر عبارتند از: بررسی عملکرد مدل در انتخاب پرتفوی، تعامل بین تصمیم گیرندگان و سیستم در سطح بالا، حمایت از مدیران پرتفوی در تصمیم­های سرمایه­گذاری.

 

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن

الف) سرمایه­گذاری بهینه علاوه بر این که باعث افزایش ثروت سهامداران می­شود در دیدگاه کلان باعث رشد اقتصادی هر کشور نیز می­گردد.      

ب) استفاده از مدل­های جدید و دقیق­تر می­تواند بازدهی سرمایه­گذاری را بیش­تر کند و همچنین منجر به تخصیص بهینۀ سرمایه شوند.

ج) ورود به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای جدید به منظور کسب بازدهی بیش­تر گامی در راستای کاراتر شدن بازار است.


تعداد منابع زیاد

و......


دانلود فایل

بررسی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان شاغل

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی

عنوان :

ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان شاغل فرودگاه


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات:115   صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست

عنوان                                                                                                    صفحه

عنوان تحقیق:                                                                                                         . 1

1-1.مقدمه                                                                                                                     . 1

1-2.بیان مسئله                                                                                                      . 4

1-3. اهمیت وضرورت پژوهش                                                                             . 6

1-4.اهداف پژوهش                                                                                           .7

1-4-2.اهداف جزئی                                                                                          .7

1-4-1.هدف  کلی                                                                                            .7

1-5.فرضیات پژوهش                                                                                                . 8

1-5-1.فرضیه اصلی                                                                                                . 8

1-5-2.فرضیات فرعی                                  8

1-6.تعاریف                                                                                                                 . 8           

1-6-1.تعاریف نظری                                                                                              . 8

1-6-2.مفاهیم عملیاتی                                                                                    . 9

1-7. جدول مدل تحقیق                                                                                     .10                                            

مقدمه:                                                                                                                           . 11

الف.ادبیات تحقیق                                                                                                . 12        

2-1.تعهد سازمانی                                                                                                . 12

2-1-1.تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی                                             . 13

2-1-2.مراحل توسعه تعهد سازمانی                                                          . 16

2-1-3.اجزاء تعهد سازمانی                                                                                 .17

3-1-3. جدول مدل برداشت فرد از تعهد                                               . 19

2-1-4.اهمیت تعهد سازمانی                                                                               .20                                                                                                                            

2-1-5.نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی                                 . 22

2-1-5-1.تعهد سطح پایین                                                                . 23

3-1-5-1 . جدول نتایج احتمالی سطوح مختلف تعهد                                                ..24

2-1-5-2.تعهد متوسط                                                                         . 26

2-1-5-3. تعهد سطح بالا                                                                  . 28

2-1-6.شاخص های تعهد                                                                      . 31

2-1-7.ابعاد تعهد سازمانی                                                                          . 33

3-1-7 . جدول تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد                                                   ..34

4-1-7 . نمودار سه شکل تعهد سازمان                                                                  ..35

2-1-8.دیدگاه‌های تعهد سازمانی                                                               . 36

2-1-9.مدل‌ها و الگوهاو نظریات تعهد سازمانی                            . 37

3-1-9 . نمودار عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی                                         .. 42

4-1-9 . نمودار عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی                                                                                                                                         .. 43

2-2.رضایت شغلی                                                                                                     . 44

2-2-1.تعریف رضایت شغلی                                                                . 45

2-2-2.تعیین رضایت شغلی                                                                . 48

2-2-3.عوامل تعیین کننده رضایت شغلی                                     . 49

2-2-4. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی                                            . 51

3-2-4 . جدول عوامل مؤثر در رضایت شغلی                                                         ..52

2-2-5.پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی                    . 54

3-2-5 . نمودار پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی          ..54

2-2-6. نظریه های رضایت شغلی                                                     . 54

2-2-6-1.نظریه «بروفی»                                                                  . 55

2-2-6-2. نظریه کورمن                                                                    . 56

2-2-6-3.نظریه پارسون                                                                    . 59      

2-2-7.اندازه گیری رضایت شغلی                                                   . 59

ب:پیشینه تحقیق                                                                                                     . 61

2-1.پیشینه داخلی                                                                                                . 61

2-2.پیشینه خارجی                                                                                                . 64

مقدمه                                                                                                                              . 66

3-1.روش تحقیق                                                                                                        . 67

3-2.جامعه  آماری                                                                                                . 69

3-3.نمونه آماری                                                                                                 . 69

3-4.ابزار و روشهای جمع‌آوری اطلاعات                                                 . 70

3-4-1.پرسشنامه تعهد سازمانی                                                                  .   70

3-4-2. پرسشنامه رضایت شغلی JDI                                                            . 71

3-4-3.روایایی و پاپایی پرسشنامه ها                                               .   71

3-5. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون‌های آماری مورد استفاده                                                                                                                                     74      

3-5-1.شیوه تحلیل داد ه ها                                                                        .   74

مقدمه:                                                                                                  . 75

4-1.آمار توصیفی                                                                        . 76

1-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک وضعیت استخدامی      ..76

2-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک جنسیت                   ..78

3-4-1 . جدول و نمودار فراوانی افراد پاسخ دهنده به تفکیک وضعیت تاهل                      ..79   

4-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سن                        ..80

5-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سطح تحصیلات         ..81

6-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سابقه خدمت            ..82

7-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک میزان حقوق و مزایای نقدی  ..83

8-4-1 . جدول متغیر توصیفی پرسشنامه تعهد سازمانی و ابعاد پرسشنامه سنجش رضایت شغلی         .. 86

4-2. آمار استنباطی                                                                                            . 86

1-2-4 . نمودار تعهد سازمانی                                                                            ..89

2-2-4 . جدول بررسی فرض  عدم وجود هم خطی بین متغیرهای مستقل                           ..92

3-2-4 . جدول ضرایب استاندارد و غیر استاندارد در مدل رگرسیون                                 ..95

4-2. مقدمه                                         103

5-2.نتیجه گیری از فرضیات                                                           . 104

5-1.نتیجه گیری                                                                                 . 107

5-3.پیشنهدات                                                                                                           . 108

5-4.محدودیتها:                                                                                  . 109

منابع و مراجع:                                                                                                     . 110

پیوست :

 

 

 

 

سازمان ها نظام های اجتماعی هستند که منابع انسانی مهمترین عامل برای اثربخشی و کارآمدی آنها است.سازمان ها بدون تلاش هاو تعهد کارکنانشان موفق نمی شوند.رضایت کارکنان از شغل شان و تعهد نسبت به سازمانشان به عنوان تعیین کننده های عمده اثر بخشی سازمانی نگریسته می شوند(مصدقراد و همکاران،2007). تعهد سازمانی یک ملاک مهم برای اثر بخشی سازمان است.فرض می شود که تعهد سازمانی ثبات نیروی کار ومیزان جابجایی را پیش بینی می کند.همچنین تعهد سازمانی میزانی را که یک سازمان می تواند بر تداوم مشارکت های کارکنان در فعالیت ها و رشدآن حساب کند، نشان می دهد. بعلاوه تعهد سازمانی شاخص مناسب کیفیت زندگی کاری است(کتچام و تریست[1] 1992، به نقل از مورین[2]،2008) علاقه به این مفهوم مدیریتی همچنین با این امر توجیه می شود که شاخص بسیار مناسب سعی و تلاش افراد و وفاداری آنها به سازمان می باشد.به طور خاص،تعهد سازمانی با ثبات نیروی کار ،سعی و تلاش کارکنان ،عملکرد شغلی،کیفیت خدمات،و رفتارهای هماهنگ مرتبط است(آلن و می یر، 1997 ). افزایش تعهد به سازمان وسطوح پایین استرس شغلی سطوح مشارکت در سازمان را به شیوه هایی تحت تاثیر قرار می دهد که نه تنها فردبلکه سازمان نیز بهره مند شود(لامبرت،هاگان گریفین[3]، 2008 بنابراین برای عملکرد موفق ، هر سازمانی علاقمند به افزایش کارکنانی است که به سازمان و اهداف آن متعهد هستند (فریوند و کارملی، 2004 ) .اگر سازمان در ایجاداحساسات وفاداری و تعهد در اکثر کارکنانش موفق شود، احتمال بیشتری وجود دارد که اهدافش برآورده شود و عملکرد کلی آن افزایش یابد (فریوند و کارملی،2004).

به نظرلامبرت [4]و دیگران(2001) شناسایی پیشایندها و همچنین اثرات رضایت شغلی مهم است.به عبارت دیگر به جای تلقی کردن رضایت شغلی به عنوان متغیر برونزاد فراگیر یا متغیر درونزاد نهایی، جستجو کردن علت ها و اثرات رضایت شغلی مهم است.همچنین،ایجاد الگوی فراگیر برای رفتار پیچیده انسان که اثرات مستقیم و غیر مستقیم رضایت شغلی را به حساب آورد، ضروری است(پارک و کیم[5]،2009). درک همبسته ها و پیامدهای مرتبط با رضایت شغلی برای محققان و سازمانها مهم است.برای مثال، نظریه هایی درباره رابطه بین رضایت شغلی و نگرش های کاری مهم مانند رضایت از زندگی،رضایت از خانواده، تعارض کار خانواده، عملکردو رفتارهای کناره گیری، گسترش یافته و به طور تجربی آزمون شده اند رضایت شغلی و تعهد سازمانی دو مورد از با نفودترین نگرش ها در مورد کار هستند که که در ادبیات کار و سازمان بررسی شده اند. تعهد سازمانی به خاطر تمایل به حفظ نیروی کار قوی برای محققان و سازمانها مهم است.محققان و متخصصان به درک عواملی که تصمیم کارکنان را برای ماندن یا ترک کردن یک سازمان تحت تاثیر قرار می دهد،شدیدا علاقمند هستند. رابطه مثبت بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی مکررا بوسیله تحقیقات گزارش شده است. پیوند رضایت شغلی و و تعهد سازمانی پیچیده است و روشن نیست که آیا رضایت پیش درآمد تعهد است یا تعهد سطح رضایت شخص را تحت تاثیر قرار می دهد. نگرش غالب در ادبیات از پیشایند علی رضایت بر تعهد حمایت می کنند.همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهدسطوح بالای تعهد به رضایت شغلی منجر می شود.مطالعات دیگر نیز نتیجه گرفته اند که تاثیر متقابل بین رضایت و تعهد وجود دارد.رابطه مثبت بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی نشان می دهد آنهایی که کمتر از شغلشان راضی هستند کمتر به سازمانشان متعهد می باشندروانشناسان و محققان سازمانی توافق دارند که رضایت شغلی کلی یک سازه میانجی مهم در رشد تعهد سازمانی است بسیاری از این تحقیقات بر عواملی که رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار می دهند، تمرکز می کنند. برای مثال، روانشناسان بر صفات شخصیتی تمرکز کنند در حالیکه محققان جامعه شناسی و رفتار سازمانی نوعا بر ویژگی های سازمانی و پاداش های شغل تاکید می کنند(لینکولن و کالیبرگ ،1990).

در پژوهش حاضر رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان فرودگاه بندرعباس مورد مطالعه قرار می گیرد.بنابراین هدف کلی تحقیق تعیین رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و مقایسه آن در بین کارکنان فرودگاه بندرعباس است.

1-2.بیان مسئله

هرسازمانی در پی آن است که به بهترین شکل به اهداف خود برسد.تحقق اهداف سازمانی بستگی به تمام عواملی دارد که در آن سازمان باهم در تعامل هستند و ازجمله مهم ترین عوامل انسانی نیروی انسانی است . نیروی انسانی عامل پیچیده ای است که دارای انگیزه و نگرش های متفاوتی می باشد (رئوفی،1383) .یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان مورد توجه قرار بگیرد , خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن است که از مهمترین منابع سازمان به حساب می آید.(مرائی ، 1379)در عصر پرتلاطم کنونی که سازمانها بسوی تخصصی شدن پیش می روند و در رقابت تنگاتنگ به فعالیت خود ادامه می دهند، جهت بقاء علاوه بر ابزار و تجهیزات به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیازمند می باشند(زکی،1383). تعهد سازمانی یک فرایند پویای تعامل بین شخص و محیطش بوده(لیو،2008،ص119). و یک ساختار چند بعدی است که می توان آن را یک حالت روانی دانست که پایبندی اشخاص را به سازمان منتقل می کند(آلن و می یر،1990،ص14).عدم رضایت و عدم احساس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان , تاخیر , غیبت (روانی و فیزیکی ) و ترک سازمان را به همراه دارد همچنین از سایر منابع از قبیل تجهیزات و مواد اولیه استفاده بهینه نمی شود و در نتیجه باعث کاهش کارائی و بهره وری سازمان خواهند شد.که علاوه بر هزینه های متعدد در روحیه سایر کارکنان نیز تاثیر دارد.. هنگامی که کارکنان از شغل خود رضایت ندارند به بهانه های مختلف در محل کار حاضر نمی شوند یا در صدد یافتن سازمان دیگری بر می آیند , در مقابل هنگامی که کارکنان راضی هستند منظم تر در محل کار خود حاضر می شوند و رضایت کارکنان برجابه جایی و غیبت آنان اثر می گذارد,.( مورهد و گریفین ، 1374) یکی از از شاخص های سنجش میزان برتری سازمانها نسبت به هم، کارکنان شاغل در آن سازمانها هستند که میزان وفاداری و تعهدشان باعث می شود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری به انجام برسانند. این امر موجب افزایش عملکرد، بهره وری و اثربخشی سازمان می شود. (زکی،1383).در این میان یکی از ارکان سازمانی که تحت تأثیر عملکرد کارکنان و رضایت شغلی آنها قرار می گیرد تعهد سازمانی می باشد.. بسیاری از تحقیقات انجام گرفته حاوی این نکته می باشند که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک وبدنی و توان ذهنی در وضعیت بهتری قرار دارند و از نظر سازمانی،سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و ماندگاری کارکنان می شود. از دلایلی که اهمیت بررسی و مطالعه تعهد سازمانی را نمایان می سازد، این است که سازمانهایی با اعضایی در سطوح بالای تعهد سازمانی، معمولا از عملکرد بالاتر، غیبت و تاخیر کمتری از سوی کارکنان خود برخوردارند و با توجه به اهمیت تعهد رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مشاغل حساس از جمله کارکنان فرودگاه  می باشد لذا پژوهش حاضر با هدف رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان شاغل فرودگاه بندر عباس  طراحی گردید


تعداد منابع زیاد

و......


دانلود فایل