با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 167 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فصل اول: کلیات طرح
1-1 بیان مسئله. 2
1-2 هدفهای تحقیق. 2
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن. 3
1-4 فرضیههای تحقیق. 3
1-5 مدل تحقیق. 4
1-7 روش تحقیق. 6
1-8 قلمرو تحقیق. 6
1-9 جامعه و حجم نمونه. 6
1-10 محدودیتها و مشکلات تحقیق. 7
فصل دوم: مطالعات نظری
مقدمه. 9
2-1 ادبیات نظری تحقیق. 10
2-1-1 سرمایهگذاری.. 10
2-1-2 چرا سرمایهگذاری میکنیم؟. 10
2-1-3 اهمیت مطالعۀ سرمایه گذاری.. 11
2-1-4 فرآیند سرمایه گذاری.. 11
2-1-5 ساختار فرآیند تصمیم گیری.. 12
2-1-5-1 تجزیه و تحلیل اوراق بهادار. 12
2-1-5-2 مدیریت پرتفوی.. 13
2-1-6 مدل مارکویتز. 14
2-1-7 انتقادات وارد بر نظریۀ مدرن پرتفوی.. 16
2-2 سیستمهای خبره 17
2-2-1 تعاریف مختلف از سیستم خبره 20
2-2-2 مزایای سیستمهای خبره 20
2-2-2-1 مزایای سازمانی.. 20
2-2-2-2 مزایای کاربر. 23
2-2-3 محدودیتهای سیستمهای خبره 23
2-2-4 سیستمهای خبره و هوش مصنوعی.. 23
2-2-5 روش کلی تحلیل سیستمهای خبره (روش ابتکاری) 26
2-2-6 مدل کلی سیستمهای خبره 26
2-2-7 عناصر یک سیستم خبره 27
2-2-8 کاربردهای سیستم خبره 28
2-2-9 استفاده از قواعد برای بازنمایی دانش… 30
2-2-10 سیستمهای خبره فازی.. 30
2-2-11 بررسی نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی سیستم خبره 32
2-2-12 مقایسه سیستم های خبره و سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری.. 33
2-2-13 تفاوت بین DSS و سیستمهای خبره 34
2-3 تحلیلهای بازار سهام. 35
2-3-1 تحلیل بنیادی.. 35
2-3-1-1 نقاط قوت تحلیل بنیادی.. 38
2-3-1-2 نقاط ضعف تحلیل بنیادی.. 39
2-3-1-3 برخی از شاخصهای بنیادی مورد استفاده 39
2-3-2 تحلیل تکنیکال چیست؟. 47
2-3-2-1 فلسفه یا منطق. 49
2-3-2-2 اندیکاتور (شاخص) 50
2-3-2-3 یک اندیکاتور یا شاخص چه چیزی را ارائه می کند؟. 50
2-3-2-4 چرا از شاخص ها استفاده می کنیم؟. 51
2-3-2-5 نکاتی درباره استفاده از شاخص های تکنیکال. 51
2-3-2-6 شاخصهای پیشرو (هدایتگر) 52
2-3-2-7 شاخصهای پسرو (تحکیم کننده) 53
2-3-2-8 اندیکاتورهای پیشرو در مقابل پسرو. 53
2-3-2-9 نوسان نماهای مومنتوم (اندازه حرکت) 54
2-3-2-10 گونههای نوسان نماها 54
2-3-2-11 برخی اصطلاحات مهم. 55
2-3-2-12 اصطلاحات مورد استفاده در زمینه قیمت.. 59
2-3-2-13 مزایا و معایب تحلیل تکنیکال. 60
2-3-2-14 انعطاف پذیری و سازگاری تحلیل تکنیکال. 61
2-3-2-15 تحلیل تکنیکال و کارایی آن در بازههای زمانی مختلف… 62
2-3-2-16 پیش بینیهای اقتصادی.. 62
2-3-2-17 برخی انتقادها در مورد تحلیل تکنیکال. 63
2-3-2-18 چگونه تحلیلهای تکنیکال و فاندامنتال را با هم هماهنگ کنیم؟. 67
2-3-2-19 شاخصهای تکنیکال مورد استفاده 68
2-4 پیشینه تحقیق. 74
2-4-1 مدیریت پرتفوی.. 74
2-4-2 تجزیه و تحلیل مالی.. 77
2-4-3 برنامه ریزی مالی.. 78
2-4-4 رتبه بندی اوراق قرضه. 78
2-4-5 ارزیابی ریسک ورشکستگی.. 79
2-4-6 سرمایه گذاری.. 79
2-4-7 اعطای اعتبار. 80
فصل سوم: روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)
مقدمه. 82
3-1 روش تحقیق. 82
3-2 جامعه آماری.. 83
3-3 حجم نمونه و روش اندازه گیری.. 83
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 83
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها 84
3-6 فرضیه ها 85
3-7 متغیرها 85
3-7-1 شاخصهای بنیادی مورد استفاده 85
3-7-2 شاخصهای تکنیکال مورد استفاده 86
3-9 مدل تحقیق. 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
مقدمه. 89
4-1 مرحله اول حذف سهامهای غیر قابل قبول. 89
4-2 مرحله ارزیابی سهام. 90
4-2-1 فازی سازی ورودیها 98
4-2-2 فازی زدایی.. 101
4-4 پرتفوی نهایی.. 104
4-5 تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق. 126
4-5-1 فرضیۀ اول. 126
4-5-2 فرضیۀ دوم. 126
4-5-3 فرضیۀ سوم. 127
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه. 138
5-1 نتیجهگیری.. 138
5-2 محدودیتها و مشکلات تحقیق. 141
5-3 پیشنهادهای حاصل از نتایج یافتههای پژوهش… 141
5-4 پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 142
فهرست منابع فارسی.. 144
فهرست منابع انگلیسی.. 145
چکیده انگلیسی.. 149
جدول 2-1 برخی از سیستم های خبره تجربی.. 20
جدول 2-2 برخی سیستم های خبره تجاری.. 21
جدول 2-4 کاربردهای سیستم خبره 32
جدول2-5 سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در مقایسه با سیستم های خبره 39
جدول 4-1 طبقه بندی صنعت.. 105
جدول 4-2 قواعد. 110
جدول 4-3 اعدا فازی مثلثی.. 114
جدول 4-4 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار ریسک گریز) 119
جدول 4-5 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار ریسک گریز) 119
جدول 4-6 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار ریسک گریز) 120
جدول 4-7 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار ریسک گریز) 120
جدول 4-8 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار ریسک گریز) 121
جدول 4-9 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار ریسک گریز) 121
جدول 4-10 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار ریسک گریز) 122
جدول 4-11 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار ریسک گریز) 122
جدول 4-12 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار ریسک گریز) 123
جدول 4-13 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار ریسک گریز) 123
جدول 4-14 پرتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار ریسک گریز) 124
جدول 4-15 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار ریسک گریز) 124
جدول 4-16 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 125
جدول 4-17 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 125
جدول 4-18 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 126
جدول 4-19 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 126
جدول 4-20 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 127
جدول 4-21 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 127
جدول 4-22 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 128
جدول 4-23 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 128
جدول 4-24 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 129
جدول 4-25 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 129
جدول 4-26 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 130
جدول 4-27 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار ریسک پذیر) 130
جدول 4-28 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1385 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 131
جدول 4-29 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1385 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 131
جدول 4-30 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1386 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 132
جدول 4-31 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1386 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 132
جدول 4-32 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1387 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 133
جدول 4-33 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1387 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 133
جدول 4-34 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1388 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 134
جدول 4-35 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1388 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 134
جدول 4-36 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1389 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 135
جدول 4-37 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1389 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 135
جدول 4-38 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه اول 1390 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 136
جدول 4-39 پورتفوی ساخته شده برای شش ماه دوم 1390 (سرمایه گذار بی تفاوت نسبت به ریسک) 136
جدول 4-40 بازده پورتفوی برای دورهی سرمایه گذاری 6 ماهه. 137
جدول 4-41 آلفای جنسن پورتفوی 6 ماهه. 138
جدول 4-42 بازده پورتفوی برای دورهی سرمایه گذاری 12 ماهه. 139
جدول 4- 41 آلفای جنسن پورتفوی 12 ماهه. 140
فهرست اشکال
| |||||
| |||||
شکل 1-1 مدل تحقیق. 4
شکل 2-1 حوزه تفضیلی هوش مصنوعی.. 27
شکل 2-2 مفهوم سیستم خبره مبتنی بر دانش… 29
شکل 2-3 ساختار یک سیستم خبره مبتنی بر قاعده 30
شکل2-4 یک سیستم خبره فازی.. 35
شکل2-5 بازار بدون روند. 63
شکل 2-6 بازار روند دار. 64
شکل2-7 مفهوم حمایت و مقاومت.. 66
شکل 4-1 پایگاه قواعده سیستم خبره فازی.. 111
شکل 4-2 تحلیل حساسیت در پایگاه قواعد. 112
شکل 4-3 نمایی از متغیر های ورودی.. 116
|
1-1 بیان مسئله
یکی از راههای سرمایه گذاری و تشکیل سبدی از داراییها، سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار می باشد. در کشورهای پیشرفته بخش عمدهای از سرمایه گذاریها از طریق بازارهای مالی (بورسها) انجام میپذیرد. انتخاب و گزینش سهام شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار و تشکیل پرتفوی سهام بهینه بستگی به عوامل متعددی دارد که تصمیمگیری را برای تحلیلگران و کارشناسان پیچیده مینماید. تحقیقات و مطالعات بسیاری در حوزۀ تعیین اولویت معیارهای انتخاب سهم و تشکیل پرتفوی بهینه با توجه به معیارهای مختلف و استفاده از مدلهای مدرن در تعامل با یکدیگر انجام گرفته است. با این وجود مدلهای کمی همزمان رویکردهای بنیادی و تکنیکال را برای ساخت پرتفوی درنظر میگیرند. مسألۀ اصلی این تحقیق ارزیابی سهام و ساخت پرتفوی با استفاده از یک سیستم خبره است که هر دو رویکرد را مد نظر قرار میدهد. حال سؤال این است که آیا میتوان با استفاده از این سیستم و ورودی های انتخاب شده پرتفویی انتخاب کرد که پر بازدهترین سبد سهام باشد و آیا این تصمیمگیری با سرعت و دقت بیشتری نسبت به مدلهای کلاسیک انتخاب پرتفوی انجام خواهد شد؟
1-2 هدفهای تحقیق
هدف اصلی این مطالعه ساخت پرتفوی بهینۀ سهام با استفاده از سیستم خبرۀ فازی مبتنی بر قاعده می باشد. اهداف دیگر عبارتند از: بررسی عملکرد مدل در انتخاب پرتفوی، تعامل بین تصمیم گیرندگان و سیستم در سطح بالا، حمایت از مدیران پرتفوی در تصمیمهای سرمایهگذاری.
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن
الف) سرمایهگذاری بهینه علاوه بر این که باعث افزایش ثروت سهامداران میشود در دیدگاه کلان باعث رشد اقتصادی هر کشور نیز میگردد.
ب) استفاده از مدلهای جدید و دقیقتر میتواند بازدهی سرمایهگذاری را بیشتر کند و همچنین منجر به تخصیص بهینۀ سرمایه شوند.
ج) ورود به بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای جدید به منظور کسب بازدهی بیشتر گامی در راستای کاراتر شدن بازار است.
تعداد منابع زیاد
و......
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات:115 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست
عنوان صفحه
عنوان تحقیق: . 1
1-1.مقدمه . 1
1-2.بیان مسئله . 4
1-3. اهمیت وضرورت پژوهش . 6
1-4.اهداف پژوهش .7
1-4-2.اهداف جزئی .7
1-4-1.هدف کلی .7
1-5.فرضیات پژوهش . 8
1-5-1.فرضیه اصلی . 8
1-5-2.فرضیات فرعی 8
1-6.تعاریف . 8
1-6-1.تعاریف نظری . 8
1-6-2.مفاهیم عملیاتی . 9
1-7. جدول مدل تحقیق .10
مقدمه: . 11
الف.ادبیات تحقیق . 12
2-1.تعهد سازمانی . 12
2-1-1.تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی . 13
2-1-2.مراحل توسعه تعهد سازمانی . 16
2-1-3.اجزاء تعهد سازمانی .17
3-1-3. جدول مدل برداشت فرد از تعهد . 19
2-1-4.اهمیت تعهد سازمانی .20
3-1-5-1 . جدول نتایج احتمالی سطوح مختلف تعهد ..24
2-1-6.شاخص های تعهد . 31
2-1-7.ابعاد تعهد سازمانی . 33
3-1-7 . جدول تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد ..34
4-1-7 . نمودار سه شکل تعهد سازمان ..35
2-1-8.دیدگاههای تعهد سازمانی . 36
2-1-9.مدلها و الگوهاو نظریات تعهد سازمانی . 37
3-1-9 . نمودار عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی .. 42
4-1-9 . نمودار عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی .. 43
2-2.رضایت شغلی . 44
2-2-1.تعریف رضایت شغلی . 45
2-2-2.تعیین رضایت شغلی . 48
2-2-3.عوامل تعیین کننده رضایت شغلی . 49
2-2-4. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی . 51
3-2-4 . جدول عوامل مؤثر در رضایت شغلی ..52
2-2-5.پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی . 54
3-2-5 . نمودار پیامدهای رضایت و عدم رضایت شغلی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ..54
2-2-6. نظریه های رضایت شغلی . 54
2-2-6-1.نظریه «بروفی» . 55
2-2-6-2. نظریه کورمن . 56
2-2-6-3.نظریه پارسون . 59
2-2-7.اندازه گیری رضایت شغلی . 59
ب:پیشینه تحقیق . 61
2-1.پیشینه داخلی . 61
2-2.پیشینه خارجی . 64
مقدمه . 66
3-1.روش تحقیق . 67
3-2.جامعه آماری . 69
3-3.نمونه آماری . 69
3-4.ابزار و روشهای جمعآوری اطلاعات . 70
3-4-1.پرسشنامه تعهد سازمانی . 70
3-4-2. پرسشنامه رضایت شغلی JDI . 71
3-4-3.روایایی و پاپایی پرسشنامه ها . 71
3-5. روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمونهای آماری مورد استفاده 74
3-5-1.شیوه تحلیل داد ه ها . 74
مقدمه: . 75
4-1.آمار توصیفی . 76
1-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک وضعیت استخدامی ..76
2-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک جنسیت ..78
3-4-1 . جدول و نمودار فراوانی افراد پاسخ دهنده به تفکیک وضعیت تاهل ..79
4-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سن ..80
5-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سطح تحصیلات ..81
6-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک سابقه خدمت ..82
7-4-1 . جدول و نمودار فراوانی و درصد افراد پاسخ دهنده به تفکیک میزان حقوق و مزایای نقدی ..83
8-4-1 . جدول متغیر توصیفی پرسشنامه تعهد سازمانی و ابعاد پرسشنامه سنجش رضایت شغلی .. 86
4-2. آمار استنباطی . 86
1-2-4 . نمودار تعهد سازمانی ..89
2-2-4 . جدول بررسی فرض عدم وجود هم خطی بین متغیرهای مستقل ..92
3-2-4 . جدول ضرایب استاندارد و غیر استاندارد در مدل رگرسیون ..95
4-2. مقدمه 103
5-2.نتیجه گیری از فرضیات . 104
5-1.نتیجه گیری . 107
5-3.پیشنهدات . 108
5-4.محدودیتها: . 109
منابع و مراجع: . 110
پیوست :
سازمان ها نظام های اجتماعی هستند که منابع انسانی مهمترین عامل برای اثربخشی و کارآمدی آنها است.سازمان ها بدون تلاش هاو تعهد کارکنانشان موفق نمی شوند.رضایت کارکنان از شغل شان و تعهد نسبت به سازمانشان به عنوان تعیین کننده های عمده اثر بخشی سازمانی نگریسته می شوند(مصدقراد و همکاران،2007). تعهد سازمانی یک ملاک مهم برای اثر بخشی سازمان است.فرض می شود که تعهد سازمانی ثبات نیروی کار ومیزان جابجایی را پیش بینی می کند.همچنین تعهد سازمانی میزانی را که یک سازمان می تواند بر تداوم مشارکت های کارکنان در فعالیت ها و رشدآن حساب کند، نشان می دهد. بعلاوه تعهد سازمانی شاخص مناسب کیفیت زندگی کاری است(کتچام و تریست[1] 1992، به نقل از مورین[2]،2008) علاقه به این مفهوم مدیریتی همچنین با این امر توجیه می شود که شاخص بسیار مناسب سعی و تلاش افراد و وفاداری آنها به سازمان می باشد.به طور خاص،تعهد سازمانی با ثبات نیروی کار ،سعی و تلاش کارکنان ،عملکرد شغلی،کیفیت خدمات،و رفتارهای هماهنگ مرتبط است(آلن و می یر، 1997 ). افزایش تعهد به سازمان وسطوح پایین استرس شغلی سطوح مشارکت در سازمان را به شیوه هایی تحت تاثیر قرار می دهد که نه تنها فردبلکه سازمان نیز بهره مند شود(لامبرت،هاگان گریفین[3]، 2008 بنابراین برای عملکرد موفق ، هر سازمانی علاقمند به افزایش کارکنانی است که به سازمان و اهداف آن متعهد هستند (فریوند و کارملی، 2004 ) .اگر سازمان در ایجاداحساسات وفاداری و تعهد در اکثر کارکنانش موفق شود، احتمال بیشتری وجود دارد که اهدافش برآورده شود و عملکرد کلی آن افزایش یابد (فریوند و کارملی،2004).
به نظرلامبرت [4]و دیگران(2001) شناسایی پیشایندها و همچنین اثرات رضایت شغلی مهم است.به عبارت دیگر به جای تلقی کردن رضایت شغلی به عنوان متغیر برونزاد فراگیر یا متغیر درونزاد نهایی، جستجو کردن علت ها و اثرات رضایت شغلی مهم است.همچنین،ایجاد الگوی فراگیر برای رفتار پیچیده انسان که اثرات مستقیم و غیر مستقیم رضایت شغلی را به حساب آورد، ضروری است(پارک و کیم[5]،2009). درک همبسته ها و پیامدهای مرتبط با رضایت شغلی برای محققان و سازمانها مهم است.برای مثال، نظریه هایی درباره رابطه بین رضایت شغلی و نگرش های کاری مهم مانند رضایت از زندگی،رضایت از خانواده، تعارض کار خانواده، عملکردو رفتارهای کناره گیری، گسترش یافته و به طور تجربی آزمون شده اند رضایت شغلی و تعهد سازمانی دو مورد از با نفودترین نگرش ها در مورد کار هستند که که در ادبیات کار و سازمان بررسی شده اند. تعهد سازمانی به خاطر تمایل به حفظ نیروی کار قوی برای محققان و سازمانها مهم است.محققان و متخصصان به درک عواملی که تصمیم کارکنان را برای ماندن یا ترک کردن یک سازمان تحت تاثیر قرار می دهد،شدیدا علاقمند هستند. رابطه مثبت بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی مکررا بوسیله تحقیقات گزارش شده است. پیوند رضایت شغلی و و تعهد سازمانی پیچیده است و روشن نیست که آیا رضایت پیش درآمد تعهد است یا تعهد سطح رضایت شخص را تحت تاثیر قرار می دهد. نگرش غالب در ادبیات از پیشایند علی رضایت بر تعهد حمایت می کنند.همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهدسطوح بالای تعهد به رضایت شغلی منجر می شود.مطالعات دیگر نیز نتیجه گرفته اند که تاثیر متقابل بین رضایت و تعهد وجود دارد.رابطه مثبت بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی نشان می دهد آنهایی که کمتر از شغلشان راضی هستند کمتر به سازمانشان متعهد می باشندروانشناسان و محققان سازمانی توافق دارند که رضایت شغلی کلی یک سازه میانجی مهم در رشد تعهد سازمانی است بسیاری از این تحقیقات بر عواملی که رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار می دهند، تمرکز می کنند. برای مثال، روانشناسان بر صفات شخصیتی تمرکز کنند در حالیکه محققان جامعه شناسی و رفتار سازمانی نوعا بر ویژگی های سازمانی و پاداش های شغل تاکید می کنند(لینکولن و کالیبرگ ،1990).
در پژوهش حاضر رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان فرودگاه بندرعباس مورد مطالعه قرار می گیرد.بنابراین هدف کلی تحقیق تعیین رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و مقایسه آن در بین کارکنان فرودگاه بندرعباس است.
1-2.بیان مسئله
هرسازمانی در پی آن است که به بهترین شکل به اهداف خود برسد.تحقق اهداف سازمانی بستگی به تمام عواملی دارد که در آن سازمان باهم در تعامل هستند و ازجمله مهم ترین عوامل انسانی نیروی انسانی است . نیروی انسانی عامل پیچیده ای است که دارای انگیزه و نگرش های متفاوتی می باشد (رئوفی،1383) .یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان مورد توجه قرار بگیرد , خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن است که از مهمترین منابع سازمان به حساب می آید.(مرائی ، 1379)در عصر پرتلاطم کنونی که سازمانها بسوی تخصصی شدن پیش می روند و در رقابت تنگاتنگ به فعالیت خود ادامه می دهند، جهت بقاء علاوه بر ابزار و تجهیزات به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیازمند می باشند(زکی،1383). تعهد سازمانی یک فرایند پویای تعامل بین شخص و محیطش بوده(لیو،2008،ص119). و یک ساختار چند بعدی است که می توان آن را یک حالت روانی دانست که پایبندی اشخاص را به سازمان منتقل می کند(آلن و می یر،1990،ص14).عدم رضایت و عدم احساس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان , تاخیر , غیبت (روانی و فیزیکی ) و ترک سازمان را به همراه دارد همچنین از سایر منابع از قبیل تجهیزات و مواد اولیه استفاده بهینه نمی شود و در نتیجه باعث کاهش کارائی و بهره وری سازمان خواهند شد.که علاوه بر هزینه های متعدد در روحیه سایر کارکنان نیز تاثیر دارد.. هنگامی که کارکنان از شغل خود رضایت ندارند به بهانه های مختلف در محل کار حاضر نمی شوند یا در صدد یافتن سازمان دیگری بر می آیند , در مقابل هنگامی که کارکنان راضی هستند منظم تر در محل کار خود حاضر می شوند و رضایت کارکنان برجابه جایی و غیبت آنان اثر می گذارد,.( مورهد و گریفین ، 1374) یکی از از شاخص های سنجش میزان برتری سازمانها نسبت به هم، کارکنان شاغل در آن سازمانها هستند که میزان وفاداری و تعهدشان باعث می شود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری به انجام برسانند. این امر موجب افزایش عملکرد، بهره وری و اثربخشی سازمان می شود. (زکی،1383).در این میان یکی از ارکان سازمانی که تحت تأثیر عملکرد کارکنان و رضایت شغلی آنها قرار می گیرد تعهد سازمانی می باشد.. بسیاری از تحقیقات انجام گرفته حاوی این نکته می باشند که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک وبدنی و توان ذهنی در وضعیت بهتری قرار دارند و از نظر سازمانی،سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و ماندگاری کارکنان می شود. از دلایلی که اهمیت بررسی و مطالعه تعهد سازمانی را نمایان می سازد، این است که سازمانهایی با اعضایی در سطوح بالای تعهد سازمانی، معمولا از عملکرد بالاتر، غیبت و تاخیر کمتری از سوی کارکنان خود برخوردارند و با توجه به اهمیت تعهد رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مشاغل حساس از جمله کارکنان فرودگاه می باشد لذا پژوهش حاضر با هدف رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان شاغل فرودگاه بندر عباس طراحی گردید
تعداد منابع زیاد
و......