پروژه نقش دانشگاهها در جهان در حال تحول ( چالش ها و فرصت ها ). doc

نوع فایل: word

قابل ویرایش 30 صفحه

 

چکیده :

سوال محوری مقاله این است که دانشگاهها و نظام آموزش عالی در تحولات اقتصادی و اجتماعی جهانی چه نقشی را ایفا نموده و اساسا" در ورود جهان به قرن بیست و یکم دانشگاهها با چه چالشهایی مواجه خواهند بود. روش مطالعه به صورت مطالعه اسنادی با بهره گیری از اصول تحلیل محتوا بوده و با بحث در خصوص موضوعات تغییرات ساختاری در آموزش عالی، سیستم ابداعات ملی و نقش دانشگاهها در تولید و گسترش آن، نقش محوری دانشگاهها در تولید و گسترش سرمایه انسانی، یکپارچگی جامعه جهانی و دموکراسی، تغییر در چشم انداز دانشگاهها و تحول در شکل و محتوا، و نیز چالشهای فراروی آموزش عالی در قرن بیست و یکم در محورهای کنترل کیفیت، عدالت آموزشی و توزیع فرصتهای ارتقا، انقلاب مدیریتی، دانشگاهها، دانشگاهها و بیکاری، آموزش عالی و نظام پرداختهای اجتماعی و دانشگاهها و کلید طلایی بازار کار، مقاله جمع بندی میگردد. در پایان نیز براساس مطالب عنوان شده در متن پیشنهاداتی اراعه گردیده است.

 

عبارات کلیدی:

سرمایه انسانی، سیستم ابداعات ملی، یکپارچگی اجتماعی، کنترل کیفیت، عدالت آموزشی، توزیع برابر فرصتهای ارتقا، کارایی داخلی، کارایی خارجی، انقلاب مدیریتی، نظام پرداختهای اجتماعی.

 

فهرست مطالب:

1- تغییرات ساختاری در آموزش عالی

1-1- تقاضا برای آموزش عالی

1-2- زنانه شدن کلاسهای دانشگاهی

1-3- توده ای شدن آموزش عالی

1-4- تغییر محصولات دانشگاهها و کاربردی ترشدن آنها

1-5- تغییر و تنوع در منابع مالی دانشگاهها

1-6- منطقه ای و محلی شدن تولیدات دانشگاهها

2- سیستم ابداعات ملی و نقش دانشگاهها در تولید و گسترش آن

3- تشکیل سرمایه انسانی و نقش محوری دانشگاهها در رشد وتوسعه

3-1- تولید سرمایه انسانی بالاتر و بیشتر

3-2- آموزش و تربیت مادام العمر

3-3- اخذ گواهینامه ها و درجات کیفی بین المللی

4- دانشگاهها، یکپارچگی جهانی و دموکراسی

5- تغییر چشم انداز دانشگاهها و تغییر در شکل و محتوا

6-  چالشهای فراروی آموزش عالی در قرن بیست و یکم

6-1- کنترل کیفیت

6-2- عدالت آموزشی و توزیع فرصتهای ارتقا

6-3- انقلاب مدیریتی

6-4- انقلاب اطلاعاتی

6-5- آموزش عالی و نظام پرداختها

6-6- دانشگاهها و بیکاری

6-7- دانشگاهها و کلید طلایی بازار کار

7- جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات

8- یادداشتهای متن

9- منابع و مآخذ

 

منابع و مآخذ:

-           عمادزاده، مصطفی(1382)؛ اقتصاد آموزش و پرورش، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، چاپ نوزدهم (اول ویرایش جدید)، اصفهان.

-           شاه ولی، منصور و حسین آزادی(1380)؛ بهبود بهره وری در آموزش عالی، چاپ نشده، بخش ترویج و. آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

-           فراستخواه، مقصود و احمد کبریایی(1377)؛ " آموزش عالی در آستانه قرن بیست و یکم ( گزارشی از کنفرانس جهانی آموزش عالی در سال 1998، پاریس)" فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 17.

-           هینچلیف، کی(    )؛ " آموزش و پرورش و بازار کار " مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           لوین، اچ. ام.(    )؛ " کار و آموزش و پرورش " مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           لاماس، آی(    )؛ " آموزش و پرورش و بازار کار در کشورهای در حال توسعه" مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           فریمن، آر. بی.(    )؛ " کشش های تقاضا و عرضه برای نیروی کار تحصیل کرده " مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           هوپرز، دبلیو(    )؛ " آموزش و پرورش و کار تولیدی " مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           کارنوی، ام(    )؛ " آموزش و پرورش و تقسیم جهانی جدید نیروی کار " مترجم ، مقاله بر گرفته از دانشنامه جهانی " آموزش و پرورش".

-           The World Bank(2002); Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education, Washington, D.C. 

-           Barros, R., and L. Ramos. 1996. “Temporal Evolution of the Relationship between Wages and Education of Brazilian Men.” In Nancy Birdsall and Richard H. Sabot, eds. Opportunity Foregone: Education in Brazil. Inter-American Development Bank. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press.

-           Foley, M. 1997. “Labor Market Dynamics in Russia.” Discussion Paper 870. Eco-nomic Growth Center, Yale University, New Haven, Conn.

-           Lachler, U. 1997. “Education and Earnings Inequality in Mexico.” World Bank, Washington, D.C. Processed.

-           Pessino, C. 1995. “Returns to Education in Greater Buenos Aires 1986–1993: From Hyperinflation to Stabilization.” Working Paper 104 (June). Centro de Estudios Macroeconَmicos de Argentina, Buenos Aires.

-           ILO(2002); Learning and training for work in the knowledge society, Report IV(1), Geneva. International Labor Loffice

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.