پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 172 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه 3
1-2) بیان مساله 3
1-3) ضرورت و اهمیت پژوهش 5
1-4) چارچوب نظری پژوهش 6
1-5) اهداف پژوهش 7
1-6) فرضیههای پژوهش 7
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8
1-8) قلمرو تحقیق 9
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
بخش اول : هوش هیجانی
2-1-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-1-2) مفهوم هوش و تعاریف آن ……………………………………………………………………………………………..13
2-1-3) انواع هوش……………………………………………………………………………………………………………………15
2-1-3-1) هوش اجتماعی……………………………. ……………………………………………………………………….17
2-1-3-2) هوش عملی…………………………….. ……………………………………………………18
2-1-3-3) هوش فرهنگی…………………………….. ………………………………………………………………………18
2-1-3-4) هوش سازمانی…………………………….. ……………………………………………………………………….19
2-1-3-5) هوش معنوی…………………………….. …………………………………………………………………………19
2-1-4) هوش هیجانی و هوش شناختی………………………………………………………………………………………..20
2-1-5) هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-1-6) هوش هیجانی………………………………………………………………………………………………………23
2-1-7) اهمیت هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………….25
2-1-8) مدلها و دیدگاههای مختلف در زمینه هوش هیجانی……………………………………………………27
2-1-8-1) مدل شبکه شایستگیهای عاطفی………………………………………………………………………………27
2-1-8-2) مدل هوش هیجانی بار-آن (مدل چندعاملی)……………………………………………………………..31
2-1-8-3) مدل توانایی هوش هیجانی………………………………………………………………………………………32
2-1-9) مؤلفههای هوش هیجانی………………………………………………………………………………………….33
2-1-10) فرآیند رشد و توسعه هوش هیجانی…………………………………………………………………………35
2-1-11) ویژگی کارکنان و افراد با هوش هیجانی بالا………………………………………………………………37
2-1-12) هوش هیجانی در مدیریت و کاربردهای آن……………………………………………………………….37
بخش دوم: اعتماد سازمانی
2-2-1) مقدمه …………………41
2-2-2) اعتماد …………………42
2-2-3) اهمیت و ضرورت اعتماد …………………43
2-2-4) ابعاد اعتماد …………………44
2-2-4-1) ابعاد اعتماد از دیدگاه توماس و اسچیندلر………………………………………………………………….45
2-2-4-2) ابعاد اعتماد از دیدگاه مایر و همکاران……………………………………………………………………….45
2-2-5) انواع اعتماد……………………………………………………………………………………………………………………47
2-2-5-1) اعتماد اعتباری……………………………………………………………………………………………………….47
2-2-5-2) اعتماد متقابل…………………………………………………………………………………………………………47
2-2-5-3) اعتماد اجتماعی……………………………………………………………………………………………………..48
2-2-6) مزایای فردی و گروهی اعتماد …………………49
بخش سوم: عملکرد کارکنان
2-3-1) مقدمه …………………52
2-3-2) عملکرد …………………52
2-3-3) عملکرد شغلی …………………54
2-3-4) بهبود عملکرد …………………55
2-3-5) عوامل موثر بر عملکرد کارکنان …………………56
2-3-6) مدیریت عملکرد …………………58
2-3-7) اهمیت مدیریت عملکرد …………………60
2-3-8) اهداف مدیریت عملکرد …………………63
2-3-9) مؤلفههای مدیریت عملکرد …………………64
2-3-10) فرآیند و مراحل مدیریت عملکرد در سازمانها …………………66
2-3-11) چالشهای مدیریت عملکرد …………………69
2-3-12) مزایا و معایب مدیریت عملکرد …………………72
2-3-13) ارزیابی عملکرد …………………73
2-3-14) اهداف ارزیابی عملکرد …………………75
2-3-15) ابعاد ارزیابی عملکرد …………………77
2-3-16) منابع ارزیابی عملکرد …………………78
2-3-17) موانع و خطاهای ارزیابی عملکرد کارکنان …………………79
بخش چهارم: پیشینه پژوهش
هوش هیجانی، اعتماد و عملکرد کارکنان …………………82
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه …………………86
3-2) روش تحقیق …………………86
3-3) جامعه آماری …………………87
3-4) نمونه آماری …………………87
3-5) روش و ابزار جمعآوری دادهها …………………87
3-5-1) پرسشنامه …………………88
3-6) روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات …………………90
3-6-1) روایی …………………90
3-6-2) پایایی …………………91
3-7) روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………92
|
فصل چهارم: تحلیلیافتههای تحقیق
4-1) مقدمه …………………94
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی …………………95
4-2-1) جنسیت پاسخدهندگان …………………95
4-2-2) سن پاسخدهندگان …………………96
4-2-3) تحصیلات پاسخدهندگان …………………97
4-2-4) وضعیت تاهل پاسخدهندگان …………………98
4-2-5) میزان درآمد پاسخدهندگان …………………99
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق …………………100
4-3-1) توصیف متغیر هوش هیجانی …………………100
4-3-2) توصیف ابعاد هوش هیجانی …………………101
4-3-3) توصیف متغیر اعتماد …………………102
4-3-4) توصیف ابعاد اعتماد …………………103
4-3-5) توصیف متغیر عملکرد …………………104
4-4) بررسی مدل تحقیق …………………105
4-4-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد …………………105
4-4-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معناداری …………………106
4-4-3) بررسی شاخصهای معناداری و برازش مدل کلی تحقیق …………………107
4-5) آزمون فرضیهها …………………107
4-5-1) آزمون فرضیه اصلی …………………108
4-5-2) آزمون فرضیه فرعی اول …………………108
4-5-3) آزمون فرضیه فرعی دوم …………………109
4-5-4) آزمون فرضیه فرعی سوم …………………110
4-5-5) آزمون فرضیه فرعی چهارم …………………110
4-5-6) آزمون فرضیه فرعی پنجم …………………111
4-5-7) آزمون فرضیه فرعی ششم …………………112
4-5-8) آزمون فرضیه فرعی هفتم …………………113
4-5-9) آزمون فرضیه فرعی هشتم …………………114
4-5-10) آزمون فرضیه فرعی نهم …………………115
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه …………………117
5-2) نتایج آمار توصیفی …………………117
5-2-1) توصیف متغیر هوش هیجانی …………………117
5-2-2) توصیف متغیر مؤلفه درون فردی …………………117
5-2-3) توصیف متغیر مؤلفه بیرون فردی …………………118
5-2-4) توصیف متغیر سازگاری …………………118
5-2-5) توصیف متغیر مدیریت استرس …………………118
5-2-6) توصیف متغیر خلقوخوی عمومی …………………119
5-2-7) توصیف متغیر اعتماد …………………119
5-2-8) توصیف متغیر عملکرد …………………119
5-3) نتایج آمار استنباطی …………………120
5-3-1) نتایج آزمون فرضیه اصلی …………………120
5-3-2) نتایج آزمون فرضیه فرعی اول …………………120
5-3-3) نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم …………………120
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم …………………120
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی ششم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هفتم …………………121
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی هشتم …………………122
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه فرعی نهم …………………122
5-4) نتیجهگیری در زمینه مطابقت بین یافتههای تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی …………………122
5-5) پیشنهادات بر اساس سوالهای تحقیق …………………124
5-6) محدودیتها و پیشنهاداتی برای ادامه تحقیقات در این زمینه …………………126
منابع و ماخذ …………………128
پیوست …………………137
فهرست جداول
جدول 2-1) ظهور و مفهوم هوش هیجانی …………………23
جدول 2-2) اهداف ارزیابی عملکرد …………………76
جدول 2-3) ابعاد ارزیابی عملکرد و نمونهی شاخصهای قابل احصای آنها …………………77
جدول 3-1) متغیرها، ابعاد و تعداد سوالهای پرسشنامه …………………89
جدول 3-2) محاسبهی آلفای کرونباخ …………………91
جدول 4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان …………………95
جدول 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان …………………96
جدول 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان …………………97
جدول 4-4) توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان …………………98
جدول 4-5) توصیف میزان درآمد پاسخ دهندگان …………………99
جدول 4-6) نمره متغیر هوش هیجانی …………………100
جدول 4-7) نمره ابعاد هوش هیجانی …………………101
جدول 4-8) نمره متغیر اعتماد …………………102
جدول 4-9) نمره ابعاد اعتماد …………………103
جدول 4-10) نمره متغیر عملکرد …………………104
جدول 4-11) شاخصهای معنیداری و برازش مدل …………………107
جدول 4-12) تبیین تاثیر مؤلفه درون فردی بر عملکرد …………………108
جدول 4-13) تبیین تاثیر مؤلفه بیرون فردی بر عملکرد …………………109
جدول 4-14) تبیین تاثیر مؤلفه سازگاری بر عملکرد …………………110
جدول 4-15) تبیین تاثیر مؤلفه مدیریت استرس بر عملکرد …………………111
جدول 4-16) تبیین تاثیر مؤلفه خلقوخوی عمومی بر عملکرد …………………112
جدول 4-17) تبیین تاثیر مؤلفه توانایی بر عملکرد …………………113
جدول 4-18) تبیین تاثیر مؤلفه اعتبار بر عملکرد …………………113
جدول 4-19) تبیین تاثیر مؤلفه خیرخواهی بر عملکرد …………………114
جدول 5-1) خلاصه نتایج آماری …………………122
فهرست اَشکال
شکل 1-1) مدل پژوهش …………………6
شکل 2-1) مدل شبکهی شایستگیهای عاطفی گلمن و بویاتزیس …………………31
شکل 2-2) مدل هوش هیجانی بار-آن …………………32
شکل 2-3) فرآیند شکلگیری و حفظ اعتماد …………………44
شکل 2-4) مفاهیم اعتماد سازمانی …………………47
شکل 2-5) چرخهی عملکرد …………………56
شکل 2-6) مدیریت عملکرد از طریق ارزیابی فردی، واحدی و سازمانی …………………60
شکل 2-7) اهمیت مدیریت عملکرد …………………61
شکل 2-8) ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد …………………64
شکل 2-9) چالشهای مدیریت عملکرد …………………69
فهرست نمودارها
نمودار 4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان …………………95
نمودار 4-2) توصیف سن پاسخ دهندگان …………………96
نمودار 4-3) توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان …………………97
نمودار 4-3) توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان …………………98
نمودار 4-3) توصیف میزن درآمد پاسخ دهندگان …………………99
نمودار 4-4) نمره متغیر هوش هیجانی …………………100
نمودار 4-5) نمره ابعاد هوش هیجانی …………………101
نمودار 4-6) نمره متغیر اعتماد …………………102
نمودار 4-7) نمره ابعاد اعتماد …………………103
نمودار 4-8) نمره متغیر عملکرد …………………104
نمودار 4-9) میزان رابطه متغیرهای تحقیق …………………105
نمودار 4-10) آزمون مدل تحقیق در حالت اعداد معنیداری …………………106
تلاش برای بهبود عملکرد، از روزهای اول شکل گیری رشته مدیریت به عنوان اصلی خدشه ناپذیر مطرح بوده که هر روز وارد مباحث جدیدتری میشود و حوزههای بیشتری را در بر میگیرد. یکی از عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد سازمانی، وجود اعتماد در محیط کار است. تحقیقات نشان میدهد که سازمانهای با سطوح بالای اعتماد نسبت به سازمانهای با سطوح پائین اعتماد، نورآوری و عملکرد بهتری داشته، بهتر خود را وفق میدهند و موفقتر هستند. همچنین پژوهشهای متعددی نقش عظیم هوش هیجانی را در بهبود عملکرد سازمانها و به طور کلی در موفقیت فردی و گروهی مورد تأیید و تأکید قرار دادهاند. از سویی، بخش بیمه و بانکداری در سراسر جهان روندی رقابتی به خود گرفته است و هستهی اصلی این جریانات نیز مشتریان این شرکتها هستند که به عنوان مصرف کنندگان واقعی محصولات و خدمات ارائه شده به حساب میآیند. بر این اساس، لزوم توجه به این مقولهها مبنای شکل گیری این مطالعه گردید. با این مقدمه کوتاه در این فصل پس از بیان مساله، ضرورت و اهمیت پژوهش مورد مطالعه قرار میگیرد و سپس به اهداف، چارچوب پژوهش و سایر عناوین پرداخته میشود.
و......
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 120 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
Contents
چکیده:. 1
فصل اول:طرح تحقیق. 2
1-1مقدمه. 3
1-2 بیان مسأله. 4
1-3 اهمیت وضرورت اجرای تحقیق. 6
1-4 اهداف تحقیق. 8
1-5 مدل تحقیق. 8
1-6 سوالات تحقیق. 11
1-7 فرضیه های تحقیق. 11
1-8 متغّیرهای تحقیق وتعاریف مربوط. 12
1-9 قلمروی تحقیق. 14
1-9-1 موضوعی. 14
1-9-2 زمانی. 14
1-9-3 مکانی. 14
1-10 خلاصه وجمع بندی فصل. 14
فصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 15
بخش اول:مبانی نظری. 16
2-1 مقدمه. 16
2-2 وفاداری مشتری. 17
2-2-1 تعاریفی از وفاداری مشتری. 19
2-2-2 رویکردهای وفاداری مشتری. 19
2-2-2-1 وفاداری رفتاری. 20
2-2-2-2 وفاداری نگرشی. 20
2-2-2-3 وفاداری مشتری به عنوان یک ساختاردوبعدی. 22
2-2-3 وضعیت وفاداری. 22
2-2-4 مدلهای وفاداری مشتری. 24
2-2-5 مزایای مشتریان وفادار. 26
2-2-6بانکهای آینده و مشتری مداری. 27
2-2-7 منحنی طول عمر رابطه خریدار و فروشنده. 28
2-3 بازاریابی رابطه مند. 30
2-3-1 از بازاریابی سنتی تا بازاریابی رابطه مند. 30
2-3-2اجزا و عوامل بازاریابی رابطه مند. 30
2-3-3 استراتژیهای بازاریابی رابطهمند. 32
2-4 اصل اساسی توسعه روابط. 35
2-5 مفهوم بازاریابی رابطه مند. 35
2-5-1 تعاریف بازاریابی رابطه مند. 37
2-5-2 مزایای بازاریابی رابطه مند. 38
2-5-3 تفاوت بازاریابی رابطه مند با بازاریابی سنّتی. 41
2 -6 مدل های بازاریابی رابطه مند. 42
2 -6-1 مدل تاهیر رشید. 42
2 -6-2مدل مورگان وهانت. 43
2-6-3 مدل من سو واسپیس. 43
2-7 بازاریابی رابطه مند ومدیریت ارتباط با مشتری. 44
بخش دوم :پیشینه تحقیق. 46
پیشینه داخلی. 46
پیشینه خارجی. 51
خلاصه و جمع بندی فصل. 52
فصل سوم: روش اجرای تحقیق. 53
3-1 مقدمه. 54
3-2 توصیف آزمودنی های تحقیق (جامعه و نمونه آماری). 54
3-3 نمونه گیری و برآورد حجم نمونه. 55
3-4- روش تحقیق. 56
3-5 جمع آوری اطلاعات. 56
3-6 ابزارجمع آوری اطلاعات. 56
3-7 معرفی پرسش نامه ونحوه طراحی سوال . 57
3-8 اعتباروپایایی ابزار پرسشنامه. 57
3-8-1روایی. 58
3-8-2پایایی. 58
3-9 معرفی تکنیک های آماری جهت تجزیه وتحلیل داده ها. 62
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق. 63
4-1 مقدمه. 64
4 ـ 2 توصیف متغیّرهای جمعیت شناختی تحقیق. 64
4-2-1 متغیرجنسیت. 65
4-2-2 متغیرسن. 66
4-2-3 متغیرتحصیلات. 67
4-3 توصیف متغیرهای اصلی تحقیق. 68
4-3-1توصیف متغیر اعتمادسازی توسط بانک. 68
4-3-2 توصیف متغیر تعهد بانک جهت تامین رضایت مشتریان. 69
4-3-4 توصیف متغیر توانایی بانک در مدیریت تعارض. 71
4-3-5 توصیف متغیر بازاریابی رابطه مند. 72
4-3-6 توصیف متغیر وفاداری مشتری. 73
4-3 آزمون فرضیه های تحقیق. 74
4-3-1بررسی آزمون فرضیه اول. 74
4-3-2بررسی آزمون فرضیه دوم. 75
4-3-3 بررسی آزمون فرضیه سوم. 76
4-3-3بررسی آزمون فرضیه چهارم. 77
4 -3- 5 بررسی آزمونفرضیه پنجم. 78
فصل پنجم: نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها. 81
5-1 مقدمه. 82
5-2 نتیجه گیری. 82
5-2-1 نتایج آمارتوصیفی(متغیرهای جمعیت شناختی). 82
5-3 پیشنهادهای کاربردی تحقیق. 84
5-3-1 افزایش کیفیت ارتباطات. 84
5-3-2 پیشنهاد های مربوط به افزایش تعهّد. 85
5-3-3 پیشنهاد های مربوط به افزایش مدیریت تعارض. 85
5-3-4 پیشنهادهای مربوط به افزایش اعتماد. 85
5-4 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 86
5-5 محدودیّت های تحقیق. 86
پرسشنامه تحقیق:. 87
منابع وماخذ:. 93
منابع فارسی:. 93
منابع انگلیسی. 96
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-2- شماره سوالات متغیرهای تحقیق در پرسشنامه. 57
جدول 3-3:ضریب آلفای کرونباخ متغیراعتمادسازی. 59
جدول 3-4:ضریب آلفای کرونباخ متغیرتعهّد. 60
جدول 3-5:ضریب آلفای کرونباخ متغیر کیفیت ارتباطات. 60
جدول 3-6:ضریب آلفای کرونباخ متغیر مدیریت تعارض. 61
جدول 3-7:ضریب آلفای کرونباخ متغیر افزایش وفاداری. 61
جدول4-1:توصیف متغیر جنسیت. 65
جدول4-2:توصیف متغیر سن. 66
جدول4-3:توصیف متغیر تحصیلات.. 67
جدول 4-4: توصیف متغیر اعتمادسازی توسط بانک. 68
جدول4-5:توصیف متغیر تعهد بانک. 69
جدول 4-6- توصیف متغیر کیفیت ارتباطات. 70
جدول4-7:توصیف متغیرتوانایی بانک در مدیریت تعارض. 71
جدول4-8: توصیف متغیر بازاریابی رابطه مند. 72
جدول4-9:توصیف متغیر وفاداری مشتری. 73
جدول4-10 : جدول آزمون رگرسیون اعتمادسازی و افزایش وفاداری مشتری 74
جدول4-11 : جدول آزمون رگرسیون تعّهد بانک وافزایش وفاداری مشتری 75
جدول4-12 : جدول آزمون رگرسیون کیفیت ارتباطات و افزایش وفاداری مشتری. 76
جدول4-13 : جدول آزمون رگرسیون توانایی بانک در مدیریت تعارض و افزایش وفادرای مشتری. 77
جدول4-14 :جدول آزمون رگرسیون ابعاد بازاریابی رابطه مند و افزایش وفاداری مشتری. 78
جدول4-15 : جدول آزمون مدل نهایی رگرسیون ابعاد بازاریابی رابطه مند و افزایش وفاداری مشتری. 80
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار4-1:نمودار ستونی متغیر جنسیت. 65
نمودار4-2:نمودار ستونی سن. 66
نمودار4-3:نمودار ستونی تحصیلات. 67
نمودار 4-5 :هیستوگرام متغیرتعهد بان. 69
نمودار 4-6 :هیستوگرام متغیرکیفیت ارتباطات. 70
نمودار4-7: هیستوگرام متغیر توانایی بانک در مدیریت تعارض. 71
نمودار 4-8 : هیستوگرام متغیر بازاریابی رابطه مند. 72
نمودار 4-9 : هیستوگرام متغیر وفاداری مشتری. 73
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل1-1:مدل تحقیق(دوبیسی،2007). 10
شکل 2-1: ارتباط بین وفاداری به یک نام تجاری و میزان مصرف (اسماعیل پور، 1384 ، 64 ). 23
شکل 2-2 :منحنی طول عمر رابطه(palmer , 2000 , 32). .29
شکل2-3 مدل بازاریابی رابطه مند را که توسط مورگان وهانت (1994) 43
شکل2-4: فرآیند پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری. 45
جهانی شدن، مستلزم آگاهی است و آگاهی جز از طریق مطالعه و پژوهش مستمر حاصل نمی گردد. با یک برنامه ریزی درست و موشکافانه به این نتیجه دست خواهیم یافت که یکی از اساسی ترین مقولاتی که نیازمند پژوهش است، مقوله بانک و خدمات بانکداری است که نتایج آن وفاداری و عدم وفاداری مشتریان بانکی را به همراه دارد. مساله بانکداری به عنوان بازوی مالی دولت در تجهیز منابع، زمینه های مساعدتری را جهت توسعه اقتصادی فراهم می آورند. همچنین وجود رقابت در بین موسسات و بنگاهها برای کسب سهم بیشتر از بازار و تلاش مشتریان برای رسیدن به رضایتمندی بیشتر موجب شده است که هم بنگاهها به دنبال کسب موقعیت ممتاز در بازار باشند و هم مشتریان در پی یافتن سرنخ هایی برای رسیدن به بهترین تامین کنندگان.
در جهان امروز ، تغییرات به سرعت در بخش خدمات رخ می دهد. این تغییرات هم بر ساختار صنعت و هم بر ماهیت رقابتی ان تاثیر می گذارد. امروزه برای دستیابی به موفقیت در یک بازار تکنولوژی محور، پیچیده و رقابتی محققین به یافتن موارد کلیدی برای وفادار ساختن مشتریان مشتاق شده اند. یکی از موارد کلیدی، نفوذ در روابط مشتری با سازمان برای دستیابی به اطلاعات مزیتی در مورد مشتریان است که بدین وسیله درک بهتری از نیازهای آنان حاصل می شود و نتیجه آن ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است. عصر کنونی دوره تحولات شتابنده و غیر قابل پیش بینی است. بنابراین پایبند بودن به استراتژی های امروز خطرناک است. در اغلب موارد مشتریان وفادار برای موفقیّت کسب و کار حیاتی می باشند چراکه جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود بوده و در اکثر تحقیقات صورت گرفته به وسیله بسیاری از نویسندگان، پیشنهاد شده است که از مشتریان وفادار به عنوان یک دارایی رقابتی استفاده شود و یکی از راه های تقویت این امر از طریق ایجاد یک رابطه همکاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران می باشد. (حیدرزاده،1385،29)
امروز تنها سازمان هایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسبی برخوردارند که محور اصلی فعالیت خود را ،تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان قرار داده اند.(کزازی، 1378،21)
تغییرات زیاد در زمینه بازاریابی،موجب شده بازاریابی رابطه ای جایگزین بازاریابی سنتی مبتنی بر عناصر آمیخته بازاریابی گردیده است. استراتژی بازاریابی رابطه ای مبتنی بر ایجاد، توسعه و حفظ ارتباط با خریداران می باشد.(حبیبی، 1385،23) ماهیت صنعت بانکداری ایجاب می کند که در راستای مشتری مداری و حفظ مشتریان حرکت نمایند، زیرا دوام و بقای آن ها بستگی به مشتریانشان دارد و هر قدر بتوانند مشتریان فعلی خود را حفظ کنند، موفق تر خواهند بود. از این رو به کارگیری و ابداع استراتژی ها و راهکارهای مناسب جهت جذب و نگهداری مشتری در صنعت بانکداری، سودآوری و بقاء آن ها را در بلند مدت تضمین می کند.
و......