بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیات

پایان نامه کارشناسی ارشد

 

عنوان:

بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیات


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 118  صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

چکیده 1

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-     مقدمه. 3

1-2-     بیانمسأله. 4

1-3-     اهمیتوضرورتانجامتحقیق.. 5

1-4-     اهدافتحقیق.. 6

1-5-     فرضیههایتحقیق.. 7

1-6-     سؤالهایتحقیق.. 7

1-7-     مدلتحقیق.. 8

1-8-     جنبهجدیدبودنونوآوریتحقیق.. 8

1-9-     تعاریفمتغیرهاواصطلاحاتتحقیق.. 9

1-10-   ساختارتحقیق.. 9

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1-     مقدمه. 12

بخشاول: مبانینظریمسئولیتپذیریاجتماعی.. 13

2-2-     تعاریفمسئولیتاجتماعی.. 13

2-3-     تعاریفسازمانهاازمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-     دیدگاهتاریخیوفلسفیدرخصوصمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-1-    تاریخچهمسئولیتاجتماعی.. 15

2-4-2-    رویکردهایمسئولیتاجتماعی.. 17

2-4-3-    مبانیفلسفیدیدگاههایمسئولیتاجتماعی.. 17

2-5-     دلایلموافقینومخالفینمسئولیتاجتماعیسازمان. 18

2-5-1-    دلایلموافقینمسولیتاجتماعی.. 18

2-5-2-    دلایلمخالفینمسولیتاجتماعی.. 19

2-6-     ابعادمسئولیتاجتماعیسازمانها: 20

2-7-     ابعادسهگانهمسئولیتاجتماعیدرسطحکلان. 22

2-7-1-    مسئولیتاقتصادی.. 23

2-7-2-    مسئولیتاجتماعی.. 23

2-7-3-    مسئولیتزیستمحیطی.. 24

2-8-     چارچوبهایارائهشدهدرمسئولیتاجتماعی: 24

2-8-1-    مدلسهسطحیوود. 24

2-8-2-    مدلمسئولیتاجتماعیدیویس: 25

2-8-3-    مدلکارول. 26

2-8-4-    مدلذینفعان. 27

2-8-5-    مدل 5 بعدیتعهدیکلیدیمککنزی : 28

2-9-     اصولدهگانهمسئولیتاجتماعی.. 30

2-10-   ازتعهدتامسئولیتاجتماعی.. 32

2-11-   استراتژیهایانجاممسئولیتاجتماعی.. 33

2-11-1-   استراتژیواکنشی.. 34

2-11-2-   استراتژیتطبیقی.. 34

2-11-3-   استراتژیاثرگذار. 34

2-12-   پیامدهاومنافعمسئولیتپذیریاجتماعی.. 34

بخشدوم: مبانینظریتمکینمالیاتی.. 37

2-13-   تعریفوانواعمالیات.. 37

2-14-   فرهنگمالیاتی.. 39

2-15-   تمکینمالیاتی.. 42

2-16-   خودتشخیصی.. 43

2-17-   اطلاعرسانی.. 43

2-18-   مدیریتوبهبودتمکین.. 43

2-19-   محیطمتغیرولزومرویکردهایجدیدرفتاری.. 44

2-20-   تحلیلرفتارهایتمکین.. 45

2-21-   شناختتأثیراتسیستممالیاتی.. 45

2-22-   خوداظهاریوتمکینمالیاتی.. 47

2-23-   وضعیتخوداظهاریدرایران. 50

بخشدوم- پیشینهتحقیق.. 53

2-24-   پیشینهداخلیتحقیق.. 53

2-25-   پیشینهخارجیتحقیق.. 54

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1-     مقدمه. 57

3-2-     روششناسیتحقیق.. 57

3-3-     متغیرهایتحقیق.. 58

3-4-     روشوابزارگردآوریاطلاعات.. 58

3-5-     جامعهآماریتحقیق.. 58

3-6-     نمونهآماری.. 58

3-7-     روشنمونهگیری.. 59

3-8-     قلمروتحقیق.. 59

3-9-     ابزارسنجش… 60

3-9-1-    بخشسنجشمسئولیتاقتصادی.. 61

3-9-2-    بخشسنجشمسئولیتقانونی.. 62

3-9-3-    بخشسنجشمسئولیتاجتماعی.. 62

3-9-4-    بخشسنجشمسئولیتاخلاقی.. 62

3-9-5-    بخشسنجشتمکینمالیاتی.. 62

3-10-   اعتبارورواییابزارتحقیق.. 63

3-10-1-   رواییپرسشنامه. 63

3-10-2-   پایاییپرسشنامه. 63

3-11-   روش‌هایتجزیهوتحلیلاطلاعات.. 64

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1-     مقدمه. 67

4-2-     آمارتوصیفی.. 68

4-2-1-    جنسیت… 68

4-2-2-    سن.. 69

4-2-3-    وضعیتتأهل.. 70

4-2-4-    تحصیلات.. 71

4-2-5-    نوعکسبوکار. 72

4-2-6-    میزانمالیاتدهیدرسال. 73

4-2-7- موقعتحویلاظهارنامهبهادارهکلامورمالیاتی.. 74

4-2-8-    شاخصهایتوصیفیمؤلفههایپژوهش… 75

4-3-     آماراستنباطی.. 76

4-3-1-    آزمونکلموگروف-اسمیرنوف.. 76

4-3-2-    آزمونهمبستگیپیرسون. 77

4-3-3-    نتایجبرازشمدلرگرسیونی.. 78

4-3-4-    آزمونفریدمن.. 83

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1-     مقدمه. 86

5-2-     فرآیندتحقیق.. 86

5-3-     نتیجهگیری.. 87

5-3-1-    نتیجهگیریازفرضیهاصلی.. 87

5-3-2-    نتیجهگیریازفرضیههایفرعی.. 88

5-3-3-    یافتههایجانبی.. 90

5-4-     پیشنهادات.. 90

5-4-1-    پیشنهاداتمبتنیبرنتایجپژوهش… 90

5-4-2-    پیشنهاداتبرایپژوهشگرانآتی.. 91

5-5-     موانعومحدودیتهایپژوهش… 91

پیوستهاوضمائم. 93

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                           صفحه

جدول 2-1: دلایلموافقینومخالفینمسئولیتاجتماعیسازمان. 20

جدول 2-2:اختلافمسئولیتوپاسخگوییاجتماعی.. 33

جدول 3-1: متغیرهایجمعیتشناختیپرسشنامه. 61

جدول 3-2:طیفلیکرت.. 61

جدول 3-3:بخشمسئولیتاقتصادی.. 62

جدول 3-4:بخشمسئولیتقانونی.. 62

جدول 3-5:بخشمسئولیتاجتماعی.. 62

جدول 3-6:بخشمسئولیتاخلاقی.. 62

جدول 3-7 بخشتمکینمالیاتی.. 63

جدول 3-8-:آلفایکرونباخپرسش‌نامه‌ها 64

جدول 4-1: فراوانیودرصدفراوانیجنسیتآزمودنیها 68

جدول 4-2 : فراوانیودرصدفراوانیسنآزمودنیها 69

جدول 4-3: فراوانیودرصدفراوانیوضعیتتأهلآزمودنیها 70

جدول 4-4 : فراوانیودرصدفراوانیتحصیلاتآزمودنیها 71

جدول 4-5 : فراوانیودرصدفراوانینوعکسبوکارآزمودنیها 72

جدول 4-6 : فراوانیودرصدفراوانیمیزانمالیاتدهیآزمودنیها 73

جدول 4-7 : فراوانیودرصدفراوانیموقعتحویلاظهارنامهآزمودنیها 74

جدول 4-8: شاخصهایتوصیفیمولفههایپژوهش… 75

جدول 4-10: نتایجآزمونهمبستگیپیرسون. 77

جدول 4-11 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینمسئولیتپذیریاجتماعیوتمکینمالیاتی.. 78

جدول 4-12 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعدقانونیوتمکینمالیاتی.. 79

جدول 4-13 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداقتصادیوتمکینمالیاتی.. 80

جدول 4-14 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداخلاقیوتمکینمالیاتی.. 81

جدول 4-15 : نتایجبرازشمدلرگرسیونیبینبعداجتماعیوتمکینمالیاتی.. 82

جدول 4-16: نتایجآزمونرتبهبندیفریدمن.. 83

فهرست شکل ها

عنوان                                                                                                           صفحه

 

شکل 1-1: مدلتحقیق.. 8

فهرست نمودار ها

عنوان                                                                                                           صفحه

نمودارشماره 2-1): ابعادمسئولیت… 22

نمودارشماره 2-2): ابعادسهگانهمسئولیتاجتماعیدرسطحکلان. 23

نمودار 2-3): مدل 5 بعدیتعهدیکلیدیمککنزی.. 28

نمودار2-4): ابعادCSR.. 31

نمودار 2-5): سطوحدرگیریاجتماعی.. 32

نمودار 2-6-). مدلاثراتکلیرعایتمسئولیتاجتماعیشرکتی.. 35

نمودار 4-1: توزیعجنسیتیآزمودنیها 68

نمودار 4-2: توزیعسنیآزمودنیها 69

نمودار 4-3: توزیعوضعیتتأهلآزمودنیها 70

نمودار 4-4: توزیعمیزانتحصیلاتآزمودنیها 71

نمودار 4-5: توزیعنوعکسبوکارآزمودنیها 72

نمودار 4-6: توزیعمیزانمالیاتدهیسالانهآزمودنیها 73

نمودار 4-7: توزیعموقعتحویلاظهارنامهآزمودنیها 74

-       مقدمه

مسئولیت اجتماعی، فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان ها در آن فعالیت دارند. در واقع مسئولیت اجتماعی رویکرد متعالی به کسب و کار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مد نظر قرار می دهد و هدف اصلی آن گرد هم آوردن تمامی بخش ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با یکدیگر است تا از یک سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیط زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار شود (احمدی زاده، 1387). مسئولیت اجتماعی حاکمیت اخلاق را به دنبال دارد، یعنی در چارچوب مسئولیت اجتماعی سازمان کارهایی را که برای جامعه خوب و مفید و مناسب است انجام داده و از اموری که برای اجتماع می تواند زیان آور باشد دوری می کند (عظیمی، خاک تاریک، 1387).

از طرفی نظام مالیاتی از پایه های قوام و پیشرفت نظام اقتصادی کشور است، هیچ سیاست و نظامی درسیستم اقتصادی پایدارتر و قدیمی تر از نظام مالیاتی نیست. طرح جامع مالیاتی که سالهاست در سازمان امورمالیاتی کشوردر دست بررسی است نیز به این موضوع پرداخته است اما تا کنون به نتایج قابل قبول  دست نیافته است. لذا در این پژوهش قصد داریم تا به بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مالیاتدر اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم.

در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته می شود. ابتدا مساله اصلی تحقیق بیان می گردد، سپس اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق، سوالاتو فرضیه های تحقیق،مدل تحقیق، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق و تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز ساختار تحقیق ذکر شده است.

1-2-       بیان مسأله

از زمانی­که ارتباط بین نقش­های اجتماعی، سیاسی، محیطی، اقتصادی در تجارت رو به افزایش گذاشته است، سازمان­ها با پویایی­های جدیدی مواجه شده­اند. چالشی که سازمان­ها با آن روبرو هستند این است که آن‌ها باید هم­زمان به افزایش سودآوری و پاسخ‌گویی به انتظارات اجتماعی جدید و سپس  مدیریت هم­زمان این دو پیامد به ظاهر متناقض که نیازمند توسعه استراتژی­های کاربردی است و اثرات مثبتی هم بر جامعه و هم بر سازمان دارد، دست یازند. پیاده­سازی مسؤولیت اجتماعی در سطح شرکت، از جمله سازوکارها و یا راهبردهای مؤثر در این خصوص است. در واقع امروزه شرکت ها علاوه بر انجام وظایف سنتی خود به انجام فعالیت­های دیگری نیز مکلف شده­اند که هدف این فعالیت­ها، پاسخ‌گویی به انتظارات جامعه است و از آن به عنوان مسؤلیت اجتماعی شرکت یاد می­شود. در این دوران، مدیریت مؤثر، مدیریتی است که از محدوده اندیشه شرکت خود را رها ساخته و به جامعه و محیط­های وسیعتری می اندیشد، چرا که نه شرکت‌ها می­توانند خود را از جامعه جدا کنند و نه جامعه می­تواند بدون شرکت ها تداوم یابد (مهریکارنامی،1387).

شرکت های کنونی علاوه بر اینکه به لحاظ عملکرد مالی ارزیابی می شوند از جنبه مسئولیت اجتماعی نیز مورد سنجش قرار می گیرند. گزارشگری سنتی عملکرد شرکت ها که مشتمل بر تراز نامه، صورت سود و زیان و گزارش هیئت مدیره می شود، ابزاری نیست که قادر به اندازه گیری انتظارات جامعه از شرکت ها باشد. در مقابل مفهوم گزارشگری جامع طرح شده که در برگیرنده گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت به همراه گزارش عملکرد در یک سند است. به طوری که امروزه گزارشگری جامع نقش مهمی در اداره امور مالیاتی یافته و رفته رفته استانداردهای افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها در این مراکز الزامی می شود (حیدری، 1390).

لذا زمانی که منافع شرکت ها و منافع عمومی در تضاد باشد تمرکز روی مسئولیت اجتماعی، اقدامات مؤثر برای بالا بردن رفاه اجتماعی را به تأخیر خواهد انداخت و از آنجائی که انتظار می رود شرکت ها برای رسیدگی با مشکلات راه حلی ارائه دهند، راه حل های واقعی نادیده گرفته می شود (عسکری نصب، 1390).

در کشور ما به جهات گوناگون تاریخی و مذهبی پرداخت مالیات، با اکراه و اجبار همراه بوده است و مردم به دلایل گوناگون از مالیات می گریزند و سعی در کتمان درآمدهای خود می کنند و در اعلام به موقع آن با واحدهای مالیاتی همکاری لازم را نمی نمایند. میزان همکاری مؤدیان با نظام مالیاتی و تمایل آن به پرداخت مالیات به درجه رشد اجتماعی و اعتقاد مردم نسبت به رسالت این نظام بستگی دارد (خان جان، 1384). با توجه به مطالب بیان شده، در این تحقیق بر آن خواهیم بود که به مطالعه و بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها و تمکین مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران بپردازیم که در این راستا به اهمیت و ضرورت این مطالعه می پردازیم.

دانلود فایل

بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تامین اجتماعی

پایان نامه کارشناسی ارشد


بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تامین اجتماعی


با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 129  صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست

عنوان                                                                                                                                      صفحه

فصل اول کلیات.. 4

1-1 -مقدمه.. 5

1-2-  بیان مسأله.. 5

1-3-  اهمیت و ضرورت.. 7

1-4-  فرضیه های پژوهش.. 8

1-5- اهداف پژوهش.. 8

1-6- روش گرد آوری داده ها.. 9

1-7- روش تحقیق.. 9

1-8- متغیر های تحقبق.. 9

1-9- تعاریف واژه ها و اصطلاحات.. 9

فصل دوم ادبیات تحقیق.. 12

2-1- مقدمه.. 13

2-2- معنویت و سازمان.. 13

2-3- معنویت چیست.. 15

2-4- معنویت گرایی در قرآن.. 16

2-5- رابطه میان دین و معنویت.. 27

2-6- معنویت در کار.. 29

2-7- پیش فرض های معنویت در محیط کار.. 32

2-8- ابعاد معنویت در محیط کار.. 34

2-9- مفهوم معنویت در اسلام و مسیحیت و تفاوت های آن.. 35

2-10- مفهوم معنویت.. 36

2-11- منبع معنویت.. 37

2-12 تحریف در مسیحیت.. 37

2-13 معنویت در غرب.. 39

2-14-رفتار شهروندی سازمانی.. 42

2-15- مفهوم رفتار شهروندی سازمانی.. 42

2-16– تعاریف رفتار شهروندی سازمانی.. 44

2-17- انواع  رفتار شهروندی سازمانی.. 44

2-18- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 45

2-19- عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 47

2-20- سیستم های تشویق رفتار شهروندی سازمانی.. 49

2-21- پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی.. 51

2-22- معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی.. 53

2-23-چارچوب مفهومی تحقیق.. 59

فصل سوم روش تحقیق.. 60

3-1- مقدمه.. 61

3-2- روش تحقیق.. 61

3-3- جامعه آماری.. 62

3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 62

3-5- روش جمع آوری اطلاعات.. 62

3-6 ابزار اندازه گیری.. 63

3-7 شیوه اجرای پژوهش.. 64

3-8 متغیرها ی تحقیق.. 64

3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها.. 67

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها.. 69

4-1- مقدمه.. 70

4-2-توصیف جمعیت شناختی.. 70

4-3- توصیف گویه ها.. 73

4-4- توصیف متغیر ها.. 80

4-5- آزمون فرضیه های تحقیق.. 80

فصل پنجم نتیجه گیری  وپیشنهادات.. 87

5-1- مقدمه.. 88

5-2- خلاصه تحقیق.. 88

5-3- مقایسه نتایج تحقیق با یافته ها و تحقیقات پیشین.. 89

5-4- نتیجه گیری از فرضیه ها.. 91

5-5- بحث و تفسیر یافته های تحقیق.. 94

5- 6- محدودیت های تحقیق.. 95

5-7- پیشنهادات.. 96

منابع.. 100

پیوست.. 103

 

 

 

فصل اول کلیات

 

 

 

1-1 مقدمه

قلمرو مدیریت و سازمان چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی ، اخیرا تحت تاثیر نیرویی قدرتمند تحت عنوان معنویت قرار گرفته  که اگر به درستی اداره و هدایت  شود ، به نظر می رسد ظرفیت لازم برای منجر شدن به ژرف ترین تشریک مساعی ، نه تنها در زمینه های حرفه ای ، بلکه  زمینه لازم برای بروز انسانیت تمام عیار را دارا می باشد . اگر چه تا چند دهه قبل ، باور غالب بر این بود که این نیروی عظیم برای جهان مدیریت و بازرگانی مناسب نیست ؛ و هم چنین این موضوع منحصرا در ادبیات عامه پسند مورد بحث و گفت گو قرار می گرفت ، اما اکنون به عنوان موضوع پژوهش های دانشگاهی و علمی به طور جدی مطرح است . این نیروی قدرتمند چنان بر اصول مدیریت و بازرگانی پرتو افکنده و نظریه های آن را تحت تاثیر قرار داده است که از نظر برخی از صاحب نظران به عنوان یک تحول و پیشرفت اساسی در حوزه مدیریت و بازرگانی شمرده می شود.

به رغم انتقادات و تردیدها در زمینه های تجربی و نظری ، روند رو به رشد تحقیق و پژوهش درباره این موضوع در میان دانشگاهیان ، پژوهشگران ، مشاوران و نظریه پردازان علم مدیریت و سازمان غیر قابل انکار است ؛ تا جایی که سازمان های مدیریتی حرفه ای ، همچون آکادمی مدیریت و آکادمی بین المللی رشته های بازرگانی در سال 2001 این حوزه مطالعاتی  را به رسمیت شناختند. (روجاس،2001(

2-1بیان مسأله:

زندگی بدون کار بی معنی می شود ، اما کار بی روح ، زندگی را تباه کرده و می میراند، لذا مردم علاقه دارند که معنویت را نه تنها در امور شخصی بلکه در محیط کار و سایر سطوح زندگی تجربه کنند . معنویت در کار نیرویی الهام بخش و برانگیزاننده جهت جستجوی مداوم برای یافتن هدف و معنا در زندگی کاری ، درک عمیق و ژرف از ارزش کار، زندگی ، پهناوری عالم هستی ، موجودات محیط طبیعی و مظام باور شخصی است. (ضیایی و همکاران،1387،ص،37)   به بیانی دیگر، معنویت در کار تلاش در جهت ایجاد حساسیت نسبت به ارتباط فرافردی ،درون فردی، میان فردی و برون فردی در زندگی کاری به منظور بالندگی شخصی در رسیدن به تعالی انسانی و الهی است (عابدی جعفر و رستگار،1386،ص،109(

آرمنیو رگو و مگیول پینا معنویت را در پنج بعد می دانند که این پنج بعد : هم راستایی ارزش ها ی فردی و سازمانی ، فرصت هایی برای زندگی درونی، حس مشترک با جامعه ، حس لذت بردن از کار می باشد. متغیر دیگر این پژوهش ، رفتار شهروندی سازمانی می باشد که همانند مهنویت در محیط کار در چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در واقع از حوزه خصوصی وارد حوزه عمومی شده است.

رفتارهای شهروندی سازمانی یا همان رفتارهای فراتر از وظیفه کارکنان به رغم تاثیر آشکار بر عملکرد سازمان ها، در گذشته عمدتا نادیده گرفته می شدند .  در واقع در تعابیر اولیه این رفتارها خارج از حوزه شغل ملاحظه می شدند( بین استوک . دیگران، 2003) اکثر تحقیقات در زمینه رفتار شهروندی سازمانی، بر پیش بینی عوامل ایجاد کننده این رفتارها متمرکز بوده اند . در این زمینه ، متغیر هایی همچون رضایت شغلی، تعهد سازمانی، هویت سازمانی، عدالت سازمانی، اعتماد، انواع رهبری، روابط رهبر پیرو و تامین اجتماعی گرگان به عنوان عوامل ایجاد کننده رفتار شهروندی سازمانی مطرح شده اند (پودساکوف و دیگران،2001(

ما عقیده داریم یکی از متغیر هایی که تاکنون در این زمینه مورد غفلت واقع شده است، معنویت در محیط کار می باشد که دارای توان بالقوه فراوانی جهت اثر گذاری بر متغیر های سازمانی و احتمالا رفتار شهروندی سازمانی میباشد . درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز توافق واحدی میان محققان وجود ندارد. برای مثال ابعادی نظیر رفتارهای کمک کننده، رادمردی و گذشت ، وفاداری سازمانی ، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان ، توسعه فردی ، ادب و ملاحظه ، رفتار مدنی ، نوع دوستی تامین اجتماعی گرگان در تحقیقات مختلف به عنوان رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته اند. پنج بعدی که بیشتر مورد توجه محققان بوده اند عبارتند از : نوع دوستی ، وظیفه شناسی ، فضیلت شهروندی ، جوانمردی ، احترام و تکریم . این پنج بعد از سوی ارگان مطرح شدند و در سال های بعد  مورد توجه دیگر محققان قرار گرفته است .

امروزه کارکنان زیادی در محیط کارشان احساس نارضایتی ، بی قراری و عدم امنیت  دارند. موریس معتقد است رضایت شغلی ، اعتماد و اخلاق کاری در بسیاری از محیط های کاری نا یاب شده است . بسیاری از اقدامات سازمان ها برای تغییر و  بهبود در دو دهه اخیر از قبیل کوچک سازی ، مهندسی مجدد، تعلیق ، اخراج از کار و موجب تضعیف روحیه و نوعی سردر گمی معنوی کارکنان شده است . در واقع این اقدامات که مبتنی بر پارادایم مکانیستی و عقلایی  مدرن بوده اند، نتوانسته اند خواسته های کارکنان را برآورده سازند. جهانی شدن، حرکت به سمت سازمان های دانشی ، رشد تقاضای کارکنان برای محیط های غنی و پرورش دهنده و نیز کار معنا دار ، این فشارها را بیشتر کرده است . در حقیقت به نظر می رسد کارکنان در مشاغل خود به دنبال چیزی بیش از تنها پاداش های اقتصادی هستند

معنویت در سازمان امر نوپایی است که می تواند نیرویی قدرتمند  و ژرف را برای زندگی به ارمغان آورد . این نیروی قدرتمند زمانی حاصل می شود که زندگی کاری با زندگی معنوی کارکنان پیوند بخورد . با چنین نیرویی کارکنان تقریبا با هزاران ساعت کاری ، می توانند کاری لذت بخش تر، متوازن تر ، معنا دار تر داشته باشند.

بعضی محققان عقیده دارند که نوعی تنش اساسی بین اهداف عقلایی و تکامل  معنوی  در سرتا سر محیط های کاری به وجود آمده است . گریگوری پیرس مدیر انتشاراتی و و موسس سازمان رهبران کسب و کار برای کمال، اخلاق و عدالت بیان می کند : ”  ما اغلب زمان زیادی را برای کار کردن صرف می کنیم ، شرم آور است اگر خدا را در آنجا نیابیم  ”

محققان معتقدند تشویق معنویت در محیط های کاری مزایای فراوانی دارد ، مزایایی که سازمان با بهره گیری از آنها به  بهبود بهره وری  و افزایش عملکرد کارکنان و بهبود رفتار شهروندی سازمانی می رسد . در جامعه اسلامی ما ، نماد های مذهبی فراوانی وجود دارد که در  سازمان ها  و ادارات دولتی نیز پیاده می شوند ، ما عقیده داریم که یکی از متغیر هایی که تاکنون در این زمینه مورد غفلت واقع شده معنویت  در محیط کار می باشد که دارای توان بالقوه فراوانی جهت اثر گذاری بر متغیر های سازمانی و احتمالا رفتار شهروندی سازمانی می باشد .

لذا مساله این تحقیق ، بررسی آثار و پیامد های نمادهای معنوی- اسلامی بر رفتار شهروندی کارکنان در چارچوب قواعد علمی پژوهش است  ، حال با توجه به مطالب بیان شده برای محقق این سوال مطرح است : آیا بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی  سازمانی کارکنان تامین اجتماعی گرگان  رابطه معنا داری وجود دارد ؟


پایان نامه بهمراه پرسش نامه + تعداد  رفرنس بالا

و......


دانلود فایل