پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 180 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
چکیده………………………………………. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه………………………………….. 3
1-2) بیان مسأله……………………………… 4
1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق………………………. 6
1-4) اهداف تحقیق…………………………….. 8
1-5) سؤالات تحقیق…………………………….. 8
1-6) چارچوب نظری تحقیق……………………….. 9
1-7) فرضیه های تحقیق…………………………. 10
1-8) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق…. 10
1-8-1) هوش هیجانی……………………………. 10
1-8-2) عدالت سازمانی…………………………. 12
1-8-3) تمایل به ترک شغل …………………….. 13
1-9) قلمرو تحقیق…………………………….. 14
1-9-1) قلمرو موضوعی………………………….. 14
1-9-2) قلمرو زمانی…………………………… 14
1-9-3) قلمرو مکانی…………………………… 14
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: هوش هیجانی………………………….. 16
2-1-1) مقدمه………………………………… 17
2-1-2) تعاریف و مفاهیم هوش هیجانی……………… 17
2-1-3) سیر تحولی هوش هیجانی…………………… 20
2-1-4) اهمیت هوش هیجانی………………………. 22
2-1-5) رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی………….. 24
2-1-6) مدلهای هوش هیجانی……………………… 25
2-1-7) انواع هوش هیجانی( فردی و اجتماعی)……….. 33
2-1-8) رابطه بین هوش هیجانی و شخصیت……………. 33
2-1-9) آموزش هوش هیجانی………………………. 34
2-1-10) روشهای عملی افزایش هوش هیجانی………….. 36
2-1-11) مهارتهای هوش هیجانی………………….. 38
بخش دوم: عدالت سازمانی……………………….. 40
2-2-1) مقدمه………………………………… 41
2-2-2) تعاریف و مفاهیم عدالت سازمانی…………… 41
2-2-3) سیر تکامل و تحول عدالت سازمانی ………… 43
2-2-4) ابعاد عدالت سازمانی……………………. 45
2-2-5) تبعات عدالت سازمانی……………………. 53
2-2-6) عوامل موثر بر درک عدالت………………… 58
2-2-7) عوامل ایجاد کننده بی عدالتی…………….. 59
2-2-8) عدالت در سازمانها……………………… 60
2-2-9) نقش عدالت سازمانی در وظایف مدیریت……….. 63
2-2-10) آثار بی عدالتی و تبعیض در سازمان……….. 65
2-2-11) راهکارهای ارتقاء عدالت در سازمان……….. 66
2-2-12) موانع تحقق عدالت در سازمان…………….. 69
بخش سوم: نگرش شغلی (با تأکید بر ترک شغل)……….. 74
2-3-1) مقدمه………………………………… 75
2-3-2) تعاریف و مفاهیم نگرش شغلی………………. 75
2-3-3) جایگاه نگرش شغلی در مباحث رفتار سازمانی….. 77
2-3-4) راهکارهای تغییر نگرش شغلی………………. 77
2-3-5) تأثیر باورها بر نگرش شغلی و باز مهندسی آن… 78
2-3-6) ابعاد نگرش شغلی……………………….. 79
2-3-7) عوامل موثر بر نگرش شغلی………………… 82
2-3-8) انواع نگرش شغلی……………………….. 91
2-3-9) تعاریف و مفاهیم تمایل به ترک شغل……….. 91
2-3-10) انواع ترک شغلها………………………. 93
2-3-11) مدلهای ترک شغل……………………….. 96
2-3-12) عوامل مرتبط با ترک خدمت……………….. 97
2-3-13) معایب و مزایای ترک خدمت……………….. 102
بخش چهارم: پیشینه تحقیق………………………. 104
2-4-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور……………. 104
2-4-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور…………. 107
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه………………………………….. 112
3-2) روش تحقیق………………………………. 113
3-2-1) جامعه و نمونه آماری……………………. 113
3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها……………….. 114
3-3-1) پرسشنامه هوش هیجانی……………………. 114
3-3-2) پرسشنامه عدالت سازمانی…………………. 114
3-3-3) پرسشنامه تمایل به ترک شغل………………. 114
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری………….. 114
3-4-1) روایی………………………………… 115
3-4-2) پایایی……………………………….. 115
3-5) روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………. 116
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1) مقدمه………………………………….. 118
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…… 119
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق…………………….. 122
4-4) بررسی نرمال بودن متغیرهای اصلی تحقیق………. 127
4-5) بررسی مدل تحقیق…………………………. 128
4-5-1) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد استاندارد….. 128
4-5-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری….. 129
4-5-3) بررسی شاخصهای معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق 130
4-6) آزمون فرضیات……………………………. 131
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه………………………………….. 134
5-2) نتایج آمار توصیفی……………………….. 134
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان …………………… 134
5-2-2) توصیف متغیر تمایل به ترک شغل……………. 134
5-2-3) توصیف متغیر هوش هیجانی…………………. 134
5-2-4) توصیف متغیر عدالت سازمانی………………. 135
5-3) نتایج آزمون فرضیهها……………………… 135
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق…………… 137
5-5) محدودیتهای تحقیق………………………… 138
5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده……………… 138
فهرست منابع…………………………………. 140
پیوست………………………………………. 147
فهرست جداول
جدول 2-1): ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده مدلهای سه گانه هوش عاطفی 29
جدول 2-2): مهارتهای هوش هیجانی………………… 34
جدول 2-3): ابعاد و مولفههای عدالت سازمانی………. 38
جدول 2-4): پیشینه تحقیق………………………. 109
جدول 3-1): آلفای کرانباخ……………………… 116
جدول 4-1): توصیف جنسیت پاسخ دهندگان……………. 119
جدول 4-2): توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان…………… 120
جدول 4-3): توصیف سن پاسخ دهندگان………………. 121
جدول 4-4): توصیف متغیر تمایل به ترک کار………… 122
جدول 4-5): توصیف متغیر هوش هیجانی……………… 123
جدول 4-6): توصیف ابعاد هوش هیجانی……………… 124
جدول 4-7): توصیف متغیر عدالت سازمانی…………… 125
جدول 4-8): توصیف ابعاد عدالت سازمانی…………… 126
جدول 4-9): آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق 127
جدول 4-10): شاخصهای معنی داری و برازش مدل………. 130
فهرست نمودار
نمودار 4-1): نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان…. 119
نمودار 4-2): نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان…. 120
نمودار 4-3): نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان…….. 121
نمودار 4-4): هیستوگرام متغیر تمایل به ترک کار…… 122
نمودار 4-5): هیستوگرام متغیر هوش هیجانی……….. 123
نمودار 4-6): نمودار راداری ای میانگین ابعاد هوش هیجانی 124
نمودار 4-7): هیستوگرام متغیر عدالت سازمانی…….. 125
نمودار 4-8): نمودار راداری میانگین ابعاد عدالت سازمانی 126
نمودار 4-9): آزمون مدل تحقیق (حالت اعداداستاندارد). 128
نمودار 4-10): آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری) 129
فهرست اشکال
شکل 1-1): مدل مفهومی تحقیق……………………. 9
شکل 2-1): مفهوم هوش هیجانی……………………. 20
شکل 2-2): ارتباط هوش هیجانی با شخصیت…………… 34
شکل 2-3): عوامل موثر بر عدالت سازمانی ادراک شده…. 58
شکل 2-4): تامل مستمر ساختار سازمانی با رفتارهای موید و توسعه دهنده عدالت سازمانی……………………………….. 73
شکل 2-5): اجزای رابطه نگرش- رفتار……………… 81
شکل 2-6): عوامل موثر بر نگرش شغلی……………… 90
شکل 2-7): انواع ترک خدمت……………………… 94
شکل 2-8): ترک خدمت…………………………… 96
شکل 2-9): رابطه ی نگرش ها در رفتار…………….. 98
شکل 2-10): تعامل ترک شغل و رضایت شغلی………….. 100
شکل 2-11): نقش توانایی در فرایند ترک خدمت……….
اﻣﺮوزه ﻣﺰﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، ﻧﻪ در ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻓﻨﺎوری ﺟﺪﻳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ در ﺑﺎﻻ ﺑﻮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﻣﻴﺰان وابستگی ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ترک شغل ﭼﻪ در ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﻲ و ﭼﻪ در ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ اﻫﻤﻴﺖ زﻳﺎدی دارد. ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺻﺮﻓﺎً ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺟﻮش دادن آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن و اﻳﺠﺎد ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻓﺮد و ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ اﻓﺮادی ﻛﻪ ﺳﺎلﻫﺎ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻲﻣﺎﻧﻨﺪ، وﻟﻲ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺎﻧﺪن آﻧﻬﺎ اﺟﺒﺎر اﺳﺖ و در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎری از دوش ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﻤﻲدارﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ اﮔﺮ ﻓﺮﺻﺖ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺎر ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﺑﺮ دوش ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ. ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ وﻓﺎدار و ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ اﻫﺪاف و ارزشﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﺎضر ﺑﺎﺷﺪ ﻓﺮاﺗﺮ از وﻇﺎﻳﻒ ﻣﻘﺮر در ﺷﺮح ﺷﻐﻞ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻨﺪ، ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ در اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد. وﺟﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺮوﻳﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﭘﺎﻳﻴﻦ آﻣﺪن ﻧﺮخ ﻏﻴﺒﺖ، ﺗﺄﺧﻴﺮ و ﺗﺮک ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻲﺷﻮد، ﺑﻠﻜﻪ وﺟﻬﻪ و اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎزﻣﺎن را در اﺟﺘﻤﺎع ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻠﻮه ﻣﻲدﻫﺪ و زﻣﻴﻨﺔ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﺔ آن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورد (جوردن و همکاران [1]، 2013). در واقع نیروی انسانی یک از با اهمیت ترین منابع سازمان جهت تحقق اهداف محسوب میگردد. لذا سازمانها به دنبال برنامهریزیهای مناسب به منظور جذب و نگهداری نیروی انسانی کارا، میباشند. عوامل مختلفی در کارایی نیروی انسانی نقش دارند و محققان به دنبال بررسی این عوامل و تاثیر آنها بر روی عملکرد نیروی انسانی میباشند (ونگ لو [2]، 2012). به عبارتی ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ نگرش کارکنان به ترک شغل ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮهوری، ﺑﻬﺒﻮد و اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ارایه ﺧﺪﻣﺎت، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻄﺢ اﻧﮕﻴﺰه ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻋﻼقه ﺑﻴﺸﺘﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ وﻇﺎﻳﻔﺸﺎن، ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ این موضوع ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮده و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ در اﻳﻦ ﺣﻴﻄﻪ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ را در ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﻨﻨﺪ و از آن ﻃﺮﻳﻖ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻄﺢ اﻳﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ در ﺑﻴﻦ اﻓﺮاد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﭙﺮدازﻧﺪ. در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ، ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺑﺴﻴﺎری در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ترک شغل ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ. در این بین ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﺄﻛﻴﺪ داﺷﺘﻪاﻧﺪ و ﻛﻤﺘﺮ ارﺗﺒﺎط اﺑﻌﺎد ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ و رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﻪوﻳﮋه در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ورزﺷﻲ را ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮدهاﻧﺪ (بازوند و همکاران؛ 1392). در اواخر قرن بیستم هوش هیجانی به عنوان عامل تاثیر گذار بر نگرش کارکنان مد نظر قرار گرفته است. چرا که برای کسب موفقیت تنها دارا بودن ظرفیتهای هوش عقلانی قوی کفایت نمیکند. مطالعات نشان می دهد، تعداد زیادی از افراد دارای هوش عقلانی و شناختی بالا نتوانسته اند در زمینه شغلی، ایجاد روابط با دیگران و حتی زمینه های تحصیلی موفق باشند. پس از آن نظر دانشمندان به توانمندیهای دیگری جلب شد که بیشتر از جنس هیجانات بودند تا شناختها. این توانمندی که از این پس هوش هیجانی نامیده می شود به توانایی های آموخته شده ای اشاره دارد که به ما کمک می کند تا احساسات و هیجانات خود را درک کرده و کنترل نماییم تا به نفع ما کار کنند نه بر علیه ما (نظریان و مختاری؛ 1392).
با توجه به اینکه هدف این تحقیق مطالعه رابطه هوش هیجانی و تمایل به ترک شغل است، لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته میشود.
و......
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 120 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………..2
2-1- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………2
3-1- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………….4
4-1- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………..6
1-4-1- هدف اصلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..6
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق …………………………………………………………………………………………………..6
5-1- فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….6
1-5-1- فرضیههای اصلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………….6
1-5-2- فرضیههای فرعی تحقیق ……………………………………………………………………………………………….6
6-1- نوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..7
7-1- روش گردآوری دادهها ……………………………………………………………………………………………………..7
8-1- روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………….8
9-1- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی ………………………………………………………………………………8
1-9-1- هوش معنوی ………………………………………………………………………………………………………………..8
1-9-2- رضایت شغلی ………………………………………………………………………………………………………………8
1-9-3- تعهد سازمانی ………………………………………………………………………………………………………………8
10-1- قلمرو مکانی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………9
11-1- قلمرو زمانی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..9
فصل دوم: ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….11
2-2- هوش معنوی …………………………………………………………………………………………………………………11
2-2-1- هوش ……………………………………………………………………………………………………………………….12
2-2-2- چهارچوب نظری هوش معنوی ……………………………………………………………………………………….13
2-2-3- تعاریف و مفاهیم هوش معنوی ……………………………………………………………………………………….14
2-2-4- ابعاد هوش معنوی ………………………………………………………………………………………………………15
2-2-4-1- الهیات ……………………………………………………………………………………………………………15
2-2-4-2- توجه و آگاهی ……………………………………………………………………………………………….16
2-2-4-3- ادراک فراحسی ……………………………………………………………………………………………..16
2-2-4-4- اجتماع …………………………………………………………………………………………………………..16
2-2-4-5- قوه عقلانی …………………………………………………………………………………………………….16
2-2-4-6- ضربه روحی …………………………………………………………………………………………………..16
2-2-4-7- معنویت دوران کودکی ………………………………………………………………………………….16
2-3- رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………………….16
2-3-1- مفهوم رضایت شغلی ……………………………………………………………………………………………..17
2-3-2- مولفه های رضایت شغلی …………………………………………………………………………………..19
2-3-2-1- میزان پرداخت ………………………………………………………………………………………………..19
2-3-2-2- استقلال کاری …………………………………………………………………………………………………19
2-3-2-3- وظایف کاری …………………………………………………………………………………………………19
2-3-2-4- سیاست های سازمانی …………………………………………………………………………………..19
2-3-2-5- تعامل …………………………………………………………………………………………………………….19
2-3-2-6- شأن و مقام شغلی …………………………………………………………………………………………19
2-4- تعهد سازمانی …………………………………………………………………………………………………………20
2-4-1- مفهوم تعهد سازمانی …………………………………………………………………………………………….20
2-4-2- ابعاد تعهد سازمانی ………………………………………………………………………………………………..23
2-4-2-1- تعهد عاطفی …………………………………………………………………………………………………..23
2-4-2-2- تعهد مستمر …………………………………………………………………………………………………..23
2-4-2-3- تعهد هنجاری …………………………………………………………………………………………………23
2-5- مروری بر تحقیقات صورت گرفته در مورد متغیرهای تحقیق …………………………………………….24
2-5-1- هوش معنوی و رضایت شغلی …………………………………………………………………………………24
2-5-2- هوش معنوی و تعهد سازمانی ………………………………………………………………………………..24
2-5-3- رضایت شغلی و تعهد سازمانی ……………………………………………………………………………..24
2-6- مدل مفهومی پژوهش …………………………………………………………………………………………….25
2-7- جمع بندی و خلاصه فصل دوم ………………………………………………………………………………….26
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………..28
3-2- روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..28
3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………30
3-4- روش گردآوری دادهها ……………………………………………………………………………………………..31
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………..32
3-5-1- پایایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………32
3-5-2- روایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………..33
3-5-2-1- روایی محتوای پرسشنامه ………………………………………………………………………..34
3-5-2-2- روایی عاملی پرسشنامه …………………………………………………………………………..34
3-6- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………36
3-6-1- آزمون میانگین یک جامعه آماری …………………………………………………………………………37
3-6-2- ضریب همبستگی …………………………………………………………………………………………….37
3-6-3- مدل سازی معادلات ساختاری ……………………………………………………………………………38
3-6-4- تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن …………………………………………………………………….40
3-7- جمع بندی و خلاصه فصل سوم ……………………………………………………………………………….41
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….43
4-2- آمار توصیفی ……………………………………………………………………………………………………..43
4-2-1- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت ………………………………………………………..44
4-2-2- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن ………………………………………………………………….44
4-2-3- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر میزان تحصیلات ………………………………………………..45
4-3- آمار استنباطی ………………………………………………………………………………………………….45
4-3-1- آزمون میانگین یک جامعه آماری …………………………………………………………………….45
4-3-1-1- وضعیت موجود ابعاد و شاخصهای هوش معنوی ………………………………………..47
4-3-1-2- وضعیت موجود ابعاد و شاخصهای رضایت شغلی ……………………………………51
4-3-1-3- وضعیت موجود ابعاد و شاخصهای تعهد سازمانی ……………………………………55
4-3-2- آزمون همبستگی پیرسون ……………………………………………………………………………..57
4-3-3- تحلیل عاملی تائیدی …………………………………………………………………………………..59
4-3-3-1- مدل اندازهگیری هوش معنوی ……………………………………………………………………..60
4-3-3-2- مدل اندازهگیری رضایت شغلی ……………………………………………………………………..64
4-3-3-3- مدل اندازهگیری تعهد سازمانی ……………………………………………………………………..68
4-3-4- مدل سازی معادله ساختاری …………………………………………………………………………….70
4-3-5- آزمون فریدمن ………………………………………………………………………………………………73
4-3-5-1- رتبه بندی ابعاد هوش معنوی ……………………………………………………………………….74
4-3-5-2- رتبه بندی ابعاد رضایت شغلی ………………………………………………………………………75
4-3-5-3- رتبه بندی ابعاد تعهد سازمانی ………………………………………………………………………76
4-4- جمعبندی و خلاصه فصل چهارم …………………………………………………………………………….77
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….79
5-2- بحث و نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………..79
5-3- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج …………………………………………………………………………………86
5-4- محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………………88
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ……………………………………………………………………….88
5-6- جمعبندی و خلاصه فصل پنجم ………………………………………………………………………….89
پیوست
1- پرسشنامه تحقیق ………………………………………………………………………………………….91
2- منابع ……………………………………………………………………………………………………………..97
- مقدمه
امروزه، مدیران سازمانها در تلاشند تا با بهرهگیری از منابعی که در اختیار دارند بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند. شایان ذکر است که از میان منابع متعددی که یک سازمان در اختیار دارد، از منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین آنها یاد میشود. لذا، اکنون که اهمیت کارکنان به عنوان منبعی گرانبها برای سازمانها درک شده است، شایسته است تا به عواملی پرداخته شود که منجر به افزایش عملکرد نیروی انسانی سازمانها میشود. از این رو، مطالعات متعددی به بررسی تعهد سازمانی پرداختهاند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوههای متفاوت تعریف شده است. معمولیترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر میگیرند .براساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در میآمیزد و از عضویت در آن لذت میبرد. در محیط رقابتی کنونی، سازمانها خواستار بهخدمت گرفتن کارکنانی هستند که نه تنها وظایف تعریف شده را به بهترین نحو انجام میدهند بلکه به میل و خواست خود به انجام وظایفی میپردازند که جزء وظایف رسمی شغلشان نیست، ولی، در بهبود عملکرد سازمان مفید است.
با مطالعه ادبیات مربوط به تعهد سازمانی و پیبردن به نتایج مثبت آن در سازمان، این نکته به ذهن خطور میکند که چه عواملی در بروز این پدیده در سازمانها نقش موثری بازی میکنند. لذا، شناسایی و بهکارگیری عوامل مرتبط با تعهد سازمانی، سازمانها را در نیل به اهدافشان یاری خواهد کرد.
2-1- بیان مسئله
این روزها، شاهد پیشرفت تکنولوژیکی متناوب و افزایش بینظیر تسهیلات رفاهی در سراسر دنیا هستیم. متأسفانه، نتیجه این پیشرفتها کمرنگ شدن ارزشها در زندگی افراد است که این امر میتواند توضیح مختصری راجع به این موضوع باشد که چرا افراد زیادی در جامعه ما افسرده و پریشان هستند[107]. هاوارد و همکارانش[55] به نقل از ادواردز، ایمونز، فرای و کوهن، هاید و مایر میگویند که اخیرا ایده معنویت در نشریات مختلف در حال افزایش است. با توجه به این واقعیت که افراد به طور ذاتی دارای ظرفیت معنوی میباشند[105]، به نظر میرسد افرادی که بین معنویت و حرفه خود یکپارچگی ایجاد میکنند، به حرفه خود نه به عنوان یک شغل ساده بلکه به عنوان یک مأموریت مینگرند. به عقیده آیرانسی[29]، معنویت محیط کاری باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود. کارکنانی که در یک محیط مثبت معنوی فعالیت میکنند عملکرد کاری بالاتری را از خود نشان میدهند[56]. ضمنا، این عقیده وجود دارد که معنویت محیط کاری باعث افزایش رقابتپذیری سازمانی[78]، سود دهی[68] و افزایش عملکرد سازمان میشود[32 و 43]. علاوه بر این، در نشریات مختلف، عوامل دیگری نیز مشاهده میشوند که بر عملکرد سازمانی تأثیر گذار هستند. در صنعت خدمات، شواهد حاکی از وجود رابطهی مثبت بین رضایت شغلی و عملکرد کارکنان و نیز رابطهی مثبت بین رضایت شغلی کارکنان و ادراک مشتریان از کیفیت خدمات است[50 و 109]. این امر پذیرفته شده که کارکنان راضیتر خدمات بهتری را به مشتری ارائه خواهند داد[90] و در نتیجه باعث افزایش وفاداری مشتریان خواهند شد. بنابراین، داشتن مشتریان وفادار در این محیط رقابتی باعث افزایش سوددهی سازمان و افزایش سهم بازار خواهد شد[74]. رضایت شغلی موضوع مهمی برای مدیران است چرا که کاهش رضایت شغلی افراد باعث افزایش غیبت[81 و 92] و نیز افزایش میزان انصراف و جابجایی میشود[86 و 99].
به نقل از کاریوان[36]، نظر غالب در ادبیات موضوعی مقالات مختلف – لینکلن و کالیبرگ، مودی و همکاران، مویلر و همکاران، پرایس و مویلر، والاس حاکی از این است که رضایت شغلی موجب تعهد سازمانی میشود و زینب آبادی[110] نیز به نقل از گارتنر و تستا میگوید رضایت شغلی مقدم بر تعهد سازمانی است. کیم و همکارانش[62] معتقد هستند که کارکنان با رضایت شغلی نسبت به کارکنان با عدم رضایت شغلی سطوح تعهد سازمانی بالاتری دارند. بنابراین موبلی[70] بیان میکند که اگر عدم رضایت کارکنان از شغلشان افزایش یابد، تمایل آنها برای ترک شغل افزایش مییابد.
تعهد سازمانی با انگیزش کارکنان، عملکرد شغلی و رضایت رابطهی مثبت و با غیبت، جابجایی و استرس رابطهی منفی دارد[65].
بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام با در اختیار داشتن بالغ بر 40 هزار کارمند یک سازمان خدماتی نسبتا بزرگ محسوب میشود که مانند هر سازمان خدماتی دیگر، نیروی انسانی آن به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری بزرگترین دارایی آن محسوب میشود. نیروی انسانی، بر خلاف سایر منابع، با بکارگیری کاهش نمییابد و مستهلک نمیشود بلکه هر چقدر از اندیشه و فکر او بیشتر استفاده شود به همان اندازه تواناییاش بهبود مییابد. از طرف دیگر مشارکت نیز یکی از نیازهای فرا مرتبه انسانها به شمار میرود که ریشه در فطرت بشری دارد. افرادی که در امور و فعالیتهای سازمان شرکت نمایند و از اندیشه و فکر خود استفاده کنند، علاوه بر پیشرفت سازمان، در جهت تعالی و رشد خویش نیز گام برداشتهاند. به عبارت دیگر نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی و متمایل به حفظ عضویت سازمانی که حاضر است فراتر از وظایف مقرر، با تعهد سازمانی بالا و عشق و علاقه به سازمان فعالیت کند، میتواند عامل مهمی در موفقیت و اثر بخشی او در مسیر تعالی سازمان و اهداف آن باشد.
بر این اساس و با توجه به تأثیرگذاری و حساسیت عامل انسانی در اقدامات این سازمان در پی آنیم که علاوه بر محاسبه میزان تعهد سازمانی کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران، به شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی –رضایت شغلی و هوش معنوی- و وجود رابطهی معنادار بین آنها بپردازیم.
3-1- ضرورت انجام تحقیق
تعهد سازمانی عامل مهمی در رفتار کارکنان یک سازمان و از عوامل مهم در بازده و کارآیی سازمانها میباشد. شخص دارای تعهد سازمانی نسبت به سازمان خود احساس وفاداری بسیار قوی دارد و بنابراین همیشه و در همه حال با جدیت و تلاش فراوان سعی در نیل به اهداف سازمانی دارد و انجام درست وظایف خود را سرلوحه کارهایش قرار میدهد و در صدد است دیگران را نیز برای کار و تلاش بیشتر و مفیدتر برای سازمان و داشتن تعهد سازمانی تهییج نماید و از عملکرد خوب همکاران در این زمینه شاد و مسرور و از کارکرد بد و ضعیف آنها ناراحت و نگران است.
علاوه بر این از تعهد سازمانی بهعنوان عامل مهمی برای درک، فهم و پیشبینی رفتار سازمانی و پیشبینیکننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل یاد شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو نگرش نزدیک به هم هستند که بر رفتارهای مهمیمانند جابجایی و غیبت اثر میگذارند. همچنین تعهد و پایبندی میتواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد.
اندیشه تعهد، موضوعی اصلی در نوشتههای مدیریت است. این اندیشه، یکی از ارزشهای اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی میشوند. اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد، برای اثربخشی سازمانی ضرورتی تام دارد.
همچنین مطالعات مختلف در سازمانهای مختلف نشان میدهد، برای اینکه کارکنان بتوانند کارآیی بیشتر و تمایل قوی برای ماندن در شغل خود داشته باشند از دلبستگی شغلی نیز برخوردار باشند و همچنین احساس تعهد بالایی به انجام وظایف خود نمایند که این خود، موجب احساس مسئولیت، درک عمیق از شغل و از خودگذشتگی میشود.
با توجه به اهمیت مبحث تعهد سازمانی و عوامل مرتبط با آن، پژوهشی که رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بررسی کرده باشد یافت نشد. لذا، در این پژوهش سعی بر آن است تا موضوع فوقالذکر را در کارکنان بانک ملی استان مازندران مورد بررسی قرار دهد.
4-1- اهداف تحقیق
1-4-1-هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان مازندران است.
2-4-1- اهداف فرعی تحقیق
علاوه بر این، اهداف فرعی تحقیق حاضر به شرح زیر میباشد: بررسی مولفههای هوش معنوی، بررسی مولفههای رضایت شغلی و بررسی مولفههای تعهد سازمانی.
و......