مقدمه
1-بیان مسأله
از زمان حفر اولین چاه نفت در سال 1859 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا روند استفاده از این ماده در تاریخ بشر دگرگون گردیده است. در دوران باستان و در برخی تمدنهای کهن، نفت به عنوان منبع روشنایی یا سلاح استفاده می شد. اما استفاده صنعتی از آن در قرن نوزدهم شروع گردید. اهمیت منابع نفت وگاز به حدی است که می توان این منابع را موتور محرکه اقتصاد جهانی،سیاست بین المل وصنعت جهان دانست، به نحوی که ریشه بسیاری از جنگها و منازعات مسلحانه و مبنای کثیری از تصمیم گیریها در نظام بین الملل، وجود این منابع می باشد.خاور میانه به عنوان قطب اصلی تولید تولید نفت وگاز جهان، آیینه تمام نمای نابردباریها و ناملایماتی است که منشأ اصلی آنها وجود ذخایر نفت وگاز و رقابت قدرتها جهت تسلط بر این منابع می باشد. این رقابت در وجوه مختلف سیاسی و نظامی مشهود بوده وبه نظر می رسد کماکان تداوم یابد.
از زمان آغاز تولید تجاری نفت وگاز به تدریج شاهد شکل گیری قواعد حقوقی مرتبط با آن بوده وهستیم. مادام که ذخایر نفت وگاز در محدوده مرزهای ملی دولتها قرار داشته باشد، دولت به عنوان رکن رکین تنظیم و اجرای قواعد حقوقی، دارای حاکمیت بلا منازع بوده ومبادرت به ایجاد ساز وکارهای حقوقی وفنی در زمینه اکتشاف، بهره برداری،توسعه میادین نفت وگاز وتجارت آن می نماید. اما مساله به همین جا ختم نمی گردد؛زیرا از یک سو بازیگران غیر دولتی همچون شرکتها و حتی دولتهای خارجی در عرصه سرمایه گذاری های مرتبط با این مواد ورود پیدا می کنند و از سوی دیگر طبیعت سیال این مواد به گونه ای است که گاه از مرزهای جغرافیایی یک کشور عبور کرده و وارد قلمرو کشور دیگر می شود.علاوه بر آن، تنظیم قواعد حقوقی حاکمیت دولتها بر منابع طبیعی وا قع در بستر وزیر بستر دریا درمناطق دریایی چون دریای سرزمینی، منطقه مجاور، منطقه انحصاری اقتصادی وفلات قاره ، منبعث از حقوف بین الملل می باشد. بنابراین، پرداختن به مباحث حقوقی ناظر بر بهره برداری از میادین فرامرزی یا مشترک نفت وگاز مستلزم بررسی موضوع از منظر حقوق بین الملل است.
کشور ما دارنده دومین ذخایر گاز وسومین ذخایر نفت جهان است. بسیاری از این ذخایر در منا طق دریایی جنوب وشمال کشور قرار داشته وشمار قابل توجهی از این میادین با کشورهای همسایه مشترک بوده یا اینکه موضوع اختلاف حاکمیت ایران وسایر کشورها می باشند. این در حالی است که در دریای مازندران توافقی در زمینه تحدید حدود دریایی به عمل نیامده ودر کنار تداوم مذاکرات مر بوط به تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران، بهره برداری یک جانبه از میادین نفت وگاز آن کماکان ادامه دارد. این دو منطقه از جهان از حیث ارتباط با ایران دارای اهمیت فراوانی جهت مطالعه هستند. علاوه بر آن، در منطقه دیگری از گیتی یعنی خلیج مکزیک به دلیل مجاورت با ایالات متحده آمریکا به عنوان خاستگاه اولیه بسیاری از قواعد حقوقی مربوط به میادین مشترک نفت وگاز و مهد مالکیت خصوصی بر این منابع، می تواند ارزش شایانی جهت پژوهش داشته باشد.نکته قابل توجه آن است که اصل موضوع یعنی رژیم حقوقی بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز دارای ابهامات زیادی بوده و محل بحث ومناقشه نظری میان حقوقدانان است.
2- سؤالات تحقیق
در خلال مباحث این رساله به سؤالات اصلی و فرعی متعددی پاسخ داده می شود.
1-2- سؤالات اصلی
سؤالات اصلی این تحقیق عبارتند از:
1- آیا حقوق بین الملل دارای قواعد خاصی در زمینه بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز در مناطق دریایی می باشد؟
2- خاستگاه قواعد حقوق بین الملل وماهیت تعهدات دولتها در زمینه بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز در مناطق دریایی چیست؟
3- رژیم حقوقی ناظر بر بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز در خلیج فارس ، دریای مازندران و خلیج مکزیک و وجوه اشتراک و افتراق آنها چیست؟
2-2- سؤالات فرعی:
مهمترین سؤالات فرعی مطروحه در این رساله به شرح زیر می باشند:
1- چه رابطه ای میان تحدید حدود دریایی وبهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز وجود دارد؟
2- تعهدات دولتها در زمینه بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز، تابع چه مؤلفه هایی است؟
3- کدامیک از اشکال همکاری در بهره برداری از منابع مشترک نفت وگاز در سه منطقه خلیج فارس،دریای مازندران وخلیج مکزیک پذیرفته شده است؟
4- ساز و کار قراردادی موجود در موافقت نامه هایی یکی سازی و توسعه مشترک چیست. ؟
5- آیا قالب قراردادی موجود در حقوق ایران جهت بهره برداری مشترک از میادین مشترک نفت وگاز مناسب است؟
3- فرضیات تحقیق:
این رساله در صدد اثبات فرضیات اصلی و فرعی زیر است:
3-1- فرضیه اصلی:
حقوق بین الملل دارای چارچوب حقوقی در خصوص بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز است. اگرچه تمام ابعاد و وجوه این چارچوب روشن نبوده و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد،لیکن معاهدات دو جانبه و رویه دولتها و پاره ای از احکام مقرر در برخی از معاهدات چند جانبه مبین وجود یک قاعده عرفی مبنی بر همکاری در این خصوص است.قاعده ای که در کلیت خود شامل توسعه مشترک ویکی سازی این منابع می گردد، اما لزوماً منجر به این دو شق نمی شود. به دیگر سخن، قاعده عرفی موجود متضمن همکاری دولتها و منع بهره برداری یک جانبه است ولی شکل خاصی از همکاری را پیش بینی نمی کند.
در حوزه خلیج فارس و خلیج مکزیک نیز اصل مستنبط از رویه دولتها ومعاهدات دو جانبه، همکاری است.در دریای مازندران رویه مبتنی بر همکاری ازسوی سه دولت ساحلی در شمال این دریا پذیرفته شده است.
3-2- فرضیات جایگزین:
1- بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز منوط به تحدید حدود دریایی نبوده و دولتها می توانند در قالب راهکارهای موقت و بدون خدشه به حقوق خود در مذاکرات تحدید حدود از منابع مذکور بهره برداری نمایند .رویه قضایی و کنوانسیون 1982 حقوق دریاها از این دیدگاه حمایت می کند.
2-در پرتو معاهدات دو وچند جانبه، رویه قضایی و سایر اسناد بین المللی می توان عناصری چون لزوم مذاکره، تبادل اطلاعات، منع بهره برداری یک جانبه،خودداری از اقدامات مخاطره آمیز برای توافق نهایی در تحدید حدود و….را به عنوان قدر متیقن استخراج کرد.
3- در خلیج فارس موافقت نامه های توسعه مشترک وشرط مخزن مشترک در موافقت نامه های تحدید حدود دریایی روشنگر ابعاد تعهدات دولتهاست .اما در مورد میادین مشترک ایران با کشورهای همسایه ،جز یک مورد ،بهره برداری به صورت یک جانبه صورت می گیرد .یکی از دلایل مهم این امر عدم تناسب قوانین داخلی ایران است .در دریای مازندران سه کشور ساحلی در شمال وشمال غرب آن، تر تیبات توسعه مشترک را طراحی کرده اند. در سایر مناطق بهره برداری به صورت یک جانبه انجام می پذیرد . دلیل این امر نیز اختلاف دید گاهها در خصوص رژیم حقوقی این دریاست. در خلیج مکزیک توافق اصولی در زمینه بهره برداری مبتنی بر همکاری وجود دارد .لکن تاکنون ساز وکار توسعه مشترک و یکی سازی اجرایی نشده است .علت آن نیز نا هماهنگی قوانین ایالات آمریکا و مکزیک می باشد.
4- سازو کار قراردادی موجود در اغلب موافقت نامه های توسعه مشترک و یکی سازی بین المللی، به صورت مشارکت در تولید ،مشارکت در سرمایه گذاری، امتیاز یا کنسرسیوم است .به نظر می رسد قالب قراردادی بیع متقابل و خرید خدمت جهت اجرای این رژیم مناسب نمی باشد.
4–اهمیت موضوع:
نفت به عنوان مهمترین منبع انرژی دارای سهم 97 درصدی در صنعت حمل و نقل ، سهم 33 درصدی در بخش صنعت و سهم 6 درصدی در صنعت تولید برق جهان است[1]. بدین ترتیب می توان نفت را شاهرگ حیاتی اقتصاد جهانی نامید. در طول سالهای 1979-1974 کاهش تولید نفت موجب افزایش قیمت آن و رکود اقتصادی جهان و شوک تورمی شد. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی حامل های جایگزین انرژی نیز در اقتصاد جهانی وارد شده اما تردیدی وجود ندارد که نفت همچنان مهمترین عامل در اقتصاد جهانی است. وابستگی اقتصادی کشورها به نفت از دو منظر تحلیل می گردد. در کشورهای صادر کننده این کالا، استوار کردن اقتصاد بر نفت، نوعی ناهنجاری اقتصادی است که از آن به عنوان «بیماری هلندی» یاد می شود که باعث وابستگی بودجه یک کشور صادر کننده، به نفت می گردد. در کشورهای وارد کننده نیز این وابستگی موجب می شود؛ اقتصاد داخلی این کشورها همواره تحت تأثیر نوسانات بازار نفت قرار گرفته و از بی ثباتی رنج برد[2]. روند تقاضای انرژی در دهه های آینده، نشان می دهد که گرچه سهم دیگر حامل های انرژی ها افزایش می یابد، ولی نفت همچنان به عنوان انرژی استراتژیک جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. رشد تقاضای جهانی برای نفت نشان می دهد که چین و هند به ترتیب بالاترین افزایش در تقاضای نفت را تجربه کرده اند[3]. گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 2008 حاکی از آن است که تا سال 2030 رشد تقاضای جهانی برای نفت کماکان رو به افزایش خواهد بود و در این سال نفت 36/15 درصد و گاز 27/14 سهم انرژی را خواهند داشت[4].
بر این اساس می توان گفت که تا دو دهه آینده نفت و گاز کماکان اولویت اقتصادی کشورها در عرصه تصمیم گیریها و معادلات بین المللی هستند. امروز نمی توان نقش این دو کالای ارزشمند را در اتخاذ مواضع سیاسی و جناح بندی کشورها در روابط بین المللی نادیده انگاشت. حتی برخی بر این باورند که در جنگ ها کلید پیروزی در دست طرفی نهاده می شود که منابع عظیم تر و مقادیر بیشتر نفت در اختیار داشته باشد[5].
ذخایر اثبات شده نفت جهان حدود 207/342/1 تریلیون بشکه تخمین زده می شود. از نظر پراکندگی منطقه ای، ذخایر نفتی آمریکا شمالی 20990 میلیارد آمریکا مرکزی و جنوبی 122687 میلیارد، اوراسیا98886 میلیارد ، خاورمیانه 745998 میلیارد، آفریقا 117064 میلیارد، آسیا 34006 میلیارد، بشکه برآورد می گردد[6] ملاحظه می شود بیشترین ذخایر اثبات شده نفت جهان در منطقه خاور میانه قرار دارد که حدو شصت درصدکل ذخایر نفتی جهان را شامل می شود.
تقاضای جهانی برای نفت رابطه تنگاتنگی با رشد اقتصادی جهان دارد . پیش بینی می شود بیشترین رشد اقتصادی تا سال 2030 متعلق به کشور های در حال توسعه بالاخص چین و آسیای جنوبی خواهد بود که رشد سالیانه 7/4 تا 3/6 در صد را تجربه خواهند نمود و در نتیجه به واسطه اقتصاد پویا وجمعیت زیاد خود بیشترین تقاضای انرژی را خواهند داشت[7] . با اینکه انرژی های جایگزین نفت در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ولی پیش بینی می شود نیاز به انرژی تا سال 2030 حدود 42 درصد رشد داشته و 80 درصد از این نیاز توسط نفت بر آورده می شود. مصرف روزانه نفت در این سال 106 میلیون شبکه در روز خواهد بود[8]. ذخایر گازی جهان در سال 2006 حدود 46/181 تریلیون فوت مکعب بوده که 17/28 تریلیون مکعب آن یعنی 5/15 در صد آن متعلق به ایران و 11/58 تریلیون فوت مکعب یعنی 32 در صد آن مربوط به روسیه بود[9] . بیشترین تولید گاز جهان مربوط به خاور میانه با حدود 40 درصد بوده و حدو 80 در صد این میزان مربوط به کشور های ایران، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی می باشد.[10] ایران پس از روسیه بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و در خاورمیانه مقام اول تولید را دارد و پیش بینی می شود تا سال 2010 حدود 10 تریلیون فوت مکعب گاز تولید نماید[11]. کل ذخایر اثبات شده گاز جهان در اول ژانویه 2009 حدود 254/6 تریلیون فوت مکعب بوده که نسبت به سال 2008، 69 تریلیون فوت مکعب رشد نشان می دهد . اگرچه ایران پس از روسیه حائز مقام دوم در میزان ذخایر است ، اما در سال 2009بیشترین رشد اکتشاف ذخایر گازی جهان متعلق به ایران بود و ذخایر آن به 43 تریلیون فوت مکعب رسید . همچنین ایالات متحده با 27 تریلیون فوت مکعب رشد (13 در صد ) بعد از ایران دارای بیشترین رشد جهانی بوده است[12].در حال حاضر سه قطب اصلی خایر گاز جهان ایران، روسیه و قطر می باشند که روی هم رفته 57 درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.[13]
علاوه بر اهمیت نفت و گاز در اقتصاد جهان ،موضوع از بعد دیگر نیز شایان اهتمام است. امروزه در بسیاری از مناطق جهان ،دلیل عدم توافق دولتها در تحدید حدود دریایی، وجود میادین مشترک نفت وگاز و یا وجود مناطق اختلافی نفت وگاز می باشد.این امر به خودی خود وبه طور بالقوه می تواند اختلافات بین المللی را تشدید و صلح وامنیت بین المللی را به مخاطره اندازد.آنچنانکه در خلال مباحث این رساله ذکر خواهد شد،در برخی مناطق جهان ،اختلاف بر سر بهره برداری از میادین نفت وگاز تا مرز درگیری نظامی تشدید شده است. از اینرو تعریف وتثبیت رژیم حقوقی بین المللی ناظر بر بهره برداری از این منابع می تواند در پیشگیری از تشدید اختلافات ومآلأتحکیم صلح وامنیت بین المللی مفید باشد.
ایران دارای حداقل ده میدان مشترک نفت و گاز در خلیج فارس ودریای عمان و یک میدان نفتی مورد اختلاف دردریای مازندران است .در حالیکه برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت مشترک از میادین مشترک خود استفاده می کنند،ایران تاکنون نتوانسته چنین ترتیباتی را در مورد میادین مشترک خود طراحی کند .در نتیجه کشورها ی همسایه با اتکاء به تکنولوژی پیشرفته وجذب سرمایه های عظیم خارجی چندین برابر از این میادین برداشت می نمایند وبه تبع آن زیانهای سهمگینی متوجه اقتصاد ایران می شود. در حوزه دریای مازندران نیز این روند مشهود است .اختلاف ایران وآذربایجان در مورد میدان نفتی البرزدر یک مرحله حتی تا سرحد درگیری نظامی پیش رفت. سایر کشورهای ساحلی نیز بی اعتنا به موضوع تعیین رژیم حقوقی این دریا ، به صورت یک جانبه و دو جانبه به بهره برداری از میادین نفت وگاز می پردازند و حتی کمپانی های نفتی کشورهای غربی ، ژاپن و چین در این منطقه حضور ورقابت فعال دارند. بنابراین مطالعه موضوع وضعیت حقوقی میادین مشترک در مناطق دریایی ایران و جهان رابطه تنگاتنگی با منافع ملی ایران داشته و می تواند در روشن کردن ابهامات آن نقش اساسی داشته باشد.
تعداد صفحه :439
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 178 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-….. کلیات تحقیق.. 2
1-1-…. مقدمه. 3
1-2-…. بیان مسئله. 4
1-3-…. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
1-4-…. اهداف تحقیق.. 8
1-5-…. فرضیه های تحقیق.. 8
1-6-…. روش اجرای تحقیق: 8
1-7-…. متغیرهای پژوهش و تعریف نظری و عملیاتی آنها 9
1-7-1-.. تعریف عملیاتی متغیرها: 9
1-7-2-.. متغیر وابسته تحقیق: 9
1-7-3-.. متغیر های تعدیل گر: 10
1-7-4-.. متغیر های مستقل: 10
1.مدیریت روابط با مشتریان(CRM): 11
1-8-…. مدل مفهومی پژوهش… 12
1-9-…. قلمرو تحقیق.. 12
2-….. مروری بر تحقیقات انجام شده 14
2-1-…. مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) 15
2-1-1-.. تاریخچه مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) 15
2-1-2-.. ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری.. 15
2-1-3-.. دلایل حرکت سازمان ها به سوی مدیریت ارتباط با مشتری.. 16
2-1-4-.. تشریح ابعاد مختلف تعریفی و ویژگی های مدیریت ارتباط با مشتری.. 18
2-1-5-.. مزایای مدیریت ارتباط با مشتری.. 19
2-1-6-.. اهداف مدیریت ارتباط با مشتری.. 20
2-1-7-.. چشم انداز مدیریت ارتباط با مشتری.. 21
2-1-8-.. عناصر اصلی مدیریت ارتباط با مشتری.. 22
2-1-9-.. مراحل اجرای مدیریت ارتباط با مشتری.. 23
2-1-10- چالش های اجرایی مدیریت ارتباط با مشتری.. 25
2-1-11- روندهای ارتباط با مشتریان. 26
2-1-12- بازاریابی مبتنی بر مدیریت ارتباطی با مشتری.. 28
2-1-13- انواع فن آوری مدیریت ارتباط با مشتری.. 31
2-1-14- خدمات مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی.. 35
2-1-15- مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی.. 37
2-1-16- مدیریت ارتباط با با مشتری تعاملی.. 38
2-2-…. مدیریت دانش… 39
2-2-1-.. داده:………….. 39
2-2-2-.. اطلاعات:.. 39
2-2-3-.. دانش:……….. 39
2-2-4-.. عوامل مؤثر در توفیق دانش… 40
2-2-5-.. هویت،دانش،اعتماد و روابط اجتماعی.. 41
2-2-6-.. تقسیم بندی دانش سازمان. 41
2-2-7-.. اندازه گیری دارایی دانش… 42
2-2-8-.. دانش و مدیریت استراتژیک… 43
2-2-9-.. پیشینه مدیریت دانش… 44
2-2-10- سیر تکاملی مدیریت دانش… 44
2-2-11- تعاریف مدیریت دانش… 45
2-2-12- اهمیت و ضروریت مدیریت دانش… 46
2-2-13- اهمیت سازمان بر مبنای دانش… 46
2-2-14مزیت های مدیریت دانش… 48
2-2-15- نقش فن آوری اطلاعات در مدیریت دانش… 49
2-2-16- روش های اجرای مدیریت دانش در سازمانها 49
2-2-17- برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش… 50
2-2-18- روش های مدیریت دانش… 51
2-2-19- عوامل کلیدی توفیق مدیریت دانش در سازمان های مختلف… 52
2-3-…. بخش سوم:زنجیره تأمین.. 53
2-3-1-.. زنجیره تأمین: 53
2-3-2-.. درک زنجیره تأمین.. 55
2-3-3-.. ساختار زنجیره تأمین.. 56
2-3-4-.. مدیریت زنجیره تأمین.. 57
2-3-5-.. اهمیت مدیریت زنجیره تأمین.. 58
2-3-6-.. روند شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین.. 60
2-3-7-.. اصول نظام مدیریت زنجیره تأمین.. 61
2-3-8-.. مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین.. 62
2-3-9-.. وظایف لجستیک و زنجیره تأمین.. 67
2-3-10- ضرورت اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین.. 68
2-3-11- نگرش در اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین.. 68
2-3-12- چرخه مدیریت عملکرد زنجیره تأمین.. 72
2-4-…. بخش چهارم: بازاریابی اینترنتی.. 74
2-4-1-.. تعریف بازاریابی اینترنتی.. 74
2-4-2-.. اصول بازاریابی الکترونیکی.. 75
2-4-3-.. بازاریابی اینترنتی،اهمیت و مزایای آن: 77
2-4-4-.. تکنیک ها و روش های بازاریابی اینترنتی(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی ،1385،ص45): 79
2-5-…. بخش پنجم: تجارت الکترونیک… 82
2-5-1-.. تشریح مفهوم تجارت الکترونیک: 83
2-5-2-.. انقلاب و اقتصاد دیجیتالی.. 85
2-5-3-.. استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی.. 86
2-5-4-.. تجارت الکترونیک به عنوان یک بازار. 89
2-5-5-.. اشکال مختلف تجارت الکترونیکی.. 89
2-5-6-.. چارچوب،طبقه بندی و محتوی تجارت الکترونیکی.. 91
2-5-7-.. چهارچوب تجارت الکترونیکی.. 92
2-5-8-.. انواع تجارت الکترونیکی.. 94
2-5-9-.. اجزای تشکیل دهنده فضای بازار داد و ستد الکترونیکی.. 97
2-5-10- مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی.. 99
2-5-11- کاربردهای تجارت الکترونیک… 103
2-5-12- راهبرد تجارت الکترونیکی.. 104
2-5-13- زیر ساخت ها و ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد و توسعه تجارت الکترونیکی.. 104
2-5-14- مزایای اقتصادی تجارت الکترونیکی.. 105
2-5-15- عوامل موفقیت زا در بازار الکترونیکی.. 108
3-….. روش تحقیق.. 113
3-1-…. مقدمه. 114
3-2-…. فرآیند اجرای تحقیق.. 114
3-3-…. روش اجرای تحقیق.. 114
3-4-…. جامعه آماری.. 115
3-5-…. روش نمونه گیری و بر آورد حجم نمونه. 116
3-6-…. روش گرد آوری داده ها و اطلاعات… 117
3-7-…. ابزارهای گردآوری اطلاعات… 117
3-8-…. روایی.. 118
3-9-…. پایایی.. 119
3-10-.. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات… 120
3-10-1- بخش توصیفی داده ها 120
3-10-2- بخش تحلیلی داده ها 120
4-….. نتایج.121
4-1-…. مقدمه: 122
4-2-…. توصیف متغیر های تحقیق: 122
4-2-1-.. توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 122
4-2-2-.. توصیف متغیر تجارت الکترونیک… 123
4-2-3-.. توصیف متغیر مدیریت ارتباط با مشتری.. 124
4-2-4-.. توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 125
4-2-5-.. توصیف متغیر مدیریت دانش… 126
4-3-…. بررسی نرمال بودن متغیر های اصلی تحقیق.. 127
4-4-…. بررسی مدل تحقیق.. 129
4-4-1-.. بررسی مدل تحقیق در حالت مفهومی.. 129
4-4-2-.. بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد استاندارد 130
4-4-3-.. بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق.. 131
4-5-…. تحلیل مسیر های غیر مستقیم حاصل از مدل ساختاری تحقیق.. 132
4-6-…. آزمون فرضیه ها 133
5-….. بحث و نتیجه گیری.. 135
5-1-…. مقدمه. 136
5-2-…. نتایج آمار توصیفی.. 136
5-2-1-.. بازاریابی اینترنتی: 136
5-2-2-.. متغیر تجارت الکترونیک: 137
5-2-3-.. متغیر مدیریت روابط با مشتری: 137
5-2-4-.. توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 137
5-2-5-.. متغیر مدیریت دانش: 138
5-3-…. نتایج آمار استنباطی.. 138
5-4-…. پیشنهادات تحقیق.. 139
5-5-…. محدودیت های تحقیق.. 141
5-6-…. پیشنهادان آتی.. 142
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1‑1مراحل تکوین بازاریابی جدید. 4
جدول 2‑1تکنولوژی های CRM عملیاتی.. 32
جدول 2‑2 مزایای مدیریت دانش…. 48
جدول 2‑3 مراحل یکپارچگی زنجیره تامین.. 60
جدول2‑4تحولات بازاریابی در ابعاد مختلف… 79
جدول2‑5)مقایسه بین شرکت های سنتی و شرکت های دیجیتال. 87
جدول 3‑1 صفات کمی و ارزش های عددی گزین های پرسشنامه. 117
جدول 3‑2)سهم متغیرها در پرسشنامه. 118
جدول 3‑3)ضریب آلفای کرونباخ.. 119
جدول 4‑1)توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 122
جدول 4‑2)توصیف متغیر تجارت الکترونیک… 123
جدول 4‑3)توصیف متغیر ارتباط با مشتری.. 124
جدول 4‑4)توصیف متغیر زنجیره تامین.. 125
جدول 4‑5)توصیف متغیر مدیریت دانش…. 126
جدول 4‑6آزمون کولموگرف-اسمیرنف برای متغیرهای تحقیق.. 128
جدول 4‑7 شاخص معنی داری و پردازش مدل. 132
جدول 4‑8 نتایج تحلیل مسیر در دل ساختاری.. 133
جدول 5‑1)توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 136
جدول 5‑2متغیر تجارت الکترونیک… 137
جدول 5‑3)جدول20توصیف متغیر مدیریت روابط با مشتری.. 137
جدول 5‑4)توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 138
جدول 5‑5 توصیف متغیر مدیریت دانش…. 138
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 1‑1مدل مفهومی تحقیق.. 12
شکل 2‑1روند کسب و کار در 150سال گذشته. 29
شکل 2‑2فرایند مراسم فروش… 34
شکل 2‑3ارتباط بین اطلاعات،عوامل موثر و دانش…. 42
شکل 2‑4اجزای مدیریت دانش(منبع 1995، 47
شکل 2‑5 زنجیره تامین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع. 54
شکل2‑6ماهیت یک زنجیره تامین.. 63
شکل2‑7فرآیند زنجیره تأمین.. 70
شکل 2‑8 اصول و قواعد نظام اندازه گیریزنجیره تامین.. 71
شکل 2‑9 سطوح اندازه گیری زنجیره تامین.. 72
شکل2‑10چرخه مدیریت عملکرد زنجیره تامین.. 73
شکل2‑11فشارهای کسب و کار و نقش تجارت الکترونیک… 88
شکل 2‑12تجارت سنتی الکترونیک جزئی و کامل.. 90
شکل 2‑13چارچوب تجارت الکترونیک… 93
شکل 2‑14میزان اقتصادی تجارت الکترونیک… 106
شکل 4‑1متغیر بازاریابی اینترنتی.. 123
شکل 4‑2 متغیر تجارت الکترونیک… 124
شکل 4‑3متغیر مدیریت ارتباط با مشتری.. 125
شکل 4‑4متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 126
شکل 4‑5متغیرمدیریت دانش…. 127
شکل 4‑6آزمون مدل تحقیق(حالت مفهومی) 129
شکل 4‑7آزمون مدل تحقیق(حالت استاندارد. 130
شکل4‑8 آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری) 131
تغییر، تحول و نوآوری درابعاد مختلف زندگی همواره جزء جدایی ناپذیر نظام هستی بوده است. این نوآوری و پدیده های نوین تمام جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده اند. دنیای کسب و کار و اقتصاد نیز جزئی از زندگی بشر میباشد و از موج نوآوری وتغییر در امان نمانده است. شاید به جرأت بتوان گفت زمینه های که بیشترین تاثیر پذیری را از تغییر و نوآوری داشته اند،در حوزه کسب و کار و اقتصاد قرار دارند.نوآوری و تغییر در سنجش کسب و کار از آن جهت حائز اهمیت است که سازمان ها به عنوان بنگاههای اقتصادی به لحاظ در اختیار داشتن نیروی کار، تأمین مواد اولیه و انجام فعالیت های تولیدی، چرخ های صنعت و خدمات را به گردش در می آورند. بنگاهها و شرکت های موجود در بخش های مختلف اقتصاد هر کشور و حتی در سطح جهانی برای کسب منابع محدود، حفظ و افزایش سهم بازار خود از نوآوری های جدید استفاده می کنند.
یکی از جدیدترین نوآوری ها در عرصه تجارت و کسب و کار، به کارگیری شبکه های کامپیوتری و بویژه اینترنت می باشد. در ابتدای بکارگیری کامپیوتر در فعالیت های اقتصادی و تجاری، هزینه های مربوط بسیار بالا بودند و مشکلات متعددی وجود داشت، لذا فقط شرکت های محدودی که از توان مالی مناسبی برخوردار بودند از این تکنولوژی استفاده می کردند. به مرور زمان و در نتیجه پیشرفت علوم رایانه، علاوه بر پیشرفت ها و اختراعات جدید در این حوزه، کاهش چشمگیر هزینه های بکارگیری این فن آوری از یک سو و مزایای متعدد ناشی از آن از سوی دیگر باعث شده که در حال حاضر به ندرت بتوان شرکتی را که از این فن آوری استفاده نکند پیدا کرد. ( دانشجو، ،1385،ص9 ).
در سال های اخیر در کشور ایران با چشم پوشی از کیفیت های خوب ، فعالیت های اینترنتی بسیاری دیده شده و بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت تجارت اینترنتی حرکت کنند. در ایران هم فروشگاههای اینترنتی توانسته اند بخشی از بازار فروش را توسعه دهند و به رقابت با دیگر فروشگاهها بپردازند.
این فروشگاههای اینترنتی به عنوان یکی از حلقه های نظام توزیع، نقش بارزی در کنترل قیمت ها و کاهش هزینه های توزیع بر قیمت نهایی دارند و توانسته اند با کنار زدن واسطه های زاید و تثبیت قیمت ها در مناطق مختلف شهری کالای مردم را با رعایت استاندارد و کیفیت و بسته بندی مناسب عرضه کنند(همتی،1392،ص2).پدید دار شدن مدل های تجاری وب فرصت های بی شماری برای شرکت ها به وجود آورده است.از آن جایی که مشتریان با حق انتخاب فروشگاه های غیر فیزیکی مختلف مثل سفارش های کاتالوگی،خرید تلفنی و خرید در خانه رو به رو هستند( چانگ، 2004 ) عمل جذب مشتریان برای یک شرکت الکترونیکی بسیار مشکل است. زیرا ابتدا باید مشتری را به خرید اینترنتی متقاعد کرد( تقی زاده، ،1389،ص2 ).برای این منظور باید استفاده از راهبردهای مناسب در بازاریابی اینترنتی و عوامل تاثیر گذار در آن مورد توجه قرار گیرد در این پژوهش سعی در آن است که نقش بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن بر عملکرد آن لاین 124 فروشگاه اینترنتی مورد برسی قرار گیرد.بدین منظور مدیریت روابط با مشتری CRM)) ، مدیریت زنجیره تأمین (SCM) و مدیریت دانش ((KM به عنوان زیر سیستم های اطلاعاتی که بر بازاریابی اینترنتی تاثیر گذار است مورد مطالعه قرار می گیرند.
و......