پایان نامه کارشناسی ارشد
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 80 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
مقدمه:
انسان از دیرباز در اندیشه استفاده مفید، کارا و ثمر بخش از توانایی ها، امکانات و منابع در دسترس خود بوده است. در عصر کنونی این امر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بسیاری از سازمان های کسب و کار قرار گرفته است. چرا که آنان از یک سو با محدودیت در منابع مواجه بوده و از سوی دیگر به دلیل تنوع نیازها با فرصت ها و تهدیداتی جزیی مواجه هستند. آنها چگونه می توانند تهدیدات را تبدیل به فرصت نمایند؟ و برای برون رفت از این تنگنا ها چه اقدام ثمر بخشی باید انجام داده تا منابع خود را بدرستی استفاده کنند.
یکی از این سازمان های کسب و کار بانک ها می باشند. بانک ها با جذب منابع مالی مردم در قالب سپرده های مختلف فرصت های جدید را برای خود در بازار پول ایجاد نموده و از طریق سرمایه گذاری های اساسی نقش خود را در توسعه اقتصادی ایفا می نمایند.
برای درک بیشتر از موضوع تحقیق ، در این فصل ابتدا به بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق آن پرداخته و سپس مدل مفهومی ، اهداف و سوالات تحقیق ارائه شد. سپس هر یک از واژه و اصطلاحات تعریف گردید.
بیان مسأله:
بانک ها یکی از نهادهای مؤثر در رشد اقتصادی هستند. این بنگاه های اقتصادی با جذب سپرده های مردم و سرمایه گذاری آن در پروژه های اقتصادی موجب اشتغالزایی در جامعه شده و نقش مهمی در تولید ایفا می کنند. بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با اخذ تصمیمات مدیریتی در جهت ساماندهی حجم پول در جامعه بوده واز طریق سیاست های پولی مناسب در تنظیم بازار پول نقش آفرینی می نمایند. از سوی دیگر نهادهای مزبور به منظور رقابتی نمودن بانک های دولتی اقدام به تأسیس بانک های خصوصی و به ساماندهی مؤسسات اعتباری و مالی پرداخته اند. تا پاسخ گوی نیازهای متنوع جامعه باشند.همچنین بانک ها به منظور مقابله با تهدیدات و استفاده از فرصت ها لازم است از طریق شناسایی ظرفیت های داخل (سهامداران) در جهت افزایش سرمایه بوده و یا از طریق جذب مشتریان در تجهیز منابع مالی خود تلاش نمایند. علی رغم بکارگیری روش های جدید از سوی بانک متأسفانه به دلیل ساختاری از جمله ارائه سود مشابه در بانک های دولتی و خصوصی رقابت آنان با مشکل مواجه شده و در واقع برای سپرده گذاران این ذهنیت را بوجود آورده که تفاوت آشکاری در ارائه تسهیلات از سوی آنان مشاهده نمی شود. و این پدیده می تواند فضای رقابتی آنان را با آسیب های جدی مواجه نماید. بویژه افزایش هزینه های جاری بانک ها خود مزید علت شده که ضرورت تغییر از سوی آنان را دوچندان کرده است. تمهیدات لازم برای برون رفت از این تهدیدات چیست؟ آنان چگونه می توانند با سازو کارهای مدیریتی ضمن کاهش هزینه ها موجبات موفقیت خود را در تجهیز منابع مالی فراهم نمایند؟
از سوی دیگر آخرین داده های ثبت شده در سایت انفورماتیک بانک ملی استان مازندران نشان می دهد که نرخ رشد جذب سپرده های مؤثر بخش خصوصی در سال 1389 نسبت به سال 1388 به میزان 18درصد است. و این در شرایطی است که سایر بانک های دولتی در استان به میزان 14درصد رشد داشته که خود نشان دهنده افزایش جذب سپرده از سوی بانک ملی است.(پیوست 1) این موفقیت ریشه در چه عواملی دارد؟ آیا این عوامل از نوع انسانی است؟ یا عوامل دیگری سبب موفقیت شعب بانک ملی در تجهیز منابع شده است؟
اهمیت و ضرورت تحقیق:
بانک ها مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری به دنبال کسب سود بوده و برای این منظور اولین مسأله مهم آنان چگونگی جذب منابع مالی است. از سوی دیگر مطالعات نظری نشان می دهد که بنگاه های اقتصادی برای تأمین مالی از منابع داخلی به اشکال متعدد مانند سود انباشته و فروش دارائی های کم بازده استفاده می کنند در صورت کافی نبودن منابع داخلی از منابع خارجی (بازار پول و سرمایه) از قبیل دریافت وام (استقراض)، اوراق قرضه و انتشار سهام برای تأمین مالی خود استفاده می کنند. این در حالی است که بانک های تجاری عمدتاً برای تأمین منابع مالی خود از سپرده، مشتریان استفاده می کنند این سپرده به اشکال مختلف، مانند قرض الحسنه جاری ، پس انداز، کوتاه مدت ، سپرده سرمایه بلند مدت در بانک ها وجود داشتند که مانند خون در درون شریان های بانک موجب بقای سازمانی این سازمان عظیم می شود.
از این رو با توجه به رویکردهای جدید در ساختار شورای پول و اعتبار که منجر به تأسیس بانک های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری شده است موجبات فضای رقابتی را در بازار پول و سرمایه ممکن ساخته و اثراتی را بر نظام بانکی دولتی از جمله بانک ملی استان مازندران برای جذب منابع مالی جدید بوجود آورده است. بطوریکه این بانک در مقایسه با سایر نهادهای پولی و مالی استان با جذب انواع سپرده های مردم در قالب سپرده قرض الحسنه جاری، پس انداز ،کوتاه مدت و بلند مدت در سال 1389 جمعاً به میزان 16616615 میلیون در تجهیز منابع اقدام کرده است. که در مقایسه با سایر بانک های دولتی استان از فعالیت نسبتاً خوبی برخوردار بوده است. (پیوست شماره2)
بنابراین برای حفظ این موقعیت ضرورت دارد، مدیران شعب بانک های استان همواره به ساز و کارهای جدید در تجهیز منابع اندیشیده تا از دور رقابت خارج نشوند. در غیر این صورت کوتاهی و قصور در تصمیمات اساسی ممکن است بانک ها را با چالش های جدی مواجه نماید. لذا شناخت صحیح از عوامل کلیدی موفقیت شعب بانک در تجهیز منابع مالی حائز اهمیت است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول- کلیات تحقیق
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق 3
مدل مفهومی تحقیق 4
اهداف تحقیق 6
سؤالات تحقیق 6
قلمرو تحقیق 6
تعریف نظری و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات 6
فصل دوم- ادبیات تحقیق
مقدمه 8
بخش اول- مبانی نظری تحقیق 8
پول چیست ؟ 9
چرا پول بوجود آمد؟ 9
وظایف و نقش پول در اقتصاد 9
پشتوانه پول 10
تجهیز منابع مالی 10
واسطه گری مالی 10
پیدایش بانکداری 11
سابقه بانکداری در ایران 11
ایجاد بانک های ایرانی 11
ایجاد بانک های خصوصی در ایران 12
بانک ملی ایران 12
اهداف سیاست پولی 12
ابزارهای سیاست پولی در بانک 13
انواع سپرده های قرض الحسنه 13
تسهیلات اعطای بانک 14
کارآمدی مدیریتی 15
مشارکت در تصمیم گیری 15
عنصر مشارکت 17
ترغیب کارکنان به کار تیمی 17
ارزشیابی عملکرد 18
توجه به نتایج حاصل از ارزشیابی 19
کاهش هزینه ها و افزایش سود آوری در سازمان 20
کارآمدی منابع انسانی 20
تعهد سازمانی 21
داشتن مهارت های ارتباطی 22
خلاقیت و نوآوری در کار 22
بهبود عملکرد شغلی 23
یادگیری مستمر 24
بهبود در کیفیت خدمات 25
سرعت در انجام خدمات 26
دقت در انجام خدمات 26
پاسخگویی به نیازهای مشتریان 27
کارآمدی فناوری اطلاعات 27
اتوماسیون اداری 27
مزایای اتوماسیون اداری 28
معایب اتوماسیون اداری 28
کاربردهای اتوماسیون اداری 28
دریافت و پرداخت الکترونیک 28
بانکداری مجازی و اینترنتی 29
آراستگی فضا و محیط شعبه 29
موفقیت فیزیکی و مکان استقرار شعبه 29
بخش دوم- پیشینه تحقیق 30
تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور 30
تحقیقات انجام شده در داخل کشور 31
جمع بندی و نتیجه گیری 35
فصل سوم- روش انجام تحقیق
مقدمه 36
نوع تحقیق از نظر هدف و ماهیت روش 36
جامعه آماری 36
گروه نمونه و روش نمونه گیری 36
روش گردآوری اطلاعات 37
ابزار گردآوری داده ها 37
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 37
متغیرهای پژوهش 39
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها 40
ب- روش AHP(فرآیند تحلیل سلسله مراتبی گروهی) 40
ارزیابی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی 40
ساختن درخت سلسله مراتبی 42
هدف- معیارها- زیرمعیارها- گزینه ها 42
محاسبه وزن 43
روش های محاسبه وزن نسبی 44
روش بردار ویژه 45
محاسبه وزن نهایی 46
محاسبه نرخ ناسازگاری 46
ماتریس سازگار و خصوصیات آن 47
ماتریس ناسازگار و خصوصیات آن 47
الگوریتم محاسبه ناسازگاری یک ماتریس 49
الگوریتم محاسبه نرخ ناسازگاری یک سلسله مراتبی 49
جمع آوری اطلاعات 50
فصل چهارم- یافته های پژوهش
مقدمه 51
تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش 51
فصل پتجم- بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری 59
مقایسه نتایج پژوهش با سایر تحقیقات دیگر 60
محدودیت های تحقیق 61
1- محدودیت خارج از کنترل محقق 61
2- محدودیت تحت کنترل محقق 61
پیشنهادها 62
منابع و ماخذ 65
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- مطالعات انجام گرفته مرتبط داخلی و خارجی 34
جدول شماره 3-1- نرخ ناسازگاری 39
جدول شماره 3-2- مقادیر ترجیحات برای مقایسه های زوجی 44
.جدول شماره3-3- شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی 48
جدول 4-1- شاخص های ابتدایی قابل سنجش مولفه های موثر بر موفقیت شعب بانک
ملی استان 52
جدول شماره 4-2- شاخص های نهایی قابل سنجش هر یک از مولفه های موفقیت 53
جدول 4-3- میانگین هندسی مقایسات زوجی 55
جدول 4-4- رتبه و وزن شاخص های موفقیت 56
جدول 4-5- رتبه بندی مولفه های پنج گانه موفقیت بر تجهیز منابع مالی 57
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 3-1- یک نمونه کلی از یک درخت سلسله مراتبی 42
و.....
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 170 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:طرح تحقیق.. 2
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 4
1-4 اهداف تحقیق. 6
1-4-1- اهدف اصلی. 6
1-4-2- اهداف فرعی. 6
1-5 – سوالات تحقیق. 7
1-5-1- سوال اصلی. 7
1-5-2- سوالات فرعی. 7
1-6- تبیین فرضیه های تحقیق. 7
1-6-1- فرضیه اصلی تحقیق. 8
1-6-2- فرضیات فرعی. 8
1-7- متغیرهای تحقیق. 8
1-8- قلمروتحقیق. 9
1-9- طرح پژوهش وروشهای تجزیه وتحلیل داده ها 9
1-10- مدل فرآیندپژوهش.. 10
1-11مدل مفهومی اولیه تحقیق. 11
فصل دوم: بررسی وپیشینه تحقیق.. 13
2-1- مقدمه. 13
2-2- مبانی نظری پژوهش.. 14
2-2-1- انگیزش.. 14
2-2-2- انگیزش درونی درمقابل انگیزش بیرونی. 14
2-2-3- نظریه پردازی درموردانگیزش.. 18
2-2-3-1- نظریه سلسله مراتب نیازها 19
2-2-3-2- نظریه عوامل بهداشت روانی و انگیزاننده ها 23
مقایسه نظریه مزلو ونظریه هرزبرگ.. 24
2-2-3-3- نظریهxونظریهy. 25
2-2-3-4- نظریهERGآلدرفر. 27
2-2-3-5- نظریه مک کللند 29
2-2-3-6-نظریه ویژگی های شغل. 29
2-2-3-7- نظریه شناختی اجتماعی. 37
2-2-3-8- نظریه تقویت واصلاح رفتار. 43
2-2-3-9- نظریه انتظار. 47
2-2-3-10- نظریه برابری.. 49
2-2-3-11- نظریه هدفگذاری.. 50
2-2-3-12- مدل تلفیقی انگیزش.. 58
2-2-4- عملکردوخشنودی.. 63
2-2-5- عوامل موثرو مرتبط باانگیزش شغلی. 66
2-3- مبانی پژوهشی تحقیق. 71
2-3-1- پیشینهپژوهش درخارجازایران. 71
فصل سوم: روش تحقیق.. 74
3-1- مقدمه. 75
3-2- روش تحقیق. 75
3-2-1- بررسی نوع تحقیق براساس هدف.. 75
3-2-2- بررسی نوع تحقیق براساس روش.. 76
3-3- جامعه آماری مورد تحقیق. 78
3-4- حجم نمونه مورد تحقیق. 78
3-5- روش نمونه گیری.. 79
3-6- ابزارهای جمع آوری اطلاعات.. 80
3-7-معرفی پرسشنامه. 81
3-8- بررسی روایی و پایایی پرسشنامه. 82
3-9- آزمون توزیع نرمال داده ها 85
3-10- ابزارکار. 86
3-11- روش تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات.. 86
3-12- محدودیت های تحقیق. 87
فصل چهارم:یافته های تحقیق.. 88
4-1- مقدمه. 89
4-2- تجزیه وتحلیل داده ها 89
4-3- مشخصات توصیفی نمونه. 90
4-4- چگونگی تحلیل داده ها 95
4-5- بررسی فرضیه های تحقیق. 96
4-5-1- بررسی فرضیه اصلی اول تحقیق. 97
4-5-1-1- بررسی فرضیه فرعی اول. 97
4-5-1-2- بررسی فرضیه فرعی دوم 98
4-5-1-3- بررسی فرضیه فرعی سوم 99
4-5-2- بررسی فرضیه اصلی دوم تحقیق. 100
4-5-2-2- بررسی فرضیه فرعی پنجم 102
4-5-3- بررسی فرضیه اصلی سوم تحقیق. 103
4-5-3-1- بررسی فرضیه فرعی ششم 103
4-5-3-2- بررسی فرضیه فرعی هفتم 104
4-5-4- بررسی فرضیه اصلی چهارم تحقیق. 105
4-5-4-1- بررسی فرضیه فرعی هشتم 106
4-5-4-2- بررسی فرضیه فرعی نهم 107
4-6- بررسی مدل انگیزش شغلی بر اساس رگرسیون. 109
4-7- بررسی میانگین سطح انگیزش درگروه های سنی مختلف.. 112
4-10- بررسی میانگین سطح انگیزش درگروه های باسنوات تجربه مختلف.. 115
فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری و پیشنهادات.. 117
5-1- مقدمه. 117
5-2- بررسی نتایج تحقیق. 118
5-2-1- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اول. 118
5-2-2- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی دوم 121
5-2-3- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی سوم 122
5-2-4- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی چهارم 123
5-3- مقایسه نتایج تحقیقی افته های دیگر محققین. 124
5-4- بحث.. 125
5-5- پیشنهادات.. 126
5-5-1- پیشنهادات کاربردی.. 127
5-5-2- پیشنهادات پژوهشی. 127
5-6- نتیجه گیری.. 128
منابع و مآخذ 130
منابع فارسی. 130
ضمیمه 1 : پرسشنامه انگیزش شغلی. 136
ضمیمه 2: پرسشنامه عوامل موثر بر رضایت شغلی. 138
ضمیمه3: جداول فراوانی سوالات پرسشنامه انگیزش شغلی. 139
پیوست3: جداول فراوانی سوالات پرسشنامه مولفه های موثر بر انگیزش.. 150
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول(1-1): مدل فرآیندپژوهش.. 10
جدول(2_1): ویژگی های سبک مورداستفاده مدیران، بر مبنای مفروضاتxوy. 26
جدول (3_1) : جدول مورگان. 79
جدول (3-2): ارتباط بین شاخص ها سوالات پرسشنامه. 81
جدول(3-3): آلفایکرونباخ پرسشنامه انگیزش شغلی. 84
جدول(3-4) آلفایکرونباخ پرسشنامه عملکرد شغلی. 84
جدول(3-5): آزمون توزیع نرمال داده ها : آزمون کولموگروفواسمیرنوف.. 85
جدول (4-1) مشخصات جنسیتی نمونه آماری.. 91
جدول (4-2) : مشخصات سنی نمونه آماری.. 92
جدول(4-3): مشخصات تحصیلی نمونه. 93
جدول (4-4)سنوات تجربه نمونه. 94
جدول (4-5): میزان درآمدنمونه. 95
جدول (4-6) دسته بندی فرضیات تحقیق. 96
جدول(4- 7): تعیین ضریت همبستگی حقوق و انگیزش شغلی. 98
جدول(4- 8): تعیین ضریت همبستگی ترفیعات وانگیزش شغلی. 99
جدول(4- 9): تعیین ضریت همبستگی خط مشی وانگیزش شغلی. 100
جدول(4- 10): تعیین ضریت همبستگی رهبری و انگیزش شغلی. 101
جدول(4- 11): تعیین ضریت همبستگی گروه کاری وانگیزش شغلی. 102
جدول(4- 12): تعیین ضریت همبستگی تنوع کاری و انگیزش شغلی. 103
جدول(4- 13): تعیین ضریت همبستگی عدم ابهام درنقش و انگیزش شغلی. 104
جدول(4- 14): تعیین ضریت همبستگی نگرش مثبت وانگیزش شغلی. 106
جدول(4- 15): تعیین ضریت همبستگی سنوان انگیزش شغلی. 107
جدول(4- 16): تعیین ضریت همبستگی تجربه کاری و انگیزش شغلی. 108
جدول( 4- 17): ضریب تعیین معادله رگرسیون انگیزش.. 109
جدول( 4-18 ): بررسی وجود رابطه خطی بین عوامل شناسایی شده و انگیزش شغلی. 110
جدول(4-19 ): محاسبه ضرایب معادله رگرسیون انگیزش.. 110
جدول (4-20): بررسی سطح انگیزش درگروه های سنی مختلف.. 112
جدول(4-21): مقایسه میانگین سطح انگیزش در دو گروه جنسیتی. 113
جدول (4-22): بررسی میانگین سطح انگیزش درگروه های تحصیلی مختلف.. 113
جدول(4-23): مقایسه میانگین سطح انگیزش درگروه های مختلف تحصیلی. 114
جدول (4-24): بررسی میانگین سطح انگیزش در گروه های با سطح تجربه متفاوت.. 115
جدول(4-25): مقایسه میانگین سطح انگیزش کارکنان در گروه هایی با سطح تجربه متفاوت.. 116
جدول (5-1) :الگوی بلوغ انگیزش.. 124
عنوان صفحه
نمودار(1-1) :مدل مفهومی اولیه تحقیق. 12
نمودار(2_1): نحوه شکل گیری رفتار انسان. 14
نمودار(2_2): سلسله مراتب نیازهای مازلو. 20
نمودار(2_3): الگوی تلفیقی انگیزش شغلی. 60
نمودار (4-1): مشخصات جنسیتی نمونه آماری.. 91
نمودار(4- 2): مشخصات سنی نمونه آماری.. 92
نمودار (4-3) سطح تحصیلات نمونه آماری.. 93
نمودار (4-4): سنوات تجربه نمونه. 94
نمودار (4-5): میزان درآمد نمونه. 95
و......